I går stod jag på Byggmax och väntade på en säljare. Jag slötittade på en hylla och såg en sådan där sexkantshylsa med magnet som man använder för att dra i farmarskruv. På illustrationen på förpackningen visades dock hur verktyget användes för att dra fast en ankarskruv i ett byggbeslag.

Det verkade som en jättebra idé! Tycker ofta att ankarskruven vill lossa från bitset när man drar fast byggbeslag. Dock har jag aldrig sett ankarskruv med sexkantskalle. Finns det att köpa?

Jag har aldrig sett det. Men med det sagt kanske det finns i byggspecialsortimentet. Det sortimentet som stora byggare handlar från.

Hylsans bild är säkert från utlandet där andra typer av infästningar i beslagen används.
Såvida det inte var franska skruvar som visades, många balkskor har ju hål för 2-4 grövre skruvar.

Lustigt det där, varken Essve, Grabber eller GUnnebo har ankarskruv med "Mutterskalle" i sitt sortiment.

Ja det finns en sorts skruv med sexkantskalle och extremt stor stigning på gängan. Man drar in den direkt i ett hål i betongen och gängan biter fast på något vis.

fast så stort problem kan det ju inte vara att bitset lossar i vanliga skruvar? Då låter det mer som att det är fel på montören snarare än skruvarna.

heimlaga skrev:
Ja det finns en sorts skruv med sexkantskalle och extremt stor stigning på gängan. Man drar in den direkt i ett hål i betongen och gängan biter fast på något vis.
Det är en sk Betongskruv, och är inte alls något i likhet med en Ankarskruv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.