4 365 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Bosch pts 10
Hej!
Jag såg att DUAB - huset i Mönsterås säljer Bosch's bordssåg PTS 10 för 3695 kr - är det någon som har erfarenheter av den sågen? Är den värd pengarna, eller ska man satsa på nåt annat?
Uffe
Jag såg att DUAB - huset i Mönsterås säljer Bosch's bordssåg PTS 10 för 3695 kr - är det någon som har erfarenheter av den sågen? Är den värd pengarna, eller ska man satsa på nåt annat?
Uffe
Köpte den för några veckor sedan, har inte sågat så mycket ännu, men den känns bra. Om det är varianten med bord som jag har..
Kan rek. att gå till Hornbach och visa upp en annons eller liknande från DUAB, då får du lite ytterligare rabatt, tror Hornbach tar 3700-någonting för den, så deras pris-garanti ger några kr i alla fall.. Jag fick sågen för drygt 2900kr där, då en kedja i södra sverige körde mega rabatt på Bosch-maskiner, Sågen var utsatt för 3195 har jag för mig..
Kan rek. att gå till Hornbach och visa upp en annons eller liknande från DUAB, då får du lite ytterligare rabatt, tror Hornbach tar 3700-någonting för den, så deras pris-garanti ger några kr i alla fall.. Jag fick sågen för drygt 2900kr där, då en kedja i södra sverige körde mega rabatt på Bosch-maskiner, Sågen var utsatt för 3195 har jag för mig..
Ok, tack! Vore bra att veta om den gör korrekta (långa) klyvningar, om det är lätt att rikta bordet med klingan och så där!
Uffe
Uffe
Är absolut ingen expert, men tycker att allt fungerar enkelt. Mothållet känns stabilt och sitter fast ord., enkelt att vinkla klingan och även höja/sänka den.. Testsågade en 3m bit och det gick mycket bra..
Låter ju bra! Skall kolla hur man gör för att justera bordet parallellt med klingan!
Tack!
Uffe
Tack!
Uffe
Hej.
Köpte också nyligen en sådan. Det finns beskrivet i manualen hur man justerar bordet och klingan.
Hittills väldigt nöjd. Dock när man kör kapning med enbart vinkelanslaget, dvs utan att låsa fast det
i "slide-bordet", så var det väldigt ruckligt. Diffade ett par grader.
Men det verkar finnas en skruv att dra åt, som kanske förbättrar det hela. Har inte hunnit testa ännu.
Ett tips: Beställde en 80-tands klinga, Bosch 2 608 640 660, som kapar gudabenådat. Nu har jag bara hunnit testa på furu och körsbär, men inte en fransning. Köpte från England/Skottland. Kostnad 531 sek, inkl frakt. Här hemma såg jag den för ca 1200:- exkl frakt !!!
Jag köper hellre från svenska företag, men när det nästan är en tredubbling av priset, så får plånboken bestämma.
Här är länk till manualen:
http://www.bosch-do-it.se/boptocs2-...5&id=69431,8891,61&filename=PTS10T_manual.pdf
Lycka till!
UffeJ
Köpte också nyligen en sådan. Det finns beskrivet i manualen hur man justerar bordet och klingan.
Hittills väldigt nöjd. Dock när man kör kapning med enbart vinkelanslaget, dvs utan att låsa fast det
i "slide-bordet", så var det väldigt ruckligt. Diffade ett par grader.
Men det verkar finnas en skruv att dra åt, som kanske förbättrar det hela. Har inte hunnit testa ännu.
Ett tips: Beställde en 80-tands klinga, Bosch 2 608 640 660, som kapar gudabenådat. Nu har jag bara hunnit testa på furu och körsbär, men inte en fransning. Köpte från England/Skottland. Kostnad 531 sek, inkl frakt. Här hemma såg jag den för ca 1200:- exkl frakt !!!
Jag köper hellre från svenska företag, men när det nästan är en tredubbling av priset, så får plånboken bestämma.
Här är länk till manualen:
http://www.bosch-do-it.se/boptocs2-...5&id=69431,8891,61&filename=PTS10T_manual.pdf
Lycka till!
UffeJ
Tack för informationen! Och jag håller helt med om prisnivåerna. Den billigaste komb.vinkeln jag hittade i Sverige gick loss på 590 kr exkl frakt - nu köpte jag en från Axminster för 15 pund, och den var helt ok! Köper man då flera grejer samtidigt blir frakten (13 pund) inget att orda om, tycker jag. Såg att Toolab säljer sågen inkl stativ för 3999 kr. Det blir noga en såna!
Än en gång tack!
Uffe
Än en gång tack!
Uffe
Lyfter ytterligare en fråga kring den här sågen för er som vet: Finns det plats för en "dado stack" i sågen för "dado joints" (vad heter dessa på svenska)? Är axel/gänga tillräckligt lång för att husera en sådan?
Klicka här för att svara