C
CarlMagnus: [citat] Man kan använda fosforsyra för att ge nytt liv till en sliten fil.
31 svar · 20,1k läst
·
J
johanpelle: Ledningen som aktiverar reläet på startmotorn skulle jag först undersöka och kanske byta. Oxiderade kontaktytor kan göra att det fungerar ibland. Annars själva reläet som drar igång startmotorn Om själva startmotorn är dålig så orkar den dåligt hela tiden så det skulle du märka.
5 svar · 3,3k läst
R
Robert-san01: Jag kör med det som står på lappen, rek för max last +0,2 när jag åker själv. Funkar bra både på sommar och vinter.
21 svar · 7,8k läst
·
C
charta77: Med större hjul så kan du ha bredare band som gör det lättare att såga rakt, men som det låter så kommer du ha mer nytta av ett smalt? Smalare ju snävare svängar kan man göra i det man sågar. Om du kollar lite på hur enkelt det är att justera varje såg kan vara ett tips i letandet. Min är gammal, sliten eller vad det är, men jag måste justera om "allt" när jag ändrar
3 svar · 1,8k läst
M
micke_t: Rems verktygen funkar kanon. Glöm bara inte att du behöver ett rörskruvstycke åxo. Ska du gänga grövre rör, R32 funkar det inte med ett vanligt skruvstäd.
4 svar · 2,7k läst
Daniel_N
Daniel_N: Fjädrande är toppen, har ungefär samma lösning som jac (jag har kopierat den från phl) och är mycket nöjd.
6 svar · 2,4k läst
·
Larsa
Larsa: Men du behöver ju inte trycka ned stålet i botten. Se bara till att ha ett par centimeter i spännhylsan som bygga_bo säger. Man får inte köra för långsamt heller (alltså hur snabbt du drar fräsen), då bränner det.
12 svar · 8,2k läst
·
bygga_bo
bygga_bo: Jodå, det har varit uppe många gånger sedan 2008. En längre version av videon du länkar till finns i första inlägget i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/188750-kickback.html Men din poäng är klockren och det är bra att ämnet lyfts emellanåt!
21 svar · 23,5k läst
Daniel_N
Daniel_N: [citat] Verkligen märkligt måste jag säga... ;)
3 svar · 2,1k läst
End
End: Det låter som att kolborstarna är slut. Har du kollat kolen? Det brukar vara samma "symptom" som du beskrivit.
3 svar · 1,6k läst
J
Johan Jatko: Har en Hitachi c8 fshe som jag tänkte byta klinga på, men jag har kört fast! Har fått loss bulten som håller fast klingan, men jag får inte ut klingan! Har läst instruktionsboken men hänger inte riktigt med vad dom menar! Någon här som vet hur man gör? Man känner sig nästan lite dum när man inte klarar av att byta en enkel klinga!
0 svar · 6,4k läst
Thomas_snickare
Thomas_snickare: Har Festoll carvex PS 400 och jag valde den framför 300 på grund av vikten, 300 är enligt mig aldeles för tung. Har inte upplevt att styrningen är några problem på PS 400, mitt tips, kolla vikten innan du köper.
13 svar · 12,4k läst
H
Helioz: Bosch kommer snart ut med 10.8V batterier på 2Ah vilket är en kraftig förbättring mot dagens 1.3Ah så det kan vara värt att vänta på dem (dock ser de bakåtkompatibla ut med dagens). Syns här på bild längst uppe till höger (10.8V kallas för 12V i USA): http://www.coptool.com/wp-content/uploads/2012/11/bosch-core-2.jpg Även Panasonic är på väg ut med nya batterier som har mest
5 svar · 2,2k läst
phl
phl: Jo, men som jag förstått det bör man försegla plasten på efter polering. Låter väl mer avancerad än det är men genom att göra det ska resultatet stå sig i mer än ett halvår. Troligtvis går det utmärkt att därefter lägga på ditt undermedel från Lidl.
16 svar · 5,2k läst
L
lmoberg: Undrar ifall det är samma batterier till Makitas nya och gamla 10,8v maskiner? Skulle behöva inhandla ett par nya batterier.
0 svar · 1,0k läst
M
maswan: [citat] En annan hyvel som jag har hört vagt bra saker sägas om är Makitas 2012NB, nån som har faktisk pejl på hur den är jämfört med DW735? Den verkar lite lättare att få tag på, även om den inte direkt är billig.
7 svar · 3,6k läst
bengtn
bengtn: jag använder ett stål från Crown som funkar bra, tror jag köpte det från classichandtools.co.uk . Veritas har en variant med karbidstål i hållare med ställbar vinkel som fungerar bra men är lite dyrt. Det viktiga är att stålet dels är hårdare än sickeln och dels är helt blankpolerat. Annars formas inte en sammanhängande och hållbar krok. Så här gör jag:
13 svar · 6,6k läst
C
charta77: [bild] Vet inte om estetiken men den verkar vara stabil, har inte kunnat provköra den än. Och den ska skruvas fast i golvet så räknar inte med nå problem. Av nån anledning blev den 5 centimeter högre än vad jag gjorde den... antagligen var jag lite högre i morse när jag tog måtten.
5 svar · 4,1k läst
End
End: [citat] Dock inte alltid 60 cm, 45 cm förekommer också (90 cm skivor), och sen kan det bli vilket avstånd som helst på slutet eller början av väggen.
4 svar · 28,6k läst
S
sj6: [citat] Som jag skrev i min post #54 så 15kr för en mejsel med utbytbara bits, dock något eget format och inte de vanliga sexkanterna, dessa var något bredare. Denna funkar kanon och har bra passform i bitshuvudena. En hammare har jag faktiskt också haft fö 99:- på harald-nyborg men den blev snodd. Två sådana har jag blivit av med och de funkade också bra, lite för lätta/lågt OZ
58 svar · 20,1k läst
N
Nilsson2: Perfekt, tack. får kolla där
6 svar · 3,0k läst
·
P
pyro: [citat] Kan tilläggas att makita har gjort så deras små batterier (1,5Ah) inte går att sätta i de maskiner som drar mest ström. Men så länge man kör med 3Ah batterierna så ska de passa.
136 svar · 29,6k läst
Mackin
Mackin: Har fått tag på en bandsåg av äldremodell av märket "Tripas". Men behöver lite reservdelar för att kunn använda den, problemet är att jag inte hittar någonstans att handla delar till just denna såg. Någon som kan ge tipps???
0 svar · 1,1k läst
S
sj6: [citat] Tackar för svar
11 svar · 12,7k läst
jackt
jackt: Är det någon som använder den skarvbara kilremmen? Har sett den på amerikanska sidor men inte läst något om den här tex. http://katalog.se.toolsmomentum.com/katalog/index.shtml?katftg=A013&katnr=1&katsektnr=315
16 svar · 10,3k läst
bengtn
bengtn: Davthys variant är riktigt bra. Den har också fördelen av att vara variabel i höjd genom att man lutar upp den mot arbetsstycket. Nackdelen är att framtången är upptagen. Jag hyvlar ofta sidorna platt på bänken mot ett stopp och kanterna med stycket spänt i framgången. /B
13 svar · 2,2k läst
·
W
webprof: Köpte i börja av 1980-talet en Luna Z 40. Nu har de där små styrmojängerna i plast (runda, grå, ca 18 mm) och som sköter remskiftena vid funktionsbyten, gått sönder. Återförsäljaren kunde inte hjälpa mig. Någon som har en ide vart jag kan vända mig?
0 svar · 2,1k läst
I
isolde: Precision och stabilitet förenade i en skön symbios med trä och fukt. Vissa saker bör man köpa, andra kan man bygga själv, mha de köpta. Den här är väldigt prisvärd, och lovordad av entusiaster http://www.sawmillcreek.org/entry.php?108-Grizzly-G0691-Review
7 svar · 4,3k läst
Krillew
Krillew: [citat] Jo man inser ju efter ett tag vilket suveränt verktyg en fräs är och vad man kan ha den till om man har bra styrning när man fräser. Vi har ju den här gamla tråden... http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/106396-frasbord-med-hemmabyggd-lift-9.html
13 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.