Jag har en DTS 400 idag som jag är otroligt nöjd med. Och en Rotex 125 med samma positiva känsla. Jag har väntat och hoppats på att Festool skulle ersätta sin gamla trekantslip (93an). Istället kom de med en Rotex 90 och 2 trekantsplattor.

Den stora frågan är om trekantsplattan fungerar bra i jämförelse med DTS400. DTSen är mycket bra på att slipa, och just karmar och fönsterbågar går så mycket bättre än med mina gamla slipar. Förr körde jag med planslip, hörnslip plus excenter, men trots att jag har en Rotex 125 kör jag nästan uteslutande med DTSen på just fönster och karmar (på stora ytor är 125an bättre, men när den är inte kul med alla kanter som finns på fönster).

Någon som provat trekantsplattan och kan jämföra? Är det en bra härnslip, eller är den delen av slipen ett mindre effektivt tillägg? Skälet till frågan är att DTSens trekant inte sticker så långt framför hantaget som jag skulle vilja när man slipar mellan hyllor. Så för det mesta är den ok, och om jag skall komplettera skall det vara med något som verkligen är bra.

--- Mats ---
 
Har du ett par länkar till DTS och Rotex? jag vet inte vad det är för maskiner men det låter väldigt intressant för jag är i investeringstagen och det gäller en liten smidig kombislip av hög kvalitet som man kommer åt i hörn med men även slipning av typ fönsterbågar
 
Gruvberget skrev:
Har du ett par länkar till DTS och Rotex? jag vet inte vad det är för maskiner men det låter väldigt intressant för jag är i investeringstagen och det gäller en liten smidig kombislip av hög kvalitet som man kommer åt i hörn med men även slipning av typ fönsterbågar
Båda finns på Festools sida. Bäst är dock deras tjocka bok (inte prislistan). Den är bättre än deras broschyrer. För DTS hittar du den här, lite smidig och mycket effektiv, passar bra för fönsterbågar: http://www.festool.se/Produkter/Pages/Product-Detail.aspx?pid=567868&name=Deltaslip-DTS-400-EQ-Plus

Rotex 125 finns någonstans på Festools sida. Men roterande slipar på förnsterbågar är inte så bra, funkar på de öppna ytorna, men inte kring gångjärn, metallfästen, glaskanter, ... Dock, innan jag fick en DTS 400 hade jag använt den, eftersom det ananrs tar så lång tid att slipa.

--- Mats ---
 
Är det bara jag som har fått ett sug efter en Duplex? Skulle inte den vara lämplig till fönsterbågar, speciellt för att slipa kittfalsar och liknande?

Gruvberget, du hittar alla tre maskinerna på Festool.se. Det verkar ha blivit standard på forumet, att man inte nämner fabrikatet, utan bara modellnamnet. Alla förväntas veta att Rotex, Duplex, DTS och Centrotec är Festools beteckningar, och att Multimaster kallas MM och kommer ifrån tillverkaren Fein. osv.
 
Mats Bengtsson skrev:
Båda finns på Festools sida. Bäst är dock deras tjocka bok (inte prislistan). Den är bättre än deras broschyrer. För DTS hittar du den här, lite smidig och mycket effektiv, passar bra för fönsterbågar: [länk]

Rotex 125 finns någonstans på Festools sida. Men roterande slipar på förnsterbågar är inte så bra, funkar på de öppna ytorna, men inte kring gångjärn, metallfästen, glaskanter, ... Dock, innan jag fick en DTS 400 hade jag använt den, eftersom det ananrs tar så lång tid att slipa.

--- Mats ---
Jag skall precis dra igång renovering av en lägenhet och har klurat lite på vad det är jag behöver för att slipa karmlisterna. Mina karmlister har relativt knepig profil, d.v.s inte så många raka ytor utan kurvor och sneda snitt. Sedan vill jag även ha slipen till lit större plana ytor (fönstrena är 20cm djupa och själva djupet är raka plana ytor). Funkar DTS:en där eller måste man handjaga den typen av detaljer med sandpapper ? De tidigare ägarna har gjort ett otroligt slarvigt jobb när de målade dem, det har runnit överallt och lagret färg är alltför tjockt.

