13 035 läst ·
29 svar
13k läst
29 svar
Multiverktyg Bosch PMF 180E är det nåt att ha?
PMF:en är en bra multimaskin. Skulle vilja påstå att den är värd 700kr. Hade otroligt mycket nytta av min innan jag bytte upp mig till en Multimaster inför ett stundande helvetesgöra. Köp, den löser problem som ingen annan maskin kan lösa lika bra. Därmed inte sagt att den är bra till allt. Metall är exempelvis skit med multimaskinen.
Skönt att höra att det inte bara är jag som misslyckas med combon multimaskin och metall. 
Tigersåg och vinkelslip är mina favoriter när det gäller att gå loss på metall
är det riktigt små grejer så funkar även dremeln utmärkt.
Tigersåg och vinkelslip är mina favoriter när det gäller att gå loss på metall
Jag har trots att jag bygger nytt hus använt min PMF180 ganska mycket. Gör man vid nybygge aldrig något fel som behöver rättas till så är den kanske inte så väldigt användbar, kan jag tänka.
Men jag har som sagt låtit den lösa mina tankegrodor rätt ofta.
Och meckar man i ett gammalt befintligt hus hittar man ständigt användningsområden.
Jag tycker den är ett trevligt verktyg att ha, väl värt de där 700 kronorna.
Priset på maskinen känns ändock aningens sekundärt med tanke på priset på slitageartiklarna.
Och som andra skriver, undvik i största möjliga mån metallkontakt, oavsett vilket blad du har på.
Visst skulle jag kunna tänka mig att offra ett eller ett par blad för något som var väldigt viktigt och inte gick att lösa på något som helst annat vis, men att gå emot metall kostar helt enkelt kulor i köp av nya blad.
edit:
Jag köpte 150mm långa sticksågsblad för metall, som jag brukar sätta i sticksågen och köra av spik eller annat som ska kapas och om det behöver vara lite finlir.
OK, det är inte alltid man når med det heller, men ofta.
Men jag har som sagt låtit den lösa mina tankegrodor rätt ofta.
Och meckar man i ett gammalt befintligt hus hittar man ständigt användningsområden.
Jag tycker den är ett trevligt verktyg att ha, väl värt de där 700 kronorna.
Priset på maskinen känns ändock aningens sekundärt med tanke på priset på slitageartiklarna.
Och som andra skriver, undvik i största möjliga mån metallkontakt, oavsett vilket blad du har på.
Visst skulle jag kunna tänka mig att offra ett eller ett par blad för något som var väldigt viktigt och inte gick att lösa på något som helst annat vis, men att gå emot metall kostar helt enkelt kulor i köp av nya blad.
edit:
Jag köpte 150mm långa sticksågsblad för metall, som jag brukar sätta i sticksågen och köra av spik eller annat som ska kapas och om det behöver vara lite finlir.
OK, det är inte alltid man når med det heller, men ofta.
Redigerat:
Jag har haft en Bosch PMF 180 i ungefär 2,5 år nu, och jag har använt den till många saker under både renovering och nybygge. Framför allt till småjobb där man inte kommer åt med de stora verktygen. Mestadels kapning av olika material på knepiga ställen, men även lite slipning. Jag kan helt klart rekommendera maskintypen, och anser att alla personer borde ha en sådan i sin verktygssamling. 
Den har mest fördelar, men till sin nackdel (tycker jag) är ljudnivån som är väldigt hög. Jag vet inte om ljudnivån är lägre på de lite dyrare maskinerna, men det kan kanske vara värt att kolla upp.
Den har mest fördelar, men till sin nackdel (tycker jag) är ljudnivån som är väldigt hög. Jag vet inte om ljudnivån är lägre på de lite dyrare maskinerna, men det kan kanske vara värt att kolla upp.
Hehe, jag har bl.a. kapat ca 10 st (platsmonterade) vinkeljärn med bi-metallbladet, och det var inte många tänder kvar på bladet när jag var färdig...Mikael_L skrev:Och som andra skriver, undvik i största möjliga mån metallkontakt, oavsett vilket blad du har på.
Visst skulle jag kunna tänka mig att offra ett eller ett par blad för något som var väldigt viktigt och inte gick att lösa på något som helst annat vis, men att gå emot metall kostar helt enkelt kulor i köp av nya blad.![]()
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Fast om priset redan är samma (d.v.s. inte högre) så får man ju inget avdrag.JerreEssberg skrev:
Hornbachs garanti är förresten betydligt frikostigare och gäller även mot webshopar.
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Ja du har rätt, vid samma pris gäller det naturligtvis inte.
Använder min ofta, när man inte kommer åt med nått annat, och av någon anledning inträffar det som sagt ofta....
I de fallen spelar inte priset på bladen någon roll, men inte tar jag multiverktyget om det går att lösa med sticksåg, plåtsax, stämjärn, etc..
Och JA, hörselskydd är ett måste... Låter fruktansvärt redan innan man börjar kapa...
I de fallen spelar inte priset på bladen någon roll, men inte tar jag multiverktyget om det går att lösa med sticksåg, plåtsax, stämjärn, etc..
Och JA, hörselskydd är ett måste... Låter fruktansvärt redan innan man börjar kapa...
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Multimaskin har blivit en av mina favoriter. Inte som sagt där man löser uppgiften med andra verktyg, men grejer som sitter på plats och där det är trångt, helt suverän!
Håller med. Den har blivit ett sånt här "Hur-kunde-jag-klara-mig-tidigare-verktyg". Jag är väldigt nöjd med vad den kan uträtta och särskilt i förhållande till priset.
Däremot kostar ev metallkapningar...
Lycka till
Däremot kostar ev metallkapningar...
Lycka till
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden