3 241 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
PC-oscilloskop
Sida 1 av 2
Jag har flera vanliga linjära oscilloskop men jag skulle nu behöva analysera mätdata typ med fft så jag tänkte köpa ett skop som är usb anslutet så kan jag sen köpa eller skriva eget fft-program.
Men jag kan inte bestämma mig för vad jag skall köpa, det finns ganska så mycket på marknaden.
dom skåpen jag har i dag går max upp till 20MHz så gärna lite mer än så och 2 kanaligt.
Behovet just nu är att mäta frekvenser lägre än 100Hz.
Tänkte att man skulle få nått för under 2000:-
är det nån som har tips?
Sökte lite på Aliexpress dom flesta är på 8 bitars upplösning. Men jag hittade denna efter ett tags sökande.
http://www.aliexpress.com/item/VT-DSO-2810-100MHz-8-16Bit-PC-USB-Oscilloscope-Spectrum-Analyzer-AWG-Signal-Generator-MSO/1161055890.html
Är det någon som känner till fabrikatet?
Men jag kan inte bestämma mig för vad jag skall köpa, det finns ganska så mycket på marknaden.
dom skåpen jag har i dag går max upp till 20MHz så gärna lite mer än så och 2 kanaligt.
Behovet just nu är att mäta frekvenser lägre än 100Hz.
Tänkte att man skulle få nått för under 2000:-
är det nån som har tips?
Sökte lite på Aliexpress dom flesta är på 8 bitars upplösning. Men jag hittade denna efter ett tags sökande.
http://www.aliexpress.com/item/VT-DSO-2810-100MHz-8-16Bit-PC-USB-Oscilloscope-Spectrum-Analyzer-AWG-Signal-Generator-MSO/1161055890.html
Är det någon som känner till fabrikatet?
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Tänk så här, ju längre bortifrån, desto högre glädje siffror.
Titta på denna video https://youtu.be/F-1uA4Iwce8
Sedan är det bättre du ställer frågan på www.elektronikforumet.com där får du nog bättre svar
Protte
Titta på denna video https://youtu.be/F-1uA4Iwce8
Sedan är det bättre du ställer frågan på www.elektronikforumet.com där får du nog bättre svar
Protte
Jo ni har väl rätt.. elektronikforumet.. Jag vet att frågan varit uppe här på forumet innan så jag tänkte att nån har hittat nått.. Men visst skall man ha ett som är ordentligt så hamnar man på ett högre pris än min budget. Jag har så många skop redan så jag vill inte lägga så mycket för att få ett till. Men för runt 2000 så får man nog bara 8 bitar och det duger bara till att se att det finns signal. Men den på Aliexpress som jag länkar till är ju ganska så billig. http://www.virtins.com/VT-DSO-2810.shtml
ser ut som om dom har seriösa produkter.
ser ut som om dom har seriösa produkter.
Vi köpte nyligen ett picoscope på jobbet, tror det var 12-bitar för omkring 7000kr så ett par snäpp över din budget.
Har ett begagnat 500MHz skop som mest står, hojta om det kan vara intressant så skickar jag lite mer info.
Har ett begagnat 500MHz skop som mest står, hojta om det kan vara intressant så skickar jag lite mer info.
Hej badtastex visst skulle det vara fint med ett 500HMz skop, men jag bygger ett hus som tar den största delen av budgeten för tillfället. Jag måste snåla på alla andra områden så jag nån gång kan få slutbesiktning.
Det gör att jag bara kan köpa ett skop för tillfället och den måste ha möjlighet att kopplas till pc:n.
Tack för erbjudandet.
Det gör att jag bara kan köpa ett skop för tillfället och den måste ha möjlighet att kopplas till pc:n.
Tack för erbjudandet.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Tja, jag är också på jakt efter ett oscilloskop, men kollar man vad proffsen tycker, (jag gillar ju exv Dave på eevblog, även om inte alla gör det) så är det i stort sett samfälligt tummen ner. Alla tycks vara mer eller mindre överens om att det är pengar i sjön. Alla "riktiga" oscilloskop idag har ju möjligheten att lämna ut data om de inte kan göra analysen själv, så även om PC-oscilloskop verkar lockande, så är de inte mycket att hänga i julgranen.Krillew skrev:Hej badtastex visst skulle det vara fint med ett 500HMz skop, men jag bygger ett hus som tar den största delen av budgeten för tillfället. Jag måste snåla på alla andra områden så jag nån gång kan få slutbesiktning.
Tack för erbjudandet.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Jo du har rätt.. men för min budget för tillfället så får man ta vad som bjuds för den penningen.lars_stefan_axelsson skrev:Tja, jag är också på jakt efter ett oscilloskop, men kollar man vad proffsen tycker, (jag gillar ju exv Dave på eevblog, även om inte alla gör det) så är det i stort sett samfälligt tummen ner. Alla tycks vara mer eller mindre överens om att det är pengar i sjön. Alla "riktiga" oscilloskop idag har ju möjligheten att lämna ut data om de inte kan göra analysen själv, så även om PC-oscilloskop verkar lockande, så är de inte mycket att hänga i julgranen.
Man kan få ett 16bitars pc-skop för runt 2,5kkr (den jag länkat till tidigare) medans ett vanligt med pc-utgång kommer då kosta över 10kkr. ett 8-bitars duger bara till att se att det finns signal inte till att kolla hur kurvan ser ut.
det finns många skåp för runt 4kkr med pc-utgång men dom har 8 bitars upplösning (i alla fall alla som jag hittat)
Ett pc-skop är inte speciellt praktiskt om man vill ha det med sig eller om man får för sig att mäta på nätspänningen då har man kopplat ihop datorn med fasen.. då måste man ha ett som är galvaniskt skilt. Jo ett vanligt skop är att föredra men jag har lagt ner firman så jag har svårt att motivera inköpet av ett skop för över 2kkr just nu i alla fall när jag måste få klart mitt hus.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Fast vad är det du skall mäta? Om det bara är upplösningen det hänger på så har ju en vanlig Arduino 10-bitars ADC (senare tom 12-bitars). Men inspänningsområdet är ju begränsat till 0-5V (med lite hack så går det att ändra till 0-1V tror jag), så skalning och negativa signaler blir ju lite problem. Inte oöverstigligt men lite meck. Priset är ju dock svårslaget.Krillew skrev:
Sedan så får man vara lite försiktig när man läser specar. Med dithering osv. så får man högre effektiv upplösning än vad en snabb titt på ADC-chipet själv ger vi handen. Ett snabbt oscilloskop med högre upplösning en 8-bitar det får man betala mycket pengar för...
Jag skall analysera infraljud eller från ca 200Hz ner till 6Hz. Förmodligen blir jag även på att simulera blandning med högre frekvenser för att se vilka blandningsprodukter jag kommer få. Blandningsprodukterna hamnar nog under 500Hz. Jag tror det ligger blandningsprodukter på ca 75Hz.
Jag har skaffat en mic som går ner till 16Hz, jag hoppas det räcker för en mic som går ner till 6Hz blir dyr.
Jag har skaffat en mic som går ner till 16Hz, jag hoppas det räcker för en mic som går ner till 6Hz blir dyr.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Tja, en Arduino har ju upp till 10kHz max samplingsfrekvens (alltså max, max, 5kHz signal bandbredd) så det ligger ju väl inom den största begränsningen.Krillew skrev:Jag skall analysera infraljud eller från ca 200Hz ner till 6Hz. Förmodligen blir jag även på att simulera blandning med högre frekvenser för att se vilka blandningsprodukter jag kommer få. Blandningsprodukterna hamnar nog under 500Hz. Jag tror det ligger blandningsprodukter på ca 75Hz.
Var jag du så skulle jag iaf pröva det först. Så billig (de kinesiska kopiorna iaf) att du kan gödsla med den, och man kan göra mycket annat roligt med den när du skaffat annat utrustning. Jag har iofs inte mätt på några precisions- eller kalibrerade källor, med så långt så har det jag mätt varit förvånansvärt stabilt och störningsfritt, så mellan tummen och pekfingret så skulle jag säga att jag faktiskt får den fulla 10-bitars upplösningen på en billiga Kina-kopia utan att ens filtrera i efterhand. Något som du ju iaf har lite marginal för att göra med så låga frekvenskrav.
Vet inget om hur stort jitter du kan förvänta dig dock. Det kan ju förstås bli ett aber men å andra sidan så är dina frekvensstabilitetskrav kanske inte så kritiska när du mäter vid så låga frekvenser. Om det driver någon mHz över tiden så är det kanske inte hela världen?
(Å andra sidan så vet jag att många billiga oscilloskop idag är en arduino, så helt värdelös kan den ju inte vara.)