AXS
Vad är det bäst att sälja sina gamla verktyg? Jag har en hel del över som jag inte använder och känner att andra nog har bättre nytta av. En del i princip orörda och andra slitna med id-nummer på(Köpt från hyrställe). Alla av bra märken och alla elhandverktyg.

Blocket, tradera, här? Vad har funkat bäst för er? Smidighet och bra betalt är det jag söker.

Jag har dragit lite begagnade på blocket, gick väl inte skitsnabbt men det funka.

Ja sålde via tradera, gick hur bra och smidigt som helst, fick dessutom bättre betalt än ja räknat med

AXS
Det får nog bli tradera. Tack!

P
ja tradera är fint.. men det är väll max 3 verktyg per månad? eller hur är det där? minns det va någon tråd om det.

• Gilla
William B
  • Laddar…
Tradera har alltid funkat bra för mig, jag både köper och säljer vid behov. Är det kända märken så brukar priset bli bra.
Kom ihåg att beskriva skicket så noga som möjligt bara så det inte blir något tjafs. Jag köpte en gång en spikpicka i "nästan nyskick" som läckte luft både här och där... Den säljaren fick det omdömet hen förtjänade.

• Gilla
AXS
  • Laddar…
trattalask
Lyfter tråden lite då jag ska sälja av lite saker.
Vad tror ni? Tradera, Blocket eller något annat? Brukar själv kränga mina gamla saker på Tradera.

Tradera är oftast smidigast.
99% av all kommunikation sker via mail, man behöver i de flesta fall aldrig träffa köparen vilket tar bort krånglet med att möta upp folk på olämpliga tider osv, nackdelen är ju detta med att hålla på att skicka och att man får betala % på allt man säljer, blocket kan man ju tycka in rätt mycket i en annons.
Många älskar ju att bjuda som tokar på vissa saker, när jag byggde mitt hus så köpte jag ett 18V set med dewaltprylar från USA, hade alla verktyg jag behövde under hela husbygget och sålde dessa sedan på tradera för ca 20% mer än jag köpte dem för inklusive tullavgifterna.
I många fall bjuder ju folk även över nypriserna på vissa saker, verkar som en del går igång rejält när tiden börjar ticka ner på vissa auktioner....

Beror på vad du ska sälja.
Generellt säljer jag kända märken och populära modeller på tradera och de mindre kända eller för normal svensson ovanliga maskiner på blocket. Även stora maskiner kan man med fördel sälja på blocket då det är mer "lokalt" och därmed få bättre betalt än på tradera då frakten kan bli problem och skrämmer bort spekulanter.

Ungefär så här brukar jag resonera: upp till 5 kg och värde upp till 5000 kr är tradera bäst
Tyngre eller dyrare, kör jag på blocket.

Tex 12 tum kap&gersåg av toppmärke får man bättre betalt i blocket än tradera.
Men skruvdragare ger normalt mer pengar på tradera.

Sen beror det lite också på var du bor. Bor du i Stockholm eller annan storstad kan vara lite andra förutsättningar än för den som bor på landet.

trattalask
Det jag ska kränga nu är en dewalt kexmaskin och senare en festool skruvautomat. Min tanke va tradera men tänkte mest kolla om någon annan hade några idéer. Det jag gillar med tradera är att folk får bjuda vad de vill och på så vis får man man betalt efter vad marknaden vill betala. På blocket så är det (oftast) tvärt om. Man får säga vad man vill ha och sen ger folk en skambud tills man tröttnar och säljer till någon. ;)

Saker som är hyfsat lätta att skicka med tex Schenker som man har bra pris på genom Tradera tycker jag funkar bra. Är det endast avhämtning brukar det bli Blocket.

P
Ja tradera är väll bäst samt blocket.. men just traderas betygsystem tycker jag är lite dumt.. folk kan ge minus på fraktavgiften samt hur snabbt dem får paketet.. detta är ju oftast inget som säljaren rår för då schenker tar en avgift som man betalar för, mellan 49kr och 89kr eller hur det där är.. sen när man lämnat in paketet på inlämingsstället så är det schenkers jobb... Detta är nåt som jag väldigt ofta fått minus på..

När jag lämnar omdöme för hur snabbt jag fått grejerna så brukar jag utgå från hur lång tid det tog för säljaren att lämna in grejerna till ombud.
Jag fick negativt omdöme från en säljare en gång för att jag klagade på att det tog 3 veckor efter betalning innan han lämnade in paketet, "tjatig och krävande köpare" eller nått liknande skrev han.

Ja, betygssystemet får man ta med en nypa salt där.

trattalask
Sen finns det en del som ger negativa omdömen som hämnd för mer berättigade negativa omdömen. Tråkigt när man utnyttjar systemet på det sättet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.