Hej

Jag köpte en ny makita 18v skruvdragare från nätet och när jag fick hem den så kom det mycket gnistror ur maskinen bak vid kolborsten. Dessa gnistror kom främst vid start av skruvdragare och kunde flyga ut med 2-4cm då och då. När man väl startat skruvdragaren kom inga gnistror ur den vid själva skruvandet vill jag poängtera. Däremot vid stopp kunde det hända att det kommer gnistorr ur den igen.
Den fungerade bra annars men det var bara konstigt att det skulle flyga ut så mycket gnistror vid start/stopp så jag bestämde mig för att åka till lokal butik och testa deras skruvdragare samma modell DDF456. Den gnistrade inte alls som min.

Jag kontaktade säljare och de skickade skruvdragaren till makita och där fick jag tillbaka den med att det inte var något fel. Att det gnistrar kan det göra med nya maskiner, det är något som försvinner när man använt den.

Jag har använt den lite men inte mycket(använder den hemma) men gnistorna har inte försvunnit.

Jag skruvade backstycket där kolen sitter för att titta och såg att när man skruvar sakta ser man att cylindern kolborstarna sitter mot inte snurrar perfekt runt utan den snurrar lite ovalt.

Så min fråga är om någon vet om cylindern ska snurra perfekt runt på en sprillans ny maskin eller om den kan snurra lite ovalt. Det är inte mycket ovalt men kör man sakta så ser man det.

Jag känner mig inte helt nöjd när det ibland kommer gnistror ur en ny skruvdragare. Hjälp tack.
Kan fixa en video som visar hur ovalt den snurrar.

Redigerat:
Kommutatorn måste vara rund och centrera i förhållande till axeln annars kommer kolen att studsa och ge ett gnistfyrverkeri vilket bränner sönder kommutator och kol. Din maskin är tyvärr inte frisk.

Det sitter väl ett lager längst bak som ska sitta i bakstycket och centrera?

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Mja, det sitter ett lager längst bak som hålls på plats av bakkåpan så utan kåpa så kommer ankaret att kasta. Sätt på kåpan så får vi se hur mycket det gnistar.

buhu skrev:
Jag har gjort ett kort videoklipp på youtube som visar hur jag tycker den snurar ovalt.
Är jag nojig eller är det något fel?

[länk]
Sedan när gör Makita skruvdragare gjutna i "vit" plast?

roli skrev:
Sedan när gör Makita skruvdragare gjutna i "vit" plast?
Minst 5år tillbaka.

nja 5+ skulle jag villa säga började typ som någon summer special jippo... så finns det svart limited som brukar dyka upp

Även en jubileums i blå-grön metallic.

Jo, den blå-grön-metallic färgen vet jag om, har en själv. Men har aldrig sett att de finns i vitt.
Men man lär sig nästan alltid något nytt när man är inne och läser på detta forum....

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.