K-Rauta säljer just nu ut Bosch PMF 180E för 699 kr (ord pris 1099) och jag funderar på om det är värt att slå till? Jag har inte riktigt sett behovet av den typen av verktyg, men alla säger ju att när man väl har ett kan man inte förstå hur man klarade sig. Frågan är dom om just den här modellen är nåt att ha?

Ett behov som jag har just nu är att såga av tunna armeringsjärn (några mm) i en lecablocks-mur, duger något av de medföljande verktygen till det?

Bågfilsblad, kraftavbitare, tigersåg, sticksåg eller vinkelslip hade varit mina val innan jag använt min GOP o slitit på dyra blad.

Det var väl mer tänkt som en ursäkt för att få köpa verktyget just nu, men bågfil är väl det som ligger närmast till hands. :)

Av tycker du kan köpa en maskin ändå :)
Men är det kommer till metall så tycker jag inte att jag har lyckats speciellt bra med multisen även om man kör med metallblad, gör väl något fel men o andra sidan så har jag andra verktyg som fixar jobbet för metall.

Dom är rätt bra men tillbehören är alltför dyra tycker jag.
Och då finns det ändå adaptrar för att från "finare" märken kunna köra med "billiga" Boshgrejor.
I sak en bra grej men alltför dyr för att använda anser jag.

De maskinerna är suveräna för att kapa lister/foder etc på plats men bladen kostar som sagt.
Jag ser den som oumbärlig för mig och andra som arbetar med framförallt inredning.

/Kent

Använder inte min ofta, men när den behövs så är den helt ovärderlig. Bra pris, så köp!

Jag använder min blå bosch hyfsat ofta, men jag håller med om att de inte är så lämpade för metallkapning. Om jag kör med Boschs bimetallblad som är avsett för trä/metall så märker man direkt en försämring i skärpan om man kapar en spik eller liknande.

För mig är ljudet av Multimastern totalt likställt med att jag klantat mig och måste fixa till något. Så den går j-vlat jämt.

Har en Bosch, kan tänka mig att det beror lite vad man pysslar med. Men i min kåk modell 1946 har den vart underbar (dom relativt få gångerna) jag använt den. Finns ingen maskin mig veteligen som gör samma resultat för den pengen.

/Ivan

Jag hade en PMF 180E tills för ett tag sedan.
Den var mycket användbar men la av efter ett ganska lite användande. Tror att glasfibern tog knäcken på den, renoverar en större plastbåt.
Nu köpte jag i stället en Meec på Jula för 249:- och den fungerar minst lika bra som Boschen.
Det som skiljer är att du har ställbar hastighet, större slipplatta och väska till Boschen. Men har man inte full hastighet så avverkar inte den speciellt bra så det är egentligen bara slipplattan och väskan som är skillnaden, vilka iof är bra. Väskan anväder jag till Meecen nu.
Så för 699:- är det ett ok köp tycker jag, men till ordinarie pris är jag tveksam. Då hade jag nog lagt 249:- på en Meec för att se om man använder den och senare uppgraderat till för en blå GOP som har fått bra kritik här på forumet.
Sedan är inte 1090:- riktigt ordinarie pris, den finns i stort sett alltid för ca 8-900:- på en rad ställen. Har du Hornbach eller Bauhaus i närheten får du 10 resp 12 % ytterligare prisavdrag om du refererar till K-Rautas kampanj.

Men iaf, det är ett användbart verktyg:thumbup:

Bauhaus har redan samma pris.

Ja men om du visar K-rautas reklamblad eller websida så får du den på Bauhaus för 615:- pga deras lägsta-pris-garanti på 12%, 629:- hos Hornbach.

Gäller inte Bauhaus regeln endast på ordinarie priser, dvs ej kampanjer?

Häls Ivan

Nej, på sänkta priser också i kampanjer i fysiska butiker inom 10 mils radie. Alltså inte på webshoppars priser eller på begränsade antal i kampanjer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.