Verktyg & Maskiner
MB77: Lugna o fina nu inget att hetsa upp sig över ;) TS har blivit blåst på 200spänn, so what? Det är ju bara att ALDRIG använda den firman igen eller rekommendera dem till någon. 200spänn gör väl verkligen till eller från.
Enk Projektet: Biltemas funkar okej om det inte är för mycket som ska filas....jag har lite olika modeller...några köpta på SMC och några på Biltema.....
Gammsmurfen: Har svetsat en del nu efter att jag bytt bort kolsyran och kan konstatera att det verkar vara mera kritiskt att ställa in rätt trådmatning med blandgas. Då jag körde med kolsyra var det mindre noga. Å andra sidan går det kanske något jämnare med blandgas när man väl hamnat rätt i trådmatning.
StyrmanBerg: Tackar för den infon, det blir en Lägler Hummel om vi bara kan få tag på den lite snabbt.
corre: om du inte har brått så håll ett öga på ps.nu och Tovek.se Brukar ligga ett gäng spåk med KK-auktionerna. Går för några hundringar, ofta med innehåll :)
lasselu: Tack för tipsen...ska kolla om Bygg-Ole (som är mitt närmaste byggvaruhus) har Sundström-masken... Annars får det bli 3M-masken, finns för 249:- på Jula...
Matti_75: [citat] Det är båda dom utdragbara materialstöden. Det var fler saker som jag inte kommer på just nu och sågen är knappt ett år gammal. Sedan så pajade båda låsningarna som låser fast sågen i sågbordet, rullarna på bordet lossnade så jag har ingen bra erfarenhet av den sågen. Jag har även 2 Bosch 8 någonting som funkar riktigt bra. Däremot så gillar jag inte deras sågbord så
vojma: Jag har Makitas 10.8v-paket och de är ett helt ok komplement till 18v-serien. Dock så har jag kört CXS:n ett par dagar vid ett externt jobb och blev oerhört imponerad av den lilla rackaren. - liten - lätt - stark - bra krok (som makitan saknar helt) Ang Centrotec-systemet så är det just det som håller mig borta från Festools skruvdragarserier. Bara tanken att betala 150 kr för en
jonas_loof: Makita gör bra maskiner, men jag är förälskad i min festool maskin, ligger bra i handen, batteriet räcker länge, stark, snabbladdad. Men verktyg är som med färger, alla har sin favorit och det är inget fel med det! :)
Robert-san01: Jag köpte spik och gas från bla Lawson. Minns inte exakt från vem det var jag köpte Paslode spiken. Kolla med UK shopparna. Skall väl tilläggas att jag köpte lite allt möjligt samtidigt så även om spiken var tung så var frakten redan betald så att säga. Att beställa enbart spik tror jag inte är speciellt bra affär.
Snailman: på mina hitachipatroner står det butan, propan innehåller 80ml/40g
pr95: http://www.smaskin.se/web/Produkter/Frasmaskiner/PELARBORRMASKIN_40MM-10672.aspx har en sån på jobbet =(mindre verkstad) fungerar :thumbup:
corre: Jag köpte en Dewaltstats, 5st i fliplåda. Ligger tillsammans med borrkasetten med bra metallborr (dom som endast är metallborr). Båda får plats i skruvdragarlådan, så de är alltid med när man ska ut på äventyr.
Daniel78: [citat] Nja.. det är inte många trasor på 400*400mm som rymmer 4-5 liter vatten.. så det är ju ingen vanlig trasa, men det är ändå ett hutlöst pris på dom.. Jag har några liknande absorbent-mattor som jag köpt för att använda när vi frostar av frysen, dom rymmer 5 liter men är 300*600mm stora. Jag gav 10:- styck för dom, jag minns dock inte vart :(
anders07: 599kr och man får dessutom SDS -> skruvchuck. Låter som ett väldigt bra pris tycker jag! Man ska väl som sagt inte tro att man trycker genom borren som i smör men helt klart ett bra pris för en "hem användare". //Anders
pyro: Jag tror inte heller du kommer bli missnöjd om du byter till en sänksåg. Jag har som jag redan avslöjat en pks55a med en passande skena. Men precisionen är inte så exakt i den sågen. Den ligger bara tajt mot spåret på skenan precis där plastbiten sitter. Bakkanten på bottenplattan kan flytta sig några tiondels millimeter, kanske mer, i bakkant. Detta betyder dels att sågsnittet inte
raveper: Dewalt kör väl ihop med black & decker så de kan ju ha samma tillverkare som Piranha..
Totem: Min bror har ett sådant elverk pga samma anledning som dig. Funkar prima för ändamålet. Men täta oljebyten behövs. Sen så kan det vara bra att ha ett för andra anledningar också.
vojma: Jag hade tidigare en ELU motsvarande 777:an och en nackdel som jag märkte var när man vill göra urspårningar i trästycket. Eftersom DWns gejdrar inte löper parallellt med bordet så är detta inte lika lärt som på exvis Boschen.
Cgong: Det blev totalt 2300:-, den snälle ebayaren hade angett värdet till 100usd så avgifterna blev bara 400:-. Ny och väldigt trevlig, smäller rejält. Bra julklapp helt enkelt!
verktygsgalningen: [citat] Det finns i sverige också, inte bara på coffert-funbox. kolla på http://handla.systainers.se/index.php?route=product/product&product_id=375
jomany: Bygg upp ytan med tixad epoxi, t ex LM275 som funkar bra. Lägg en glasskiva med packtejp på ytan. Frisera resultatet med en Dremel.
pär h: När vi är inne på limpensel som man tydligen svär över att den torkat så måste jag super rekommendera limkyrka/limbehållare. Finns på flera ställen och större än det som visas här http://www.slojd-detaljer.se/product.aspx?productid=1454 . Har haft en 0.9 liters i många år och dom funkar helt suveränt. Man kan ställa undan behållaren i månader utan att något torkat..
MagnusSt: Tack för alla förslag:) Jag har en GCM8S redan så kap/gersåg behöver jag inte, Bandsågen har jag långtidslånat, Får väl se över ekonomin lite o sen kanske handla en dyrsåg men det känns onödigt.
uno83: Väldigt gammal tråd, men är det någon som har denna? Bauhaus har den för tillfället nedsatt till 1495, och det känns som ett vettigt köp för mig som i dagsläget ska ha den till att kapa lite lister och andra mindre detaljer i lägenhet. Annars har jag kollat på Metabo KGS216, innan jag såg att denna var nedsatt.