Verktyg & Maskiner
JerreEssberg: Tackar. :thumbup: Då vet jag vad jag ska googla, ein dreikant vollschaber eller triangular scraper heter tydligen skavstål på utrikiska.
Kilensnickare: Köpte Julas variant, Ferm, på rea för nått år sedan. Rent skräp! På tok för stark fjäder till 'sågbordet' och helt omöjligt att se var mm sågar. De inbyggda siktpilarna är stört omöjliga att använda. Rekommenderar att lägga pengarna på något annat, om nu inte produkten blivit ofantligt mycket bättre på senaste tiden...
corre: Jag köpte det på min lokala Järniabutik. Det är dock en industrisservicebutik så sortimentet är fortfarande järnbutik, mot de vanliga järniabutikerna.
Alexandersson_1: Hej! Jag behöver sätta ihop två rör som ska kunna vara ledade, man ska kunna vika in det ena röret så det ligger parallellt med det andra. Har två olika men det ena är för dyrt och det andra för fult [bild] [bild] Har ni några förslag??
antsiranean: Jo, du hade saknat pendlingen. Det enda verktygsköp jag ångrat är att jag snålade på tigersågen och köpte en 3050 istället för en 3070. Den där pendlingen hade jag velat ha. Dumsnålt. Någon som vill köpa en 3050?
MathiasS: [citat] 1. Ska man jobba utomhus utan att anpassa arbetstiden efter solen så måste man ha en mottagare oavsett vilken laser man använder. 2. Jag upplever ingen praktisk begränsning med krysslaser (i mitt fall en 3-80) + mottagare vid arbete utomhus för att väga in grunder, plintar, markhöjder osv. 3. Inomhus vill man åtminstone ha en vertikallinje och en vågrät linje. 4. Att få en rät
favino: Jag köpte en "wolftech" för några år sedan. Det går att få den att såga ok, ibland bra. Men oftast har denna maskin drivit mig till vansinne, timmar av fipplande med anhåll, bladbyten, avdrift och svordomar. Nu letar jag en begagnad ejca eller amc...
SnickareHobb: [citat] På min BS330 sitter en "kopp", eller skydd utanpå, fäst i de två skruvhålen som syns. Är dock inte säker på om det är annat än ett dammskydd, men jag tänkte att det kanske är den delen du saknar?
thomasx: En Dewalt till oxfilé, e han go eller, så kan han ju inte göra! Oxfile kräver minst en makita helat festool. Dewalt duger möjligen till karré ;-) Men du menar kapsåg förstår jag? Själv föredrar jag tigersågen till fryst kött. Lättast att rengöra. :-) Sent from my GT-I9300 using Byggahus
SnickareHobb: Hittade en sida i Storbritannien som hade bra fraktprisr och en hel del olika bladtyper att välja på: http://tuffsaws.co.uk/index.php?main_page=product_info&cPath=2_4_86_89&products_id=435 Bland annat är följande intressanta: SuperTuff Sabrecut - för färskt trä SuperTuff Fastcut - snabbsågande, dock ej för färskt trä
antsiranean: Den här tråden har visst hamnat här två gånger. Finns det någon moderator där ute som kan ta bort det här inlägget, klistra in ovanstående i den andra tråden och sedan ta bort den här tråden. Med andra ord: städa i röran... Tack på förhand!
pär h: Ja. Vet inget om priser på hemsidan. Kolla inlägg 15 Pär
woodrat: Vad tror trådskaparen om det valet som jag förmodligen kommer att göra ? Verkar vara ett utomordentligt bra pris trots dryga tuenlappen i fraktkostnad och "fel" 220-kontakt. Den har såvitt jag förstått 3 års garanti inom Europa om sågen reggas hos Bosch. http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/207212-vad-tror-ni-om-detta-sag-kopet.html
corre: [citat] Som jag förstått det, dels för att kunna tappa verktyget utan riskera att slå av nipplen, och dels för rotationen av slangen i kopplen verkar gå lättare då. Jag har inte det på något av mina verktyg, och har inte sett det på annat än industriverktyg.
pr95: http://www.toolcrib.com/blog/2008/03/cyclone-dust-collectors-gorilla-vs-clear-vue-vs-grizzly
MathiasS: Jag skulle faktiskt kunna fylla på med liter mer..... Byggde en liten frigga av lösvirke i höstas och det funkade utmärkt att kryssmäta när väggmodulerna vi byggt skulle monteras. Även vinkelmätningen funkade bra för att räta väggarna, men det hade ju förstås funkat lika bra med vanligt pass. Ett annat lite annorlunda användningsområde var att mäta in positionen för en
ceson: Jag köpte min 2100W Cotech 2010 när dom såldes ut och betalade då 299:- :)
Snailman: köpte en hitachi för några år sedan, står om den på importsidan ( från usa) , men den är nog dyrare numera (lär vara ny modell nu)
sinuslinus: Hehe okej. Tyckte det såg ut som rost och så när du skrev loppis så tänkte jag att sen legat kallt och fultigt. Skruva isär vet jag inte hur man gör.
woodchuck: Nu är ju inte Thein orginalet. Pellvacs grundare (minns inte namnet) tog patent på designen på 70-talet. Desigen är snarlik Thein, men inte exakt samma. Pellvac har t.ex. det som Pentz mfl kallar neutral vane, det som Thein kallar baffle ser lite annorlunda ut i en Pellvac, etc. Men Pellvac och Thein har onekligen stora likheter.
badtastex: Ett tips är att handla (ett gäng) billiga liggunderlag på typ biltema eller Jula, vill minnas att jag gjorde så för en väska till hobbyhelikoptern. Man kan skära dem en och en och sedan limma ihop med smältlim eller kontaktlim för mjukplast (UHU POR)...
uno83: På "mitt" Maxi (Botkyrka) hade dom höjt priset förra veckan. Funderade på att köpa en i mellandagarna när jag såg att den kostade 999, men jag kom fram till att jag inte behövde någon för tillfället.
pleqtiz: nu har även mini lådan fått T-Loc fattning http://www.ebay.de/itm/Tanos-Festool-MINI-systainer-T-Loc-I-lichtgrau-NEU-Nr-80101365-/190781843339?pt=DE_Haus_Garten_Heimwerker_Werkstattausr%C3%BCstung&hash=item2c6b7be78b även att det kommit en större T-Loc låda! http://www.tanos.de/MIDI-systainer/index_en.html :thumbup:
FredrikR: Rakt, grovtandad borde väl avverka snabbast, jag hade valt det.
PASwe: Jag får göra som någon föreslog och fråga Krauta när jag har vägarna förbi igen. För den som undrade var den hängde så var den billigare placerad på en mer "grön" hylla. Tack för visat intresse. :)
Gruvberget: Om man räknar med tre pappersbyten handlar det om 1 timma per kvadrat skulle jag gissa, så detta är inget jag rekommenderar i ett normalstort rum, men en liten hall som detta på typ 5 kvadrat eller en trapp går galant med Rotex. Jag avverkade ändå i snitt 2 mm totalt eftersom brädorna var kupiga och väldigt repiga, en del med kraftiga märken och allt detta är bortslipat nu. Ingen
joflopp: Med en gammal hederlig rörtång, modell Bahco 94, var det enkelt att få loss medbringaren. Nu återstår bara resten av motorrenoveringen. :) [bild]
pleqtiz: haha tack tack :) nej vi köper aldrig virket då vi har egen skog.. står en LM pro 12KW precis brevid snickeriverkstan som sköter själva sågandet. om jag har en 5meters list som jag bara vill ta sidorna på eller m jag har en 7 meters regel som jag ska göra viss längd på.. så blir det knas.. men Nimajneb,s förslag funkar.. göra upp ett hål i väggen med en lucka så det går att ta in
Asaemon: [citat] Läste att den inte ska passa till den Blå serien på grund av att den är gjort för fotplattor med en bredd på cirka 67mm.