Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Skall du inte göra mer än två våningar skulle jag nog kolla på att hyra en. En batteridriven eller gas kostar trots allt +2000kr. Tryckluft är inget alternativ? De kan du hitta bra för under 500kr.
Du kan få hyra en gas eller tryckluft av mig.
Du kan få hyra en gas eller tryckluft av mig.
Jag kör Senco F-18. Efter ha släpat runt kompressor och slang så tröttnade jag och köpte riktiga grejer, ångrar mig inte en sekund.
Men ska du bara köra det där lilla under en begränsad period så kanske hyra är ett alternativ?
Men ska du bara köra det där lilla under en begränsad period så kanske hyra är ett alternativ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet med tryckluft är att jag även måste köpa en kompressor då. Känns lite onödigt. Tänkte att det kanske fanns någon bra batteridriven för runt 1000 lappen.
Att hyra kan ju vara ett alternativt. Nackdelen med det är att man inte kan köra på när man har lust.
Att hyra kan ju vara ett alternativt. Nackdelen med det är att man inte kan köra på när man har lust.
En bra kompressor har man alltid användning av, så bara en fördel för dig att se möjligheten i de
men tryckluft slår aldrig användarvänligheten i en batteri driven, ja säger köp ! Hyr aldrig ett verktyg 
Så det finns någon som är nöjd med det där klumpiga missfostret, efter två fönsterbyten havererade våran på jobbet och då bestämde kollegan och jag oss för att kompressor och tryckluftsdriven pistol alltid är det bästa.
Passlode brukar ha kampanj ibland där man får dyckertpistol, slang och kompressor till vettigt pris. Visserligen ingen kompressor man kör mutterknack med, men den funkar hyfsat för renblåsning och däckpumpning.
Passlode brukar ha kampanj ibland där man får dyckertpistol, slang och kompressor till vettigt pris. Visserligen ingen kompressor man kör mutterknack med, men den funkar hyfsat för renblåsning och däckpumpning.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Denna fast med vinklat magasin har jag. Enda negativa med den är att den är lite "tjock" med det vinklade magasinet. Funkar annars toppen!
http://www.toolstop.co.uk/hitachi-nt65gs-16-gauge-cordless-straight-finish-nailer-p5952
http://www.toolstop.co.uk/hitachi-nt65gs-16-gauge-cordless-straight-finish-nailer-p5952
Det kan vara ett bra alternativ. Kom på att jag även ska sätta dörr och fönsterlister i hela huset. Så det kanske är värt att investera i en bra maskin. 2500 kr låter som en rimlig budget på en dyckertpistol. Synd bara att den inte använder 18V slide batterier eftersom jag redan har en uppsjö avg såna Hitachi verktyg.Robert-san01 skrev:
En bra batteridriven dyckertpicka kostar minst 5000:- jag har två st Dewalt som jag har skjutit med dagligen i säkert 5 års tid och de funkar fortfarande.
Men i TS fall hade jag kört på tryckluft alla dagar i veckan.
1. Mycket billigare
2. Fungerar utmärkt
3. Med lång slang hyfsat mobil
4. Kräver ingen stor kompressor.
5. Med kompressorn kan du pumpa däck, blåsa rent maskiner, sprutmåla mm mm.
Men i TS fall hade jag kört på tryckluft alla dagar i veckan.
1. Mycket billigare
2. Fungerar utmärkt
3. Med lång slang hyfsat mobil
4. Kräver ingen stor kompressor.
5. Med kompressorn kan du pumpa däck, blåsa rent maskiner, sprutmåla mm mm.
Jag kan i och för sig även tänka mig att köpa begagnat. Då kanske jag kan få en bra batteridriven dyckertpistol för 2500kr?
Kanske kan tänka mig en med tryckluft också, men då får ni övertyga mig om att jag har användning av en kompressor också. Pumpa däcken gör jag på jobbet och sprutmåla har jag inget behov av
Kanske kan tänka mig en med tryckluft också, men då får ni övertyga mig om att jag har användning av en kompressor också. Pumpa däcken gör jag på jobbet och sprutmåla har jag inget behov av
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Du är medveten om att det finns tre (eller är det ännu fler?) olika tekniker:
- Tryckluft
- Gas & batteridriven
- rent batteridriven
Den robertSan länkar till fattar jag det som är Gas + batteri, Sencon som StefanN pratar om är rent batteri.
Rena batteripistoler är ofta väldigt dyra, kan man få Sencon för 3K enligt FredrikRs inlägg är nog det att se som väldigt billigt, men fortfarande ganska dyrt om man jämför en tryckluftdriven + kompressor. Kompressor är dessutom bra till så mycket annat, så jag tycker definitivt du ska gå den vägen.
Det är när man redan har kompressor & luftdriven dyckertpistol men ändå vill ha lite mer (typiskt för att man åker runt på många jobb i lägenheter där det är jobbigt att släpa kompressor), som man tittar på en batterimaskin.
/U
- Tryckluft
- Gas & batteridriven
- rent batteridriven
Den robertSan länkar till fattar jag det som är Gas + batteri, Sencon som StefanN pratar om är rent batteri.
Rena batteripistoler är ofta väldigt dyra, kan man få Sencon för 3K enligt FredrikRs inlägg är nog det att se som väldigt billigt, men fortfarande ganska dyrt om man jämför en tryckluftdriven + kompressor. Kompressor är dessutom bra till så mycket annat, så jag tycker definitivt du ska gå den vägen.
Det är när man redan har kompressor & luftdriven dyckertpistol men ändå vill ha lite mer (typiskt för att man åker runt på många jobb i lägenheter där det är jobbigt att släpa kompressor), som man tittar på en batterimaskin.
/U
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Trots att jag har flera olika pistoler så skulle jag säga kompressor och picka. Lägger du 2500kr på det så får du en riktigt bra kompressor som du kan använda till slipning, mutterdragare osv. Bara att kunna dra fram slangen och blåsa bort damm är en fröjd. Så mitt råd är 2000kr kompressor och 500kr picka.
Skulle säga att kompressor är lite som med släpvagn, man tycker sig inte ha så mycket användning för den när man köper den, men sedan blir den oumbärlig.
Och hur skönt är det inte att ta fram kompressorn när ungarnas pool och badbollar skall blåsas!
(mitt erbjudande om att hyra/låna ut picka med gas eller med kompressor finns kvar)
Skulle säga att kompressor är lite som med släpvagn, man tycker sig inte ha så mycket användning för den när man köper den, men sedan blir den oumbärlig.
Och hur skönt är det inte att ta fram kompressorn när ungarnas pool och badbollar skall blåsas!
(mitt erbjudande om att hyra/låna ut picka med gas eller med kompressor finns kvar)
Tack, jag ska överväga ditt erbjudande om att hyra en picka av dig.Robert-san01 skrev:Trots att jag har flera olika pistoler så skulle jag säga kompressor och picka. Lägger du 2500kr på det så får du en riktigt bra kompressor som du kan använda till slipning, mutterdragare osv. Bara att kunna dra fram slangen och blåsa bort damm är en fröjd. Så mitt råd är 2000kr kompressor och 500kr picka.