Hej, jag har fått goda råd här tidigare och förökser igen. Jag är ute efter en metallsvarv. Mina minmått är 15-20 cm diameter på korta stycken och ca 10 cm på långa. Jag tror mig inte behöva mer än ca 40 cm längd. Som jag har förstått det är det vedertagna rådet att köpa en begagnad kvalitetssvarv. Samtidigt är sådana djur tydligen ganska eftersökta och jag har inte plats för en fullstor svarv vilket begränsar urvalet. Då blir nästa steg att titta på utbudet av nya svarvar. Jag vet av erfarenhet att bra maskiner är trevliga och tillfredställande att jobba med men inte alltid nödvändiga. Vilken typ av svarv och prisklass behöver jag upp till för att kunna få fram ok precision? För mig innebär det fel på mindre än 0,1 mm vid normalt snabbt arbete och max 0,01mm när jag anstränger mig för att få det bra. Jag har försökt att googla svarvar men har inte lyckats hitta några tydliga siffror på vad man kan uppnå i noggranhet. Jag tackar på förhand för alla råd.

Jag har sett många små begagnade kvalitetssvarvar på Blocket. Det gäller bara att passa på då någon är till salu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.