Har även kikat på Rotex (men då kanske 90an som jag tänkte mig skulle vara smidigare på små detaljer), men det kanske är som du säger att en roterande slip inte är rätt för fönsterbågar. Kan även tillägga att jag behöver en slip för att återuppliva en bordsskiva och att jag allra helst skulle köpa bara en som kan göra både det och karmlisterna. Hittade även deras LS 130 som verkar vara gjort för att jobba med profiler, men det känns som overkill för mig, jag behöver något som är lite mer allround.

*Edit - bytte fönsterbågar mot karmlist, lite begreppsförvirring på min sida
 
Redigerat:
mattiasp skrev:
Just för karmlisterna (jag gissar att det är foder du menar), tror jag att Duplex är rätt väg att gå. Alternativt handslipning. Länk till Duplex:
[länk]
Ja, festool representanten jag var i kontakt med sade samma sak. Verkar bli specialverktyg iallafall då ..åååh nej ;)

Är det någon som har praktisk erfarenhet av att slipa saker med lite mer komplicerad profil (liknande t.ex http://www.byggmax.com/image/products/534x534/08515095_534x534.jpg ). Hur gör man för att inte slipa ner konturerna ? Funkar det med Duplexen ? Och vilken platta/sandpapper skall man använda ?

Handslipning vil jag helst inte, har minst 300m foder att slipa
 
Redigerat:
Du behöver göra en egen slipplatta till din profil. Det finns ett set för att göra egna. Förmodligen kan man tänka ut ett sätt att göra egna profilplattor.
 
mattiasp skrev:
Du behöver göra en egen slipplatta till din profil. Det finns ett set för att göra egna. Förmodligen kan man tänka ut ett sätt att göra egna profilplattor.
Låter inte helt gratis. Vad heter tillbehöret och vet du vad det kostar ?
 
Finns ett Festool-kit för att skapa egna slipprofiler. Kostade 462.50:- om jag inte minns fel.
 
Redigerat:
Fluxor skrev:
Finns ett Festool-kit för att skapa egna slipprofiler. Kostade 462.50:- om jag inte minns fel.
Var köper man Festool billigast i sverige ?
 
mattiasp skrev:
Är det bara jag som har fått ett sug efter en Duplex? Skulle inte den vara lämplig till fönsterbågar, speciellt för att slipa kittfalsar och liknande?

Gruvberget, du hittar alla tre maskinerna på Festool.se. Det verkar ha blivit standard på forumet, att man inte nämner fabrikatet, utan bara modellnamnet. Alla förväntas veta att Rotex, Duplex, DTS och Centrotec är Festools beteckningar, och att Multimaster kallas MM och kommer ifrån tillverkaren Fein. osv.
Jag har tittat på dem ett par gånger (senast igår). Idén med linjär rörelse är mycket bra. Men tittar jag på mina behov så är det jag behöver den till fönster och för teakdörrarna på garget med en hemskt svårslipad profil, och jag tror det blir för jobbigt göra slipprofilen med tanke på vinsten.

För fönster använder jag DTS400 som klarar nästan allting bra, inklusive små luriga övergångar mellan profiler, där man kör en gång horisontellt och en gång vertikalt, med slippappret stickande ut på sidan. Rundande profiler klarar den inte bra, där hade en linjärslip varit bra, men jag tror aldrig jag får tillbaka tiden av att tillverka en egen profil som passar. Istället kör jag med olika typer av slipsvampar, eller sandpapper i handen. Det underlättar dessutom att jag och frun delat upp arbetet, hon föredrar handslipsdelen.

För garagedörren har vi provat lite av varje, och återigen är det slipsvampar som blir bäst. Det finns ett par olika typer, bland annat sådana som mer liknar öppen stålull, de sätter inte igen så snabbt.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Lini skrev:
Var köper man Festool billigast i sverige ?
I Tyskland tänkte jag precis svara! Ebay funkar kanon!
 
H skrev:
För profilslipning finns ju alltid Feins variant om man har en Multimaster:

[länk]
Vet du om det finns samma till Bosch kopia ? Har 10,8V varianten. Kanske det och en DTS400 då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.