Verktyg & Maskiner
noone70: Epoq(Elgiganten): Lite dyrare än IKEA Faktum, men försumbart om man vill kunna köpa dem efter sista september. Överskåp(djup 35 cm) Vita stommar i 70 höjd: 45x70 kostar 235:- 50x70 kostar 240:- Träfärgade stommar i 70 höjd: 45x70 kostar 240:- 50x70 kostar 250:- Vita stommar i 92 höjd: 45x92 kostar 270:- 50x92 kostar 280:- Träfärgade stommar i 92 höjd: 45x92 kostar 285:- 50x92 kostar
vectrex: För oss som inte har möjlighet eller kunskap att svarva i metall så kan man köpa brickan från den amerikanska motsvarigheten till GTS 10. här! Du är säkert också intresserad av att byta ut hela axeln mot den från den amerikanska sågen, på så vis kan man köra med dado-klinga! Här finns en tråd som handlar om en kille som gjort just det:
teed: Nu blev jag sugen :) Det är halva priset nästan mot den jag tittade på. http://www.ebay.co.uk/itm/WAGNER-Moisture-Meter-MMC-220-Extended-Range-Never-Used-FREE-SHIPPING-/351642079494?hash=item51df805106:g:7jYAAOSwpzdWq9kg
Robert-san01: Glömde denna: https://www.google.se/search?q=pink+makita&oq=pink+maki&aqs=chrome.1.69i57j0l3.5637j0j4&client=ms-android-oneplus&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgrc=-Ef7hbJ7M7iDAM%3A
oobum: [citat] Det är en sk Betongskruv, och är inte alls något i likhet med en Ankarskruv.
jonko: Då är det säkert samma annonsör som jag kikat på.
nooy: Klart o betalt! Hela 30kr. Men jag märker det att den här lösningen stryper spånsugen. Får köra grovdammsugaren. Ska försöka skaffa en "cyklon-bit"!? [bild] [bild] Mvh Erik
berne88: Har en hitachi m12v2, som har börjat krångla. När man körde med den luktar det bränt, å massa svart sot kommer ut, kollade hur kolen säg ut, dom var väldigt slitna, bytte dom,men det hjälpte inte. Fick tips om att göra rent ytan där kolen går i mot, men jag kan inte förstår hur den sitter ihop, har lossat på allt möjligt men kan inte få isär den. Någon som vet en guide, eller
Krillew: :o Som vanligt kommer det en massa brus som gör att man blir tvungen o fokusera på annat :(
KnockOnWood: Klart att de går! (Nästan) allt går om man vill :) Lås axeln eller lås fast borret i ett skruvstycke och vrid "ríngen/hylsan" baklänges med en rörtång. OBS! Inga garantier för lyckat resultat!
heimlaga: I så fall litar jag på att det var ACM......fast egentligen kvittar det. ACMs större sågar har också gått rykte bland yrkesfolk.
heimlaga: Jag har sett många små begagnade kvalitetssvarvar på Blocket. Det gäller bara att passa på då någon är till salu.
Robert-san01: Vet inte hur ni andra använder tängerna. I de montage jag gör eller projekterar måste jag se till att tängerna och kabelskorna är godkända mot varandra. Även om det funkar i praktiken så måste jag kunna visa upp papper på att de är godkända ihop. Därför har jag valt att gå över till Elpress då deras skor och hylsor är lätta att få fått i.
fiskbuggaren: Jag har levt med en PCL 20 de senaste åren. Så länge man håller sig inom dess användningsområde har jag knappt någonting att klaga på och var så nöjd att jag köpte en ny efter att jag lyckats ha sönder den första. Strax därefter (när jag upptäckte ett mätfel i taket) kom jag på att jag egentligen också behöver takkryss och skaffade en GLL 3-80 istället. Efter att ha haft den
devizion: Ingen aning om de är bra. Jag köpte några från Lidl för 50lappen som liknar men de tappade skärpan fort(inte chockerande). Köpte senare en med inbyggt stopp(kopia på festools variant) som är helt suverän, dessvärre utgått ur sortiment. Kan dock rekommendera försänkare med stopp om de handlar om mycket hål, gör livet enkelt. (helst något som inte skadar träet) Vill du inte
Testarn: Jag tycker pär h slog huvudet på spiken(sic!) genom att fråga efter mer specifik info om vad som ska göras. Det är många bra tips i tråden om vad som behövs/underlättar och jag tror att det är viktigt att komma ihåg att det mesta går att göra med ganska begränsad uppsättning verktyg - det tar ofta längre tid men det går - det som bra verktyg ger är förutsättningar att göra
camaro1969: vill bara skriva här att de verkligen har ett bra kundbemötande! jag har köpt en ställning där och det var snabb leverans som tusan.. sedan trodde jag att jag kunde bygga en längre/lägre ställning än det i offerten.. dock saknades 2 ben för detta. frågade företaget och de sa bara: vi skickar 2 ben utan kostnad. nu har en kil gått sönder i ställningen, mailade firman om man kunde
heimlaga: Ursäkta...jag tänkte på 15kg rullar men på något vis blev det 200 i min skalle.
hyggabus: Det finns förvisso ett litet glapp i ett kullager.Om däremot axeln är upphängd i flera kullager eller konstruerad med förspända kullager* så märks det inte. Ju längre ifrån varandra dessa sitter desto mindre märks spelet. Troligen är det det som Bosch gjort till skillnad från Makita.
Stefan N: Lite sugen på att komplettera med en Dewalt DCN 660. Nån som testat denna? [bild]
Mangepange81: Tack för svaren. 700 w kanske är för lite effekt. Får känna lite på tipsen jag fått. är väll 621 eller of1010 så känns mest intressanta. Gröna boschen har inte riktigt imponerat på mig. Tycker det är synd att Millwawaukee inte säljer sina fräsar i europa. Dom verkar ha mycket smarta lösningar.
Asås: Jag har också tröttnat på slangar och bök. Skaffade en Makita DBN500ZJ batterimaskin, haft den ett par månader och den funkar bra.
anders07: [citat] Jag var och testade den men det fungerade inte med den...
Bart: Jag har en Meec-skena 800mm till min Makita som passar utmärkt. Nu finns inte den kvar hos Jula längre vad jag vet, men jag undrar om inte Scheppacs skenor är likadana som Meec?
trattalask: [citat] Jopp, det kan man. Funkar fint.
Eld: Det brukar vara trångt i en trappa. Jag skulle satsa på en rotex 90.
bengtn: Ja, jag menar med sickeln liggande platt först och sedan stående. /B