kinglolle skrev:
På vilket sätt är inte slagskruvdragare ett bra alternativ för detta ändamål om jag får fråga?

Att köra med en tung mutterknackare eller borrmaskin är i mina ögon en obekväm och slitsam uppgift. Skall det tilläggsisoleras med tunga nätdrivna maskiner hoppas jag att TS använder byggställningar och inte tänkt åla runt på stege i alla fall som en av mina grannar gjorde.

Jag vidhåller min åsikt att en starkare slagsruvdragare med dubbla lite större batterier gör jobbet på ett bra sätt och kommer vara till nytta i framtida renoveringar också.
En nätmaskin utan växlar gjord för tex 600 varv/min är inte mycket tyngre än en skruvdragare.

Jag använder skruvdragare dagligen i arbetet och kan inte se att slagskruvdragare är bättre än vanlig skruvdragare till några arbetsuppgifter med träskruv när dagens 18v maskiner finns.
Slagskruvdragaren är ett utmärkt verktyg till att dra maskinskruv med.

Skillnaden är momentet på handleden, speciellt när man håller reglen med vänstran och skruvdragaren med högran.
Jag håller med om att skruvdragaren är snabbare när man skruvar med bra förutsättningar, på arbetsbord eller stående med båda benen plant och jobbar i kroppshöjd.

Övriga moment när slagskruvdragaren vettigare. Ju grövre skruv, ju vettigare blir den -Enligt mig

larsbj skrev:
En nätmaskin utan växlar gjord för tex 600 varv/min är inte mycket tyngre än en skruvdragare.

Jag använder skruvdragare dagligen i arbetet och kan inte se att slagskruvdragare är bättre än vanlig skruvdragare till några arbetsuppgifter med träskruv när dagens 18v maskiner finns.
Slagskruvdragaren är ett utmärkt verktyg till att dra maskinskruv med.
Jag har 6 st batteriskruvdragare tror jag (bla 3 makita, 2 blåa bosch, 1 hitachi och 1 festool) och 2 st slagskruvdragare från Makita. Plus en nätdriven lågvarvig makita.

Mina skruvdragare används uteslutande till tysta arbeten, utlåning och förborrning medan slagskruvdragarna används till köksmontering, badrumsrenovering och allt annat.

Det kanske är en smaksak i sådana fall men de flesta jag känner som har tillgång till slagskruvdragare väljer denna

corre skrev:
140mm skruv börjar närma sig gränsen för en slagskruvdragare. Själva skruven agerar torisonstav och ibland orkar inte slagskruvdragaren övervinna detta moment och orkar helt enkelt inte.

Jag har upplevt detta på 120mm skruvar som skruvades genom 28mm plank in i en granstock. 1-2 på 10 tog mycket längre tid på sig att skruvas in, och man ser att dom fjädrar lite. Jag tror det är lite kopplat till batteristatusen, nyladdat med spänningen på topp är bättre, närmare slutet är det tuffare. Den börjar slå tidigare och svagare.

Överlag går det dock bra! jag skulle fortfarande rekomendera slagskruvdragare framför vanlig skruvdragare.
TD0101F verkar ju vara en nätdriven slagskruvdrare och vettig. Men jag hade hellre investerat i en 18V maskin, mer mångsidig.

FS2700 är en gipsdragare, sk enpetare. 5-6nm i moment och gjord för 4.2*45 typ, gips och golvskruv.
Jag har samma erfarenhet när det gäller långa skruvar och slagskruvdragare, för något år sedan fanns det en tråd som belyste detta. En vanlig 14-18V maskin av bättre kvalisort fixar detta galant även om det känns lite i handlederna.
Har TS möjligheten att testa med en slagskruvdragare ska han göra detta men att springa o köpa en och efteråt märka att det flexar för mycket är ju bra trist.

kinglolle skrev:
Det kanske är en smaksak i sådana fall men de flesta jag känner som har tillgång till slagskruvdragare väljer denna
Jag håller med. Tycker ergonomin är överlägsen med slagdragaren. Lätt maskin, bra tyngdpunkt (med min maskin iaf), belastar inte handleden nåt nämnvärt och kräver inget hårt tryck mot skruvskallen. Och givetvis ett överflöd av kraft.
Visst lite oljud är det ju men tycker inte det är så farligt om man inte har maskinen nära öronen.

Det beror ju lite på. Är detta det enda projektet som TS skall köpa verktyget för så hade jag satsat på en 18 volt skruvdragare eller liknande. I somras bytte jag ut lite skadade slipers i trädgården mot 45x195 NTR A. Använde Biltemas självborrande 6x160 och de gick in utan motstånd med min Hilti SF-121A. Ok, batterierna dog rätt snabbt men de är inte särskilt fräscha. Sedan byggde jag vedbod med 100 st 5x100 för att sätta ihop stommen.

Tycker det gick rätt bra med mina Hilti. En modern 18 voltare som t ex Makita LXT är ju mycket bättre än så. Sedan beror det ju på hur många skruvar per dag vi snackar om. Är det 500 skruvar non stop eller 50 om dagen? Men stora skillnanden är nog virket och hur bra skruven borrar. Jag tycker TS skall ta lite av det tilltänkta materialet och känna hur mycket motstånd det är. Mina projekt var ju i tryckt virke och då duger ju nästan Parkside från Lidl.

/Anders

Redigerat:
Är det ett engångsjobb så är det kanske bättre att hyra den lämpligaste maskinen för jobbet än att köpa nåt halvdant.

Jag skulle också satsa på att hyra....både en att förborra med och en slagskruvdragare......

Om det är ett stort engångsjobb av karaktären 4-12v heltid dvs fasadbyte och isolering skulle jag lätt rekommendera att köpa i prioriteringsordning.
1. Bra skruvdragare (Är själv nöjd med Bosch GSR18VLi).
2. Kap/Ger med bord t.ex. GCM 8SJ (ett måste med slidefunktion på kap/geren).
3. Sticksåg.
4. Multiverktyg (sladdrivet), Meec funkar fint
5. Hölster till skruvdragare.
6. Snickarbälte till skruvarna och verktyg.
7. Hyra av bred Hakiställning som täcker 1,5 sida av huset så man kan ha presseningar över när man jobbar.
8. Långpass Hultafors MST 1,8m.
9. Slagskruvdragare 18V. Bosch GDR funkade bra men jag har inte provat någon annan.

Vad jag vill komma till slagskruvdragare är inte viktigast men den är definitivt bra att ha. Den går att vara utan men det är inte att rekommendera.

Kanske skulle uppfinna "Verktygsprovarkvällar" för BH medlemar.
Man lånar lokal någonstans, och har öppethus med de vanligaste verktygen som brukar behövas för renoveringsarbete. Tex från startkitstrådarna. Och så visar man och låter folk prova lite och förklarar hur man använder verktygen. Även sämmre verktyg får vara med, som exempel på hur dom (inte) fungerar.

• Gilla
gockemannen och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.