Verktyg & Maskiner
camaro1969: nu när jag använt den lite mer så tycker jag att den kilar fast materialet mot anhållet. det känns som anhåll och klinga inte är parallella, och "klyvkniven" eller vad den kallas sitter lite bredvid klingan och bidrar ännu mer till fastkilandet. hittar inga justeringsmöjligheter i manualen, och inga som syns när jag kollar lite utan att skruva sönder halva sågen... har ni upplevt
Eribe: Håller helt med, lägger större fokus på hur den ligger i handen mm. I detta fall var jag mer orolig för en total felmärkning av Bauhaus (ex att kitet skulle visa sig innehålla en GSR 18-2 LI). Nu har leveransen kommit och precis som du säger blev det ett bra köp. Tack för input!
David L: Tack för era svar, det blir ju inte lättare att bestämma sig när alla tycker olika =) Lutar nog åt en 150/3 nu ändå, skulle jag behöva något som avverkar snabbare och grövre så får det väl bli ett inköp till vid ett senare tillfälle. / David
Bernieberg: Har satt gips och OSB på en ovanvåning och köpte en bagagnad sladdautomat från Makita på blocket för 1500 spänn. Tror inte att jag överdriver om hastigheten gick upp en faktor tio mot att fippla med skruvar och vanlig dragare. Tror att jag skulle kunna sälja den vidare för samma pris om jag ville och ångrar inte köpet en sekund. En annan fördel för mig som oftast jobbar själv är
phl: Kan det vara någon form av parkettsåg? Den fintandade klingan användes för att kapa och klyva parkettstavar, medans den bredare försänkta klingan användes för att såga not/spont på stavarna? Edit: Hittade efter mitt svar denna sida som beskriver en såg som skulle kunna se ut som den på din bild.
nikasp: Jag köpte en ny Hitachi C6BU2 efter att ha gått på en begagnatnit. Tog bra lång tid att märka att den faktiskt var tappad , spräckt och körde snett. Helt otroligt att jag ändå lyckades skarva bänkskivor såpass bra ändå, men det var med skena. Hyfsad skillnad med nya som var helt rak och med ny klinga också :)
raveper: Nej jag tänkte bara att du kanske glömt sätta i sladden. ;) Jag har själv gjort det så jag vet att det går fort.
trattalask: Nja, egentligen inte. Brukar Handla lokalt om det är rimligt. Men med dessa ockerpriser är det inte rimligt.
ingiza: jag är ju inte nån fiskare men jag tycker det låter som en tänkbar ide.det finns två stycken så man kanske jobbade med båda på nåt vis.intressant tanke.det var ju tänkt att bli två bilder så jag provar att skicka den andra nu. [bild]
maxiq: Varför heter det "Ändlösa bandspännare" förresten? Vad jag kan se så har dom två ändar... :rolleyes:
heimlaga: Gamla maskiner är ofta gråa eller svarta. Båda färgerna var lätta att blanda till av billiga standardvaror kring sekelskiftet 1900 och fäste bra på järn och gav en slitstark yta. I båda fallen var färgtonen ett direkt resultat av färgens nödvändiga beståndsdelar. Det fanns alltid enstaka tillverkare som försökte skilja sig från mängden genom att välja andra färger. Den tidens
trattalask: Attans, jag har precis slipar klart här idag. Annars hade du kunnat få komma förbi och prova den här. ;)
andersgd: Hämtad idag och premiärlass till tippen. [bild]
Fredrik.engdahl: Tyvärr så är det nog så. Sen kan dom ju säga en sak till mig & göra något helt annat
Spoz: Jag använder Pyramex PMX slim som passar bra till min skalle. Har testat glasögon utan mjuk näsbrygga förut och det funkar inte för mej. [bild] Jag beställde "skidglasögon" men dom gick inte att använda tillsammans med andningsmasken 3M 7500. Så jag beställde en andningsmask med visir istället, en kinakopia på 3M 6800 från Aliexpress + skyddsfilm till visiret. Den är bökig att ta
trattalask: [citat] Nej, det är nog synd att säga. Men en fröjd att använda.
mattiasp: Steffo och jag jobbade med materialutveckling tillsammans på ett svenskt bolag innan jag bytte bransch. Steffo bytte jobb inom bolaget, jag till ett annat.
Alltgår: Blev en obromsad L750U till slut. Moddade den lite med året-runt-däck, utbytta fram- och baklämmar till de grövre svetsade som sitter på t ex L751, och satte på en stickdosa och avtagbar spiralkabel. Ska hämta den i övermorgon!
souterrain: Jag har kört en visp med sexkantigt skaft också, och den satt inte ordentligt i "sidled" om den inte var riktigt hårt åtdragen. Den började vicka och strax därefter så lossade den. Men det låter ju betryggande att detta funkat utmärkt med snabbchuck för många andra, då är det antagligen helt enkelt så att min förbrukade chuck var riktigt usel i största allmänhet redan från start.
bax: Jag kör nästan uteslutande på Cobolt 8mm. Det går så fort att få dom med posten. www.tooltrust.se
DennisCA: Jag tror inte den har något sånt, jag tror dock den stöder nån sorts fjärrstyrning av strömmen, för det finns ett uttag på framsidan som jag inte vet vad det gör. Måste leta upp manualen.... Vart den nu tagit vägen. Ser ut såhär: http://static.starwebserver.se/shops/svetsmaskinservice/files/cache/b1300_grande.1445257209.jpg