Hej Äntligen fick jag till det med bilder (hoppas det)
Tar tacksamt emot tips o synpunkter på denna maskin
Detta ex har tydligen bara en motorhastighet märkt med 380 v o 2800 varv,kopplingsboxen och lindningarna har ju bara 3 trådar + jord
Så min fråga går det att skära gängor utan att använda dom låga varven ?
Gängtabell som jag har svårt att tyda
troligen skall de gä att skära gänger
med dessa drev, som är lite söndriga
men troligen finns det nya i österrike
Tar tacksamt emot tips o synpunkter på denna maskin
Detta ex har tydligen bara en motorhastighet märkt med 380 v o 2800 varv,kopplingsboxen och lindningarna har ju bara 3 trådar + jord
Så min fråga går det att skära gängor utan att använda dom låga varven ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gängtabell som jag har svårt att tyda
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
troligen skall de gä att skära gänger
med dessa drev, som är lite söndriga
men troligen finns det nya i österrike
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gängorna kan du skära på motorns högfart då lägsta växel ger 130rpm på spindeln. Men träning är ett måste det tar lite tid innan rattandet sitter i ryggen. Om du inte har alla drev till gängtabellen på svarven och är osäker på placeringen så öppna denna tråd på woodworkforums den handlar om ditt problem med utväxlingen vid gängskärning. Där finns ett program som heter lathegears som går att ladda ned från tråden jag har själv laddat ned och använder det lite då och då fungerar utmärkt och alla gängstigningar går att få till mm som tum.
http://www.woodworkforums.com/f65/lathe-thread-cutting-change-gear-calculator-118398/
http://www.woodworkforums.com/f65/lathe-thread-cutting-change-gear-calculator-118398/
Tack så mycket tTyvärr inte bekant med språket men får använda Google translatestomneby skrev:Gängorna kan du skära på motorns högfart då lägsta växel ger 130rpm på spindeln. Men träning är ett måste det tar lite tid innan rattandet sitter i ryggen. Om du inte har alla drev till gängtabellen på svarven och är osäker på placeringen så öppna denna tråd på woodworkforums den handlar om ditt problem med utväxlingen vid gängskärning. Där finns ett program som heter lathegears som går att ladda ned från tråden jag har själv laddat ned och använder det lite då och då fungerar utmärkt och alla gängstigningar går att få till mm som tum.
[länk]
Lite besvärligt med språket men på youtube finns det många filmsnuttar som visar diverse trix med svarvar och fräsar. Sök på tubalcain eller mrpete222 som jag tror är en pensionerad yrkeslärare. Så hittar du lite matnyttigt och en bild eller en ström av bilder är ganska bildande. Tex http://www.youtube.com/watch?v=w2eWqeyO7-4
Tack för tipset har kollat där men inte precis denna,söker vidarestomneby skrev:
Ett försök att tolka tabellen: Lite svårt att se men det verkar vara tre delar: den översta för metrisk grovgänga (överst i varje kolumn står stigningen i mm) och den i mitten för metrisk fingänga (även är anges stigningen i mm överst i varje kolumn). I den nedersta delen tycker jag det verkar stå n/" d v s antal gängvarv per tum - det sätt som stigning anges för tumgängor.
I rutorna verkar anges vilket kugghjul som ska sitta på vilken plats för att erhålla de olika stigningarna.
Vilken gänga är det som du ska skära?
I rutorna verkar anges vilket kugghjul som ska sitta på vilken plats för att erhålla de olika stigningarna.
Vilken gänga är det som du ska skära?
Som jag skrev tidigare ladda hem lathegears den fungerar helt suveränt den visar placeringen av kugghjulen på vilken svarv somhelst: En ytterligare fördel med den är om du inte har alla dreven i drevsatsen så fyller du i listan som finns i programmet med de drev du har och sedan räknar det ut vilka stigningar du kan göra. Det visar ett antal olika möjligheter till placering av dreven så man brukar kunna lösa det mesta utan att bli allt för gråhårig
Och det är inte så komplicerat eller mycket engelska heller
Ok här tittat där men såg inte denna ghängtabell Men tack för du påminde söker vidarestomneby skrev:Som jag skrev tidigare ladda hem lathegears den fungerar helt suveränt den visar placeringen av kugghjulen på vilken svarv somhelst: En ytterligare fördel med den är om du inte har alla dreven i drevsatsen så fyller du i listan som finns i programmet med de drev du har och sedan räknar det ut vilka stigningar du kan göra. Det visar ett antal olika möjligheter till placering av dreven så man brukar kunna lösa det mesta utan att bli allt för gråhårigOch det är inte så komplicerat eller mycket engelska heller
Klicka här för att svara