3 625 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Makita ddf456 vobblar
Jag har en Makita ddf456 liggandes här hemma som tycks vobbla så vida inte verenda borr och bitshållare är vind förstås vilket låter ganska otroligt att alla skulle vara sneda..
Brukar det räcka med att byta chucken för att åtgärda problemet eller är det slut med hela maskinen?
Tilläggas ska att den är relativt ny, ca 6 månader gammal och har mest samlat damm.. Max dragit en handfull med skruvar och borrats några enstaka hål med den sedan ny..
Kvittot har jag slarvat bort för länge sen så att försöka få ut en ny på garanti är nog att glömma.
Brukar det räcka med att byta chucken för att åtgärda problemet eller är det slut med hela maskinen?
Tilläggas ska att den är relativt ny, ca 6 månader gammal och har mest samlat damm.. Max dragit en handfull med skruvar och borrats några enstaka hål med den sedan ny..
Kvittot har jag slarvat bort för länge sen så att försöka få ut en ny på garanti är nog att glömma.
Produkter som diskuteras: "bitshållare"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Jag köpte en Makita DF330D ( Makitas lilla 10.8volts maskin) 2009.
Till min förvåning har den ett rätt stort vinkel-glapp i spindelaxeln. Om man monterar tex en 10 cm lång borr så kan spetsen flyttas typ +-2 mm . Jag tyckte detta var störande så jag mailade Makitas kundtjänst och fick till svar att det var helt och hållet enligt specifikationen.
Ska man borra med tex 1,5 mm borr så känns glappet rätt obehagligt.
Jag har noterat ( sedan dess...) att andra maskiner i samma storlek ( Boschs GSR10.8) inte har detta vinkelglapp.
Även min BDF 456 har ett liknande glapp , men där stör det mindre.
Om jag gissar är det detta glapp som ger vobblet ?
Till min förvåning har den ett rätt stort vinkel-glapp i spindelaxeln. Om man monterar tex en 10 cm lång borr så kan spetsen flyttas typ +-2 mm . Jag tyckte detta var störande så jag mailade Makitas kundtjänst och fick till svar att det var helt och hållet enligt specifikationen.
Ska man borra med tex 1,5 mm borr så känns glappet rätt obehagligt.
Jag har noterat ( sedan dess...) att andra maskiner i samma storlek ( Boschs GSR10.8) inte har detta vinkelglapp.
Även min BDF 456 har ett liknande glapp , men där stör det mindre.
Om jag gissar är det detta glapp som ger vobblet ?
Har en DDP480 som glappar tusan i chucken - Efter endast 3 månader åkte den in på service. Fick den lagad för att efter ett par veckors användning göra samma igen.
Butiken hävdar att det är problem med just de maskinerna och att det var ett misstag att dom tog in dem och sålde dem överhuvudtaget - DDP är alltså dragaren med slag funktion.
Fick extrem rabatt på en ny kropp utan slag (DemoEx), DHF480 som nu ligger och väntar att min DDP480 skall ge upp...
Ingen vidare kvalitet på dessa där och någon svag punkt måste det vara som gör att dessa lägger av efter minimal användning.
Har en till uppsättning som inte alls visar samma tendenser.
Butiken hävdar att det är problem med just de maskinerna och att det var ett misstag att dom tog in dem och sålde dem överhuvudtaget - DDP är alltså dragaren med slag funktion.
Fick extrem rabatt på en ny kropp utan slag (DemoEx), DHF480 som nu ligger och väntar att min DDP480 skall ge upp...
Ingen vidare kvalitet på dessa där och någon svag punkt måste det vara som gör att dessa lägger av efter minimal användning.
Har en till uppsättning som inte alls visar samma tendenser.
Kan nog mycket väl vara som ni säger att vobblandet beror på glapp.
Kände precis på chucken och tyckte mig känns ett liten liten glapp.
Inte alls stort glapp men det finns där.
Som tur är så har jag inte tänkt använda den till så mycket borrning utan mest dra skruv med vilket den borde duga till.
Borrningen får en dhr202 borrhammare sköta som står näst i tur för inköp till makita 18v sortimentet..
Kände precis på chucken och tyckte mig känns ett liten liten glapp.
Inte alls stort glapp men det finns där.
Som tur är så har jag inte tänkt använda den till så mycket borrning utan mest dra skruv med vilket den borde duga till.
Borrningen får en dhr202 borrhammare sköta som står näst i tur för inköp till makita 18v sortimentet..
Läste precis på forumet efter lite mera googlande att det finns ett litet spindelglapp i samtliga maskinerna då det sitter ett kullager i växellådan för den utgående axeln, i ett kullager så finns det alltid ett litet glapp.
Så jag antar att det är ganska normalt med lite glapp å vobblande i dessa maskiner..
Så jag antar att det är ganska normalt med lite glapp å vobblande i dessa maskiner..
Det finns förvisso ett litet glapp i ett kullager.Om däremot axeln är upphängd i flera kullager eller konstruerad med förspända kullager* så märks det inte. Ju längre ifrån varandra dessa sitter desto mindre märks spelet.
Troligen är det det som Bosch gjort till skillnad från Makita.
Troligen är det det som Bosch gjort till skillnad från Makita.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden