P
Ja så då ska Festool komma med en uppdaterad TS55R

ska tydligen kunna kapa nära/intill vägg dvs Flush, nån sorts fönster så man ser klingan lättare? ska kunna justeras mellan -1 till +48 grader, förbättrad dammutsug

nån som vet något mer?

lär vara med på vårens nyhetsblad och Festool england har redan gett till känna på den i tillbehörs delen!

http://www.festool.co.uk/Products/A...?pid=491750&name=Accessories-TS-55-ABSA-TS-55

Det har spekulerats en hel del på FoG om vilka förbättringar de kommer med. Det verkar inte som att det kommer att vara värt att kasta ut befintliga TS55:an för att uppgradera, men ska man köpa en ny så kan det vara läge att vänta.

Enligt folk på FoG så kommer det inte att vara "flush" flush utan bara lite närmare än vad dagens TS55 fixar. Det återstår väl dock att se vad de faktiskt hittat på. Jag har inte sett någon kommentar från någon som har sett sågen och som får berätta detaljer om den, så det är svårt att veta vad som faktiskt kommer.

Jag skulle tippa på att den kommer att presenteras officiellt i Sverige på NordBygg i slutet på mars.

Jag har modellen innan TS55 vad den nu kan heta men den kan såga närmare en vägg än TS55 och det beror på utsuget är plant gentemot utsidan av kåpan( var det någon som förstod). När TS55 kom så frågade jag festool varför denna försämring och han hade inget svar på det. Kanske vart det en del klagomål på TS55 gentemot föregående modell angående detta.

Pär

TS55 R kommer att visas på NordBygg.

Se där, de har fixat några av detaljerna som alltid nämns som nackdelar. Den nya dubbelskalan var ju trevlig (även om jag inte förstått vem som använder sågen utan skena), liksom finjusteringen för djupet om man är lagd åt det hållet. Dessutom ser det ut som om det yttre splitterskyddet faktiskt skulle vara mer användbart än det på TS55:an.

Men de verkar inte ha löst problemet med tippande maskin vid 45 graders läge, för annars hade de demonstrerat det också... Men man får ju alltid hoppas att de tog med featuren. Får kolla närmare på NordBygg.

Spelar det så stor roll? Visst är det störigt men jag inbillar mig att skenan inte ligger så stabilt att det inte finns risk att den flyttar sig om den skulle bära den lutande sågen. Rätt eller fel?

Ja, de flesta TS55-användare har nog tippat sågen en gång, men man gör det bara en gång. Sedan har man lärt sig. Det enda jag stör mig på gällande TS55:an efter att ha använt den ganska länge, är faktiskt dammuppsugningen. Det finns alla förutsättningar att ta hand om spånet på ett effektivt sätt, men ändå är inte spånhanteringen tillräckligt bra. Om man använder sågen i möblerade rum blir man i alla fall tvingad att städa efter sig. Om det då är mycket eller lite mindre spån att ta hand om spelar egentligen ingen större roll. Den stora vinsten vore att helt slippa städa alls. Jag hoppas att detta är förbättrat på TS55R. Bilderna tyder på det.

M
Spån- och dammuppsugningen förbättras markant om man offer-material under och efter (dvs inte sluta i fria luftern) sågsnittet.

oj så fin. Någon som har sett vad den kommer kosta?:)

Min _gissning_ är att den inte kommer kosta nämnvärt mycket mer än nuvarande TS55:an. De nya funktionerna gör ju bara Festools hamnar längre upp i listan av vettiga sänksågar. Däremot kan det nog finnas chans att få tag i TS55:an till bra pris i samband med introduktionen av TS55R.

Festool kommer att plocka bort TS55 när dem släpper TS55 R.
Så det lär bli så att endel återförsäljare rear ut den gamla.

Det lär även dyka upp en hel del TS55:or på blocket/tradera när folk som bara måste ha den nya versionen säljer sina gamla. Jag är dock nöjd med min, så den får gå tills den dör.

Noterade att TS55R nu finns på festools tyska hemsida. Där kan man även hitta Rubin2, som tydligen är en uppgradering av Rubin-pappret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.