9 426 läst ·
26 svar
9k läst
26 svar
Bra batteriladdare
Sida 1 av 2
Jag har idag en CTEK batteriladdare ansluten till mitt båtbatteri över vintern. Problemet är att laddaren verkar ha en tendens att stänga av sig emellanåt. Eventuellt beror det på strömavbrott och laddaren startar inte om utan förblir avstängd och måste startas om manuellt.
Detta är ett problem eftersom batteriet och laddaren befinner sig 10 mil hemifrån i ett kallgarage och jag vet inte när/om det blir strömavbrott och har ingen möjlighet att kolla batteriladdaren med jämna mellanrum så det kan gå lång tid utan att batteriladdaren är påslagen med risk för urladdning och sönderfrysning av batteriet som följd.
Jag vill ha ett tips på en *bra* underhållsladdare som startar om sig automatiskt efter strömavbrott och som kan vara inkopplad i flera månader.
Detta är ett problem eftersom batteriet och laddaren befinner sig 10 mil hemifrån i ett kallgarage och jag vet inte när/om det blir strömavbrott och har ingen möjlighet att kolla batteriladdaren med jämna mellanrum så det kan gå lång tid utan att batteriladdaren är påslagen med risk för urladdning och sönderfrysning av batteriet som följd.
Jag vill ha ett tips på en *bra* underhållsladdare som startar om sig automatiskt efter strömavbrott och som kan vara inkopplad i flera månader.
Valfri laddare med reglerad utspänning borde fungera bra. Det är inga stora hemligheter bakom underhållsladdning av blybatterier. För övrigt håller jag med Peterrr. Ett fulladdat batteri i bra skick laddas inte ur och fryser på en vinter. Ladda det på hösten, och ladda det på våren. Har det stått oanslutet på vintern och laddat ur sig så att det frusit var det batteriet redan slut.
Erik
Erik
Jag har en gammal Defa laddare som jag hade i hop med
motorvärmaren i min servicebil, den laddar/underhållsladdar
automagiskt och denna typ av laddare tar inte illa upp för ett
strömavbrott utan när strömmen kommer tillbaka startar den
bara igen
motorvärmaren i min servicebil, den laddar/underhållsladdar
automagiskt och denna typ av laddare tar inte illa upp för ett
strömavbrott utan när strömmen kommer tillbaka startar den
bara igen
Samma här och generellt tycker jag att Ctekladdarna fungerar bra. För mig som kör med optima yellowtop och redtop så är det guld med en bra laddare. Den gamla billiga Biltemaladdaren lyckades aldrig ladda batterierna fullt exempelvisGilbert skrev:
Reglerad utspänning räcker inte, den ska starta om efter strömavbrott också. Tips på märken och modeller mottages tacksamt.Avemo skrev:Valfri laddare med reglerad utspänning borde fungera bra. Det är inga stora hemligheter bakom underhållsladdning av blybatterier. För övrigt håller jag med Peterrr. Ett fulladdat batteri i bra skick laddas inte ur och fryser på en vinter. Ladda det på hösten, och ladda det på våren. Har det stått oanslutet på vintern och laddat ur sig så att det frusit var det batteriet redan slut.
Erik
Inte min, den har varit avstängd åtminstone två gånger denna vinter efter att ha varit 100% påslagen när den lämnades. Möjligen är det fel på just min laddare, men jag har förstått det som att det finns olika modeller av Ctek-laddare varav vissa inte startar om automatiskt. F.ö. har jag och flera i min bekantskapskrets haft problem generellt med olika laddare av märket Ctek, t.ex. att de slutat fungera helt efter något år eller så (lagom efter att garantin gått ut). Så en laddare av märket Ctek blir det med 100% säkerhet inte denna gång.Gilbert skrev:
Plocka ut batteriet och ha det på laddning hemma i garaget är förståss inget alternativ??
Annars har jag bara hört gott om dessa laddare, hört en hel del som har dom på¨hela vintern som du utan problem...
Annars har jag bara hört gott om dessa laddare, hört en hel del som har dom på¨hela vintern som du utan problem...
Men ju längre tid batteriet lämnas orört, desto mer ökar risken för sulfatering p.g.a. självurladdningenAvemo skrev:Valfri laddare med reglerad utspänning borde fungera bra. Det är inga stora hemligheter bakom underhållsladdning av blybatterier. För övrigt håller jag med Peterrr. Ett fulladdat batteri i bra skick laddas inte ur och fryser på en vinter. Ladda det på hösten, och ladda det på våren. Har det stått oanslutet på vintern och laddat ur sig så att det frusit var det batteriet redan slut.
Erik
http://www.google.se/#sclient=psy-a...,cf.osb&fp=141c587813af7d97&biw=1920&bih=1019
Jo, det skulle kunna vara ett alternativ att ha det i garaget, men jag vill inte ha en laddare som inte återstartar, jag vill ha en som fungerar som jag vill att den ska fungera.Zixten skrev:
Nej, jag vet inte hur kallt det har varit, men det hände före de senaste köldknäpparna iaf. Jag vet inte vad det är för batteri, jag har inte brytt mig om att kolla tidigare, det har bara fungerat. Någon form av båtbatteri, om det säger något...SBH skrev: