Har sett dem hos Biltema men kaliten klan jag inte uttala mig om.

Jag hittar dem inte hos biltema, kan du länka vore jag tacksam!

En gängfil liknande den som Magnus föreslår är nog en bra lösning. Jag har Biltemas hängande på verktygstavlan och den fungerar bra för hobbybruk. Nr 18-125,pris 99,90 kr

Tack för tipsen, jag känner till gängfilen och jag förmodar att det är den som konkurrerat ut den andra varianten, som är den jag alltså söker. Fler tips?

thomasx skrev:
Tack för tipsen, jag känner till gängfilen och jag förmodar att det är den som konkurrerat ut den andra varianten, som är den jag alltså söker. Fler tips?
Om du skadar gängan för att du sågar av en bult, sätt på muttern innan du sågar, så fixar den till gängan när du skruvar av den.

Annars tycker jag det lättaste är att gänga om med en gängback (får du på den rakt så snyggar den till gängorna).

--- Mats ---

1. Självklart. :)

2. Förutsätter att gängan inte är skadad i toppen, annars är risken stor att man drar en dubbelgänga.

Mats Bengtsson skrev:
Om du skadar gängan för att du sågar av en bult, sätt på muttern innan du sågar, så fixar den till gängan när du skruvar av den.

Annars tycker jag det lättaste är att gänga om med en gängback (får du på den rakt så snyggar den till gängorna).

--- Mats ---
Om man kombinerar metoderna blir det ännu bättre. Gänga på ett gängsnitt -kapa det gängade föremålet -gänga av snittet och skär nya gängor.

(se min signatur ;) )

Kilensnickare skrev:
En variant av efterfrågat verktyg [länk]
Det såg ut som ett förnämligt verktyg, hade det inte varit för att det bara tar gängor från dia 25mm och upp hade jag beställt ett bums.

Det är nästan bud på att göra ett enkelt mellanlägg fär att den ska ta mindre diameter också :)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.