Det blev en Duplex med DIY-kit. Det mesta jag skall göra består av exakt samma profil så jag tror det blir bra. Återkommer med rapport!

Fortfarande ingen som har erfarenhet av RO90?
dvs startfrågan.
/P-O

Jo självklart använder jag sickel. Men frågan gälde huruvida sliprosor syns eller inte så jag tänkte inte på något annat.

Mvh Pär H

pär h skrev:
Jo självklart använder jag sickel. Men frågan gälde huruvida sliprosor syns eller inte så jag tänkte inte på något annat.

Mvh Pär H
Innebär det att dina steg är Rotex, sandpapper i fiberriktning och sedan sickel?

--- Mats ---

Nä jag brukar inte använda sickel efter jag slipat i fiberriktningen. Utan grovslip med excenterslip sedan sickel eller sandpapper längs fibrerna.

pär

pär h skrev:
Nä jag brukar inte använda sickel efter jag slipat i fiberriktningen. Utan grovslip med excenterslip sedan sickel eller sandpapper längs fibrerna.

pär
Tack för svaret. Tar det som två olika alternativ beoende på vad nästa steg är.

--- Mats --

Redigerat:
Mats Bengtsson skrev:
....

För fönster använder jag DTS400 som klarar nästan allting bra, inklusive små luriga övergångar mellan profiler, där man kör en gång horisontellt och en gång vertikalt, med slippappret stickande ut på sidan.

.....
--- Mats ---
Det där lät intressant, det får du gärna utveckla, hur menar du med "en gång horisontellt och en gång vertikalt"?

En annan fråga - jag kör själv Deltex 93 (och Rotex 150 för stora ytor) på fönsterkarmar etc. På vilket sätt kan man förvänta sig att en eventuell RO90 med hörntillsats skulle vara bättre än DX93:an?? Fast det kanske var ungefär det ursprungsfrågan handlade om...:)

/A

Alko skrev:
Det där lät intressant, det får du gärna utveckla, hur menar du med "en gång horisontellt och en gång vertikalt"?

En annan fråga - jag kör själv Deltex 93 (och Rotex 150 för stora ytor) på fönsterkarmar etc. På vilket sätt kan man förvänta sig att en eventuell RO90 med hörntillsats skulle vara bättre än DX93:an?? Fast det kanske var ungefär det ursprungsfrågan handlade om...:)

/A
Inget speciellt avancerat. På fönstrena finns det ofta övergångar som en sorts pyntningar. De små pyntningarna kan ibland vara typ 3 mm breda. Istället för att köra dessa 3 mm med slipen horisontellt (de är oftast horisontella tycker jag), kör jag den längre (oftast vertikala) sida som slutar med övergången, och med den sida av slipen där sandpappret bäst sticker ut. Så då blir den översta körningen av biten horisontell, sedan tar jag den vertikala och samtidigt den lilla utstickande horisontella, istället för att köra en tredje gång horisontellt.

Deltexen är numera en gammal maskin. När jag köpte min DTS400 var det för att min gamla delta gått sönder, och min tanke för att köpa en Deltex 93. DSTen ersätter den för det mesta med vinst. Men frågan om Rotex 90 istälet är öppen.

--- Mats ---

Någon som har jämfört Festool Rotex 90 med DTS 400 för fönsterrenovering och liknande?

Rotexen kostar ju ungefär lika mycket som en DTS 400 och tex en Bosch GEX 125-150 AVE.

Festool rotex 90 är klockren, har både 90,125,150 och använder dem dagligen i jobbet och dem är hur bra som helst men sedan så kan man diskutera om det är värt att ha för privat bruk, för dem kosta ju en del.

Bagarn79 skrev:
Festool rotex 90 är klockren, har både 90,125,150 och använder dem dagligen i jobbet och dem är hur bra som helst men sedan så kan man diskutera om det är värt att ha för privat bruk, för dem kosta ju en del.
Kan du berätta lite mer om det? Jag har Rotex 125 och DTS400. Funderade på Rotex 90, men släppte det. Skälet var att mina fönster och dörrkarmar innehåller små kanter att slipa (typ 3 mm breda). DTSen gör ett bra jobb på dem.

Är Rotex 90 bra och lätt att komma åt sådana kanter med utan att "klättra upp" över kanten och utan att stanna en bit ifrån?

--- Mats ---

Markoman, detta är inget fullständigt svar på din fråga, men kanske en bit på vägen? "HalfInchShy" har testat RO-90 vs DTS400 i denna videon: http://www.youtube.com/watch?v=K08MTV7JhAA&feature=related

Du kan även hitta individuella tester av RO-90 och DTS400 på hans YouTube-kanal. Killen är förmodligen råsponsrad av Festool, så man får ha det i åtanke när man tittar.

bygga_bo skrev:
Markoman, detta är inget fullständigt svar på din fråga, men kanske en bit på vägen? "HalfInchShy" har testat RO-90 vs DTS400 i denna videon: [länk]
...
Bra video. Tyvärr visar han inte maskinerna på små kanter och hörn som man typiskt har i fönster. Dock visar han tydligt att DTS400 är snabbare än Rotex om man har Rotexen i deltaläget.

--- Mats ---

Mats, jag inte hållt i båda maskinerna samtidigt och jämfört dem sida vid sida. Därför undrar jag vad det är som får dig att undra om DTS är bättre för fina kanter. Är slipplattan "slimmare" på DTS:en?

bygga_bo skrev:
Mats, jag inte hållt i båda maskinerna samtidigt och jämfört dem sida vid sida. Därför undrar jag vad det är som får dig att undra om DTS är bättre för fina kanter. Är slipplattan "slimmare" på DTS:en?
Jag har bara hållt i en Rotex på Theofils, så jag har inte någon praktisk erfarenhet. Fick för mig slipplattan på rotexen vred sig mer än de på DTSen, men det var bara ett intryck.

Har varit intresserad av Rotexen av och till, så jag skulle gärna veta så jag inte en dag har köpt den och ångrar mig.

--- Mats ---

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.