Pelarborrmaskin skulle jag säga håll koll på blocket brukar komma ut till hyffsade priser.
 
Pelarborrmaskin har jag haft i garaget ett år nu, fattar inte att jag klarat mej utan förut eller det har jag egentligen inte gjort :)
Gör som snickarfrasse råder, köp en riktig på blocket hellre en junk på Jula ;)
 
Ett bra stativ är guld värd om man skall göra omöjliga borrmoment där man inte kan få in styckena i en pelarborr, det är inte ofta men ibland, kanske. Det är därför jag har ett stativ liggande under hyvelbänken om ifall att....
Att det sen inte ersätter min Arboga är självklart men tja, hellre ett stativ än den pelarborren som säljs på jula.

som andra sagt, köp en bättre maskin för pengarna istället.

/Kent
 
Redigerat:
Kanske den rätt nya Bosch PBD 40 som är ett grönt rätt litet men rätt intressant pelarborr hade passat dig TS?
 
Vad är priset på Boschen?
 
gadu^ skrev:
Vad är priset på Boschen?
2500-3000 kr i Sverige, vet ej om det är billigare med frakt utomlands..
 
Har haft min pelarborr av bänkmodell i ca 15 år, förmodligen min mest använda maskin.
Jag köpte den för 695 kr... Den är sliten nu men funkar fortfarande :)
 
Jag skulle gärna ha en pelarborrmaskin, men jag har inte plats för den då jag förvarar mina verktyg i källaren och släpar upp dem till altanen när det ska snickras.. Istället fick det bli ett stativ från Jula och det har hitintills löst mina behov. Har du plats ska du inte tveka att köpa en riktig maskin.
 
Jag köper nog borrstativet på Jula imorgon till att börja med, 400kr känns helt ok. Sen får vi se hur jag tycker det fungerar och om jag vill uppdatera till en pelarborr.
Om man ska köpa en beg. pelarborr vad ska man kolla efter då, märke, pris? Jag har inte så stor verkstad så den kan inte vara hur stor som helst.
 
Notera att det finns två olika stativ på Jula. Det ena är jätterangligt och känns inte alls bra. Det lite dyrare är betydligt bättre, så satsa på det!
 
Fast jag hade nog kollat på deras billigaste pelarborr när jag ändå var där, bara 300 mer. Jag hade en liknande (identisk) från Rusta och den fungerade helt ok i flera år innan jag hittade min Arboga. Då gav jag bort den och han har kört en hel del med den sedan dess. Mitt borrstativ har jag däremot knappt använt nån gång....
 
Tomas J skrev:
Jag köper nog borrstativet på Jula imorgon till att börja med, 400kr känns helt ok. Sen får vi se hur jag tycker det fungerar och om jag vill uppdatera till en pelarborr.
Om man ska köpa en beg. pelarborr vad ska man kolla efter då, märke, pris? Jag har inte så stor verkstad så den kan inte vara hur stor som helst.
På begagnatmarknaden skulle jag leta efter ngn äldre maskin med kugghjulsväxlar, typ Arboga mfl.

Annars kan du hitta en helt okej ny maskin för dryga 1000:- lappen, duger mer än väl för hobbybruk;)
 
Pelarborr, varje gång. Helst med koordinatbord så att man kan fräsa också, det är definitivt värt att lägga på en slant för det. Koordinatbord underlättar också sådant som tex "borra 20 hål på en rad med exakt 10 mm mellan dem".
 
Så ni tycker alltså jag ska hoppa över borrstativet och satsta på en pelarborrmaskin direkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.