19 146 läst ·
41 svar
19k läst
41 svar
Borrmaskinstativ eller pelarborrmaskin?
Sida 1 av 3
Snart klar med snickarboden som nu ska fyllas på med utrustning.
Borrmaskinstativ http://www.jula.se/borrmaskinstativ-050002 eller pelarborrmaskin http://www.jula.se/pelarborrmaskin-for-bank-zqj4116-254013
Såg nu att det är rea på stativet och jag har redan borrmaskin så det är väl värt och chansa men jag har aldrig testat ett sådant såfrågan är om dessa stativ funkar bra eller är det värt att satsa på en pelarborrmaskin?
Borrmaskinstativ http://www.jula.se/borrmaskinstativ-050002 eller pelarborrmaskin http://www.jula.se/pelarborrmaskin-for-bank-zqj4116-254013
Såg nu att det är rea på stativet och jag har redan borrmaskin så det är väl värt och chansa men jag har aldrig testat ett sådant såfrågan är om dessa stativ funkar bra eller är det värt att satsa på en pelarborrmaskin?
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Pelarborrmaskin skulle jag säga håll koll på blocket brukar komma ut till hyffsade priser.
Ett bra stativ är guld värd om man skall göra omöjliga borrmoment där man inte kan få in styckena i en pelarborr, det är inte ofta men ibland, kanske. Det är därför jag har ett stativ liggande under hyvelbänken om ifall att....
Att det sen inte ersätter min Arboga är självklart men tja, hellre ett stativ än den pelarborren som säljs på jula.
som andra sagt, köp en bättre maskin för pengarna istället.
/Kent
Att det sen inte ersätter min Arboga är självklart men tja, hellre ett stativ än den pelarborren som säljs på jula.
som andra sagt, köp en bättre maskin för pengarna istället.
/Kent
Redigerat:
Jag skulle gärna ha en pelarborrmaskin, men jag har inte plats för den då jag förvarar mina verktyg i källaren och släpar upp dem till altanen när det ska snickras.. Istället fick det bli ett stativ från Jula och det har hitintills löst mina behov. Har du plats ska du inte tveka att köpa en riktig maskin.
Jag köper nog borrstativet på Jula imorgon till att börja med, 400kr känns helt ok. Sen får vi se hur jag tycker det fungerar och om jag vill uppdatera till en pelarborr.
Om man ska köpa en beg. pelarborr vad ska man kolla efter då, märke, pris? Jag har inte så stor verkstad så den kan inte vara hur stor som helst.
Om man ska köpa en beg. pelarborr vad ska man kolla efter då, märke, pris? Jag har inte så stor verkstad så den kan inte vara hur stor som helst.
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Fast jag hade nog kollat på deras billigaste pelarborr när jag ändå var där, bara 300 mer. Jag hade en liknande (identisk) från Rusta och den fungerade helt ok i flera år innan jag hittade min Arboga. Då gav jag bort den och han har kört en hel del med den sedan dess. Mitt borrstativ har jag däremot knappt använt nån gång....
Produkter som diskuteras: "borrstativ"
Borrstativ Wolfcraft
För exakt borrning
1 290 kr inkl moms
Läs mer
På begagnatmarknaden skulle jag leta efter ngn äldre maskin med kugghjulsväxlar, typ Arboga mfl.Tomas J skrev:Jag köper nog borrstativet på Jula imorgon till att börja med, 400kr känns helt ok. Sen får vi se hur jag tycker det fungerar och om jag vill uppdatera till en pelarborr.
Om man ska köpa en beg. pelarborr vad ska man kolla efter då, märke, pris? Jag har inte så stor verkstad så den kan inte vara hur stor som helst.
Annars kan du hitta en helt okej ny maskin för dryga 1000:- lappen, duger mer än väl för hobbybruk
Pelarborr, varje gång. Helst med koordinatbord så att man kan fräsa också, det är definitivt värt att lägga på en slant för det. Koordinatbord underlättar också sådant som tex "borra 20 hål på en rad med exakt 10 mm mellan dem".