Byggahus.se

Vilken slags diamantslip till betonggolv?

1. N
    Medlem · Stockholm · 12 inlägg

Neyobi

Medlem
    Tjipp!

Fick ett infall igår och rev upp allt plastgolv i källarhallen. Lätt som en plätt lossnade plattorna, men kvar på betonggolvet sitter förstås en del lim kvar. Har förstått att det lättaste är att fräsa bort resterna med en diamantslip, men den stora frågan är: vad ska man hyra för slags diamantslip? Jag hittar flera på marknaden, men förstår inte riktigt vad skillnaden är mellan dem :surprised: Provade att slipa lite snabbt med multiverktyget (Cotech) och det gick visserligen bra men dammar ju som f-n och kommer ta en evighet eftersom verktyget är så litet. Vad jag alltså är ute efter är en större maskin med någon slags dammsugarfunktion. Någon som känner till ett sådant verktyg vid namn/artikelnummer eller liknande?

Tänker få bort limmet och därefter lägga klinkers direkt på betongen (och ja, vi har varma tofflor :p )

2. Michael86
    Medlem · V:a Götaland · 107 inlägg

Michael86

Medlem
    Jag hade tagit en sväng till närmaste uthyrare, Stavdal, Cramo, Ramirent m.fl och hyr en riktigt maskin för ändamålet. Troligtvis så tjänar du på det eftersom att du får riktiga grejer och du kommer antagligen inte använda dessa så mkt så det lönar sig att köpa.

MVH

3. S
    Medlem · Örebro · 92 inlägg

sukram78

Medlem
    När jag tog bort min plastmatta i källaren så hade jag en massa färg och limrester kvar. Hyrde en Hilti som fungerade bra till detta, du kan kika på den här http://www.youtube.com/watch?v=XbdTW_hD0dI och kopplade in min dammsugare till den.

4. End
    Medlem · Stockholm · 1 392 inlägg

End

Medlem
    Dessa maskiner käkar betong en hel del, räkna med att du kommer slipa bort betonghuden på köpet.
    Ett alternativ till att hyra är att kolla på Blocket/Tradera efter betongslip, vanligtvis märket Flex och ibland Hilti.
    Köper du en sådan får du pengarna tillbaka den dagen du säljer. Priset brukar hamna på ca 1500-3000 beroende på skick.
    Köp bra diamantskålar, det gör stor skillnad. HTC tillverkar en de bästa skålarna men de är lite svåra att få tag på. Om du bor i Stockholm så kolla med PSB maskin i söder eller vasastan, de har även uthyrning.

5. C
    Medlem · Stockholm · 5 275 inlägg

corre

Medlem
    Jag har slipat rent en murstock med dyl maskin, handhållnen.
    Hyr för allt i världen en stoftsug också!!
    Jag spenderade 3ggr så mycket tid på att dammsuga och städa som på att slipa.
    Trodde i min enfald att grovdammsugaren skulle orka med maskinen, men det är inte i närheten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.