Verktyg & Maskiner
berne88: [bild] en sån är jag på jakt efter... någon som vet var man kan hitta de? vill bara ha lådan... går att köpa i kitt, men behöver inte ha laddare, är maskien.... tips?
Öfremora: Sågen dök upp efter en vecka, och jag är förälskad! Vilken trevlig såg! Har sett att några har beskrivit den som högljudd, men i jämförelse med min gamla är den knäpptyst. Supernöjd med köpet :)
Pysslarn: Knockonwood, du har gett mig en guldgruva, eller åtminstone en mässingsdito. Tusen tack! Det är en god vän som jobbar med inredning och ville ha hjälp med materialinköp och ev produktion av inredningsdetaljer som jag försöker hjälpa. Minns med saknad när man kunde cykla... ;) //Ronnie
Fluxor: Jag måste köpa en dammsugare! Jag tänkte i första hand använda den tillsammans med någon av slipmaskinerna, men även för städning i renoveringskaoset. Funderade först en Dustcontrol, men ändrade mig. Siktar på en smidigare maskin med högre SAP/WAF-faktor. Så, vilken dammsugare ska jag köpa? Är det värt att kliva upp på en M-klassad autoclean från Festool, eller funkar en
pleqtiz: Snubblade just efter denna sida! http://www.losgatospower.com/ dom har adapter för Makita 18v och Dewalt 18v som ser ganska så intressant ut.. men om dem har 230volt versioner är en annan fråga.
andreascarlsson: Ang avstånd; Jag är förstås inte säker på hur långt den flög. Men det kändes som den mer eller mindre landade framför fötterna på mig, men det har den uppenbarligen inte gjort. Var över på lunchen och rensopade hela området så gott det går, utan att hitta ett spår av den. Dock så har jag fått kontakt med en metalldetektorförening som gör sånt här pyssel jämte andra
cpalm: [citat] Det står ju på katalogsidan jag länkade till om du läser där. 51608 är en fleece-tejp för passagerarutrymme. Max 105 °C. Motsvarande tejp för både passagerar och motorutrymme är 51628. Max 125 °C. Sen finns det ett par väv-tejper som klarar 150 °C.
bulleribock: Hej Det här är antagligen också en produkt du inte efterfrågar, den är rätt kostsam (jag undviker uttrycket dyr) http://mortenmaskin.com/product.html/festool-battericirkelsag-hkc-55-li-52-eb-plus-fs Den finns även nätdriven. Har batterimaskinen på på önskelistan som komplement till min ts55:a En sänksåg kommer du inta att ångra att ha köpt, jag tycker de är att prioritera före
pyro: Jag hade också k-rautas variant en gång i tiden. Den dög i början till lister och sånt, men på bara ett par års enklare användning så var den slut i glidlagret och höll inte justeringarna och allting blev snett. Så det blev en ny blå istället. Mycket bättre såg, känns mycket mer gedigen, och fungerar än så länge som den ska.
swirve: Jag kör en gilson hydro 16 som är lite samma typ av traktor, tror den är från 76. Klipper gräset på de stora ytorna, ca 3000m2, till resten blir det handklipparen. Klipper hyggligt, men blir ingen golfbana direkt men det går fort. Plogar snö, 30m väg och 150m2 grusplan. Funkar riktigt bra, med den hydrualiska lyften går det snabbt o smidigt. Använder den dessutom rent allmänt i
jonmo: [citat] Tror att jag skippar den finaste diamantstenen och kör på en bit MDF med polerpasta på. Det mesta slipandet gör jag i snickarboden, men eftersom den är på landet är jag ute efter en uppsättning som jag kan ha i stan. Tror en fine och en xfine diamant plus strigel blir bra då. Det största användningsområdet just nu är rakkniven (ev. plural), men det kan ju vara praktiskt att
Fredrik.engdahl: Hitachi har ett set med 3 olika klingor för ca 500 + moms. Har för mig att det var 16 tänder ,24,48 eller liknade.
Niq: beror väl på vad man ska ha den till. Ska man bara värma lite saker nu och då och det inte är så noga om med gradtalet fungerar en billig alldeles utmärkt. Har själv en riktigt billig fungerar bra till det jag använder den till. Ska den användas mycket till sådant som kräver lite noggrannare grader och inte får bli för varmt samt att värmen hålls på samma grader. Som att sätta