6 116 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Fräsfunderingar, skall fräsa många 20x20mm spår i solida trägolv, Vilken fräs pallar?
Väldigt bra fråga, minns faktiskt inte. Ska gå och köra en testrepa.
Edit: Provade att köra ett ca 1,2 m långt 20x20 spår i ett svep i en gammal golvbräda, det var inga problem alls.
Edit: Provade att köra ett ca 1,2 m långt 20x20 spår i ett svep i en gammal golvbräda, det var inga problem alls.
Redigerat:
Nja, det behöver nödvändigtvis inte handla om långa arbetsstycken för att fräsbordet skall komma till sin rätt. Faktum är att det ofta är enklare att fräsa mindre saker på ett fräsbord än med en handhållen maskin. Om man generaliserar det hela något skulle man kunna säga att fräsbordets styrka ligger i kontroll, både i termer av precision och säkerhet (om man använder det på rätt sätt förstås - ett frässtål som sticker upp ur bordet kan också ställa till med en hel del elände om man inte har koll på saker och ting). Sen finns det en del fräsjobb som är mer eller mindre olämpliga att göra med en handhållen fräs men som går som en dans på ett fräsbord, tex fräsning med ett kontraprofilstål. Är det mycket man skall fräsa kan man också få upp tempot en del.Holpers skrev:
Om du inte har några ambitioner att ge dig in på lite mer avancerat snickeri så tror jag att du inte behöver tänka mer på det hela - kör på 625:an (eller någon annan med lite kräm i) som du tänkt dig. Fast det skulle förstås vara himla kul med lite bilder på en kille som kör ett upp och nervänt fräsbord över golvet
Nu är det beställt
1 st DeWalt 625 inkl tillbehör och väska.
1 st 8mm collet för mina gamla stål
1 st 20mm svarvstål tungsten carbid blade ?!?
1 st diamantbryne
Alltsammans landade på under 3 loppor inkl. frakt.
Helt ok med tanke på att bara fräsen verkar kosta 4700kr i Sverige.
Antar att jag åker på att byta stickkontakten bara till en svensk.
Tack för all er hjälp.
1 st DeWalt 625 inkl tillbehör och väska.
1 st 8mm collet för mina gamla stål
1 st 20mm svarvstål tungsten carbid blade ?!?
1 st diamantbryne
Alltsammans landade på under 3 loppor inkl. frakt.
Helt ok med tanke på att bara fräsen verkar kosta 4700kr i Sverige.
Antar att jag åker på att byta stickkontakten bara till en svensk.
Tack för all er hjälp.
Alla fräsar duger säker lika bra i stort sett till detta
det gäller bara att det inte sitter skit bakom ratten
lugnt o sansat
titta o lyssna
hårdmetall fräsar
samt anpassa hastigheten efter vad du skall fräsa i
olika matr olika hastigheter, = bättre snitt, längre hållbarehet av stålen
det gäller bara att det inte sitter skit bakom ratten
lugnt o sansat
titta o lyssna
hårdmetall fräsar
samt anpassa hastigheten efter vad du skall fräsa i
olika matr olika hastigheter, = bättre snitt, längre hållbarehet av stålen
Njaa.. kan nog påstå att jag har bra koll på detta nu efter att ha fräst en hel del meter i solida golv.Micke parkett skrev:
Att vilken fräs som helst pallar är fel. Jag brände en black and decker och en skil på undervåningen efter bara ett par timmar. Visst kan man ta det lugnt... men tid är också pengar.. lånade en Festool och fräste klart undervåningen och köpte en dewalt 2kw och tog hela övervåningen i ett svep. Typ nonstop, 2cm djup i ett svep. Dewalten var grym, sjukt stark, det var som att skära i smör. Jämfört med den var min B&D rena skämtet.
Ang stål så började jag med det billigaste stål jag hittade, något jag köpt bara för att testa fräsen. Tanken var att köpa ett supeduperstål men.....det behövdes aldrig. Slipade det en gång med diamantbrynet.
Facit en fet fräs och billigt stål så kan du köra minst 80 vändningar och minst 20 meter tvärs brädorna utan problem.
Ja nu skrev jag ju ( i stort sett alla fräsar )
Jag använder mig altid av h-metall till fräsen
inga handvevade historier med hög utväxling
o då pratar jag inte om 10 tals meter utan problem, utan 100 tals
men det är klart att snabbstål funkar ju oxå
dessa kan man ju själv skärpa till ( bara man gör det i rätt grader så det bibehåller skärpan någolunda )
Jag hade själv i början bara snabbstål, men gick efter ett tag över till H-stål eftersom jag får mer för pengarna
(dom håller mycket längre, samt funkar även om man kört i lite nubb mm som man kanske inte sett )
Men smaken är som baken
man ska naturligt använda sig av det som man själv tror på
det jag rek kanske inte funkar fö andra, beror på vem som styr
Jag använder mig altid av h-metall till fräsen
inga handvevade historier med hög utväxling
o då pratar jag inte om 10 tals meter utan problem, utan 100 tals
men det är klart att snabbstål funkar ju oxå
dessa kan man ju själv skärpa till ( bara man gör det i rätt grader så det bibehåller skärpan någolunda )
Jag hade själv i början bara snabbstål, men gick efter ett tag över till H-stål eftersom jag får mer för pengarna
(dom håller mycket längre, samt funkar även om man kört i lite nubb mm som man kanske inte sett )
Men smaken är som baken
man ska naturligt använda sig av det som man själv tror på
det jag rek kanske inte funkar fö andra, beror på vem som styr
Klicka här för att svara