Verktyg & Maskiner
corre: Kanske skulle uppfinna "Verktygsprovarkvällar" för BH medlemar. Man lånar lokal någonstans, och har öppethus med de vanligaste verktygen som brukar behövas för renoveringsarbete. Tex från startkitstrådarna. Och så visar man och låter folk prova lite och förklarar hur man använder verktygen. Även sämmre verktyg får vara med, som exempel på hur dom (inte) fungerar.
bax: Det kanske går att använda en sån där plugghålsutmärkare som ersättning för den lilla piggen, fast spetsen på en sån är ju ganska kort.
antnor: Ja på min maskin kastar själva borret, ordentligt. ÅF bekräftade fenomenet och skickade maskinen till Bosch för reparation då den var så ny. De andra jag provade kan dock kastet eller vobblet vara begränsat till plasten..
pyro: Det blev till slut en bostitich 1855 och den lilla kompressorn i min andra länk tidigare i tråden. Kompressorn köptes på jula och pistolen köptes från tool-king. Tog bara fyra dagar att få hem den från det att jag beställde, mycket imponerande. Nu när en del av listerna börjat komma upp kan jag bara konstatera att pistolen verkligen är en fröjd att jobba med. Den har hittills
benke_berguv: Lyfter denna tråd lite. Funderar på denna, kan det vara nåt att ha? http://www.ekerlins.se/scandtrac-zl06-p-147-c-146.aspx Kommer endast ha den för att skotta snö på tomten (2 tomter med plats för 5 bilar på vardera tomt). Det jag gillar är att det är 1 års garanti, håller den 2 år så har den kostat samma som den snöröjning jag har idag :)
jac: Jag tänkte också på Festools listsåg när jag såg rubriken. Jag har aldrig känt på den själv men till lister, tavelramar och liknande verkar den inte alls dum. Jag tror det är denna som Pär också tänker på: http://www.festool.se/Produkter/Pages/Product-Detail.aspx?pid=561160&name=Lists-g-SYMMETRIC-SYM-70-E
bjork_larsson: Tja, jag har läst lite här på forumet och hittat lite info om diverse bordssågar och så, men jag funderar på att köpa en Bosch PPS 7 och har lite funderingar. Är det någon här på forumet som har denna och därmed lite erfarenhet. I normala fall brukar jag kapa allt till huset och möblerna på jobbet men jag vill ha möjligheten att fixa detta hemma nu. Sparar tid samt att det blir
Elkludde: [citat] Ok här tittat där men såg inte denna ghängtabell Men tack för du påminde söker vidare
MathiasS: Då kan vi avskriva WR däcket för den sortens däck är inte det jag vill ha. Bra input.
Remne: Bauhaus har ju fattat det där med verktyg i köket...... :D http://www.youtube.com/watch?v=zWV9rAtUg9g&playnext=1&list=PLE4CA61B4D28695DF&feature=results_video
trojlee: Jag tror att du ska ta isär förgasare och blåsa rent den. Låter som om det är skit i förgasaren.
Micke parkett: Ja nu skrev jag ju ( i stort sett alla fräsar ) Jag använder mig altid av h-metall till fräsen inga handvevade historier med hög utväxling o då pratar jag inte om 10 tals meter utan problem, utan 100 tals men det är klart att snabbstål funkar ju oxå dessa kan man ju själv skärpa till ( bara man gör det i rätt grader så det bibehåller skärpan någolunda ) Jag hade själv i början
nimhed: Är det bara maskinen som ingår, eller en massa stål? Frässtål är inte gratis.
verktygsgurun: Kan inte ha för stor maskin då jag ofta är på baksidan av villor och jobbar knappt så det går att komma in ibland. Är det lättåtkomligt ringer jag hellre en lastbil med skopa som gräver åt mig.
corre: Man kan hitta rätt bra info på Boschs hemsida om klingorna. Det dom skriver fungerar även för andra $vendors. http://www.bosch-pt.com/se/sv/accocs/Tillbeh%C3%B6r/189011/cirkelsagning/
UffeJ: Håller med. Den har blivit ett sånt här "Hur-kunde-jag-klara-mig-tidigare-verktyg". Jag är väldigt nöjd med vad den kan uträtta och särskilt i förhållande till priset. Däremot kostar ev metallkapningar... Lycka till
hyggabus: Har inte provat själv, men ser att det finns en ny generation Peltor tillgängligt. Peltor Alert XP. Noterade annars att priset varierar tämligen mycket mellan min vanliga bygghandlare och Bauhaus.
Hubbe2: Och på dem som inte gick av, hur tror du de beter sig vid belastning? Man har redan nyttjat hela lastkapaciteten redan vid montaget.
pär h: Vid ett samtal med Ejca om prisuppgift på jet valsputs så var enligt försäljaren deras inköps pris inte så lågt som priserna i uk. Han hade ingen aning om att det var så mycket lägre priser i Uk, Tyskland, Usa osv. Sedan om det var sant eller inte kan man bara spekulera i. Pär
MathiasS: Kan du hittadet på deras web kan du alltid beställa hämtning i din lokala butik....
fsn: [citat] Haha, underbar liknelse men jag tycker inte att den har så värst mycket med ger och kapsågning att göra. Har du provat att fickparkera med "stampa gasen i botten metoden" jämfört med "tryck sakta (på ca 1-1,5 sekunder) gasen i botten metoden"? Nä, inte jag heller men jag vågar påstå att ingen av metoderna kommer att imponera och resultatet skulle med största sannolikhet bli
pyro: [citat] Jag kan hålla med dig om att man för all del kan posta den själv om man vet var man ska skicka den. Jag menar bara att man kanske ska fundera lite på vad det är värt att ha någonstans att gå för att känna lite på verktygen och få service. För det är ju onekligen så att antalet handlare minskar om deras försäljning sjunker. Men jag håller med om att det ofta är dyrt att
jojjeblom: [citat] Dom lyser nog lika bra, men kvalitén kan man fundera på. Hatar ju att köpa grejor som går sönder för minsta lilla och betalar gärna lite extra för att få grejor som funkar/håller:thumbup:
verktygsgurun: http://toolus.se/kampanj-profit.aspx Dessa är grymt bra!
End: Aha, hade inte sett länken. De borde inte få sätta OEM på namnet isåfall.
corre: Jag har slipat rent en murstock med dyl maskin, handhållnen. Hyr för allt i världen en stoftsug också!! Jag spenderade 3ggr så mycket tid på att dammsuga och städa som på att slipa. Trodde i min enfald att grovdammsugaren skulle orka med maskinen, men det är inte i närheten.