2 868 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Var hitta mer flexibel slang till spånsug?
Både den slang som kom med min spånsug och även en extra, vilken inhandlades på Jula upplever jag som väl styva när de behöver böjas in mot en maskin. Dimensionen är 100mm.
Anslutningsstosar och kopplingar är ju gjorda i plast och inte alls konstruerade för att ta upp de sidokrafter som appliceras av en slang som försöker räta ut sig.
Var kan jag hitta slang som är mjuk nog? Eller försöker jag hitta fel lösning på problemet?
Anslutningsstosar och kopplingar är ju gjorda i plast och inte alls konstruerade för att ta upp de sidokrafter som appliceras av en slang som försöker räta ut sig.
Var kan jag hitta slang som är mjuk nog? Eller försöker jag hitta fel lösning på problemet?
Jag har också letat efter detta. Det slutade (båda gångerna) med att jag beställde Felders slang från Swedendro. De har två kvaliteter. Jag tror att den billigare är flexiblare, men inte lika slitstark som den lite dyrare. Jag har beställt den dyrare båda gångerna.
Då är det nog den billigare, mycket flexibla, jag har köpt.
Den säljs som 6m-förpackning. Jag tycker den är mycket bra, den har inte gått sönder det minsta än på fem år och jag släpar omkring den på golvet ganska mycket.
Den säljs som 6m-förpackning. Jag tycker den är mycket bra, den har inte gått sönder det minsta än på fem år och jag släpar omkring den på golvet ganska mycket.
Ett litet tips om du nu tänker köpa nya slangar så fundera på att köpa en storlek större 120mm så ökar luft volymen med ca 30% och det är mycket men du måste modifiera utsugen på maskinen och spånsugen men det är det värt om man orkar fixa och trixa lite.
Har själv den billigare felderslangen och smidigare slang får man leta efter. Den dyrare är markant styvare men ändå mycket smidigare än typ jula slang.
Mvh Pär H
Har själv den billigare felderslangen och smidigare slang får man leta efter. Den dyrare är markant styvare men ändå mycket smidigare än typ jula slang.
Mvh Pär H
Redigerat:
Det är väl inte alls säkert att luftvolymen ökar 30% bara för att man tar grövre slang, risken är att flödeshastigheten minskar, det beror på fläktens förmåga att skapa undertryck resp. flytta luft!?pär h skrev:Ett litet tips om du nu tänker köpa nya slangar så fundera på att köpa en storlek större 120mm så ökar luft volymen med ca 30% och det är mycket men du måste modifiera utsugen på maskinen och spånsugen men det är det värt om man orkar fixa och trixa lite.
Mvh Pär H
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden