(Ja, jag tyckte det behövdes en tråd till i ämnet)

Jag har tänkt skaffa mig en kombination av kompressor och dyckertpistol. Första uppgiften blir nya lister i stora delar av huset. Förutom detta kommer dykertpistolen troligtvis senare att användas till diverse snickeriarbeten och kompressorn (förutom att driva dyckertpistolen) till luftpåfyllning av däck och renblåsning. Tyngre uppgifter som spraymålning, blästring och slipning kommer jag nog inte att ägna mig åt. (I alla fall räknar jag inte med att denna kompressorn till såna uppgifter.) Kanske kommer den senare att få driva en lite större pistol för panelbyte utvändigt på huset.

Trots att ha läst väldigt många trådar om spikpistoler här på forumet har jag fortfarande en del frågetecken att räta ut. Jag har förstått att det är en oljefri pistol jag vill ha. Tänkte sikta på 18Ga. Så vad har jag då för modeller att välja på? Har idag endast hittat Senco finishpro 18mg och Bostitch BT1855K. Vad finns det mer att välja på? Finns det något som går att köpa på hemmaplan (eller iaf inom EU) eller är det bara import från USA som gäller? (Förhoppningen är att få upp listerna innan jul, så jag är lite rädd att det ska fastna i tullen annars)

Eftersom kompressorn inte ska stå för några tunga uppgifter vill jag snarare ha en som är smidig att flytta runt på. I dagsläget lutar det mest åt en liten stanely från Jula. Valet står då mellan http://www.jula.se/kompressor-om200-6-sil-6-l-200065 och http://www.jula.se/portabel-kompressor-nd200-8-6-6-l-200057. Dessa borde väl vara tillräckliga för mina behov? Eller finns det något annat som skulle vara bättre. Finns det något mellanting mellan dessa och en 24L som kanske skulle vara bättre. Har vissa tveksamheter om att dom här kanske är lite i minsta laget. Vill inte heller ha något skräp som lägger av när det passar som sämst. Dessutom antar jag att kompressorn också bör vara oljefri för att inte riskera att få oljestänk på mina arbetsstycke från kompressorn. Annars är ju syftet med en oljefri pistol bortkastat.

Är du på något sett allergisk mot olja?
Jag har då aldrig upplevt någon form av problem med en droppe olja i pickan då o då.
Och skulle man någon gång råka få en mikrodroppe olja på listen så torkar man väl bara av den så är det ur världen.

Har själv en Senco Fp18Mg som fungerat oklanderligt.
Du borde hitta 18G pistoler från Bosch, Makita, Hitachi mfl.

Den kompressorn kommer inte att funka till en stor picka om du tänkt spika ytterpanel.....då är det bättre att hyra både picka och kompressor när du ska göra det.......

Nimajneb skrev:
Är du på något sett allergisk mot olja?
Jag har då aldrig upplevt någon form av problem med en droppe olja i pickan då o då.
Och skulle man någon gång råka få en mikrodroppe olja på listen så torkar man väl bara av den så är det ur världen.
Nja, inte allergisk i medicinsk mening iaf. Slutsatsen har jag dragit av de trådar jag läst i ämnet där det menats att man kan få problem med ytbehandling ifall man fått oljestänk på ämnet. Just i listfrågan spelat det kanske inte så stor roll då de redan är ytbehandlade men ska jag nu köpa mig en vettig pistol ser jag ingen anledning att köpa en som inte kanske kan ge mig problem i nästa projekt. Bättre att lägga några extra kronor och köpa rätt från början.

FredrikR skrev:
Har själv en Senco Fp18Mg som fungerat oklanderligt.
Du borde hitta 18G pistoler från Bosch, Makita, Hitachi mfl.
Jag har kollat på både boschs och makita hemsidor men inte lyckats reda ut vad dom har som är oljefritt. Men då ska jag nog ta en titt till då.

Det blev till slut en bostitich 1855 och den lilla kompressorn i min andra länk tidigare i tråden. Kompressorn köptes på jula och pistolen köptes från tool-king. Tog bara fyra dagar att få hem den från det att jag beställde, mycket imponerande. Nu när en del av listerna börjat komma upp kan jag bara konstatera att pistolen verkligen är en fröjd att jobba med. Den har hittills fungerat oklanderligt, och vilket nöja att slippa stå och banka för hand. Listen i enda handen, pistolen i den andra och sen sitter listen precis där man vill ha den.

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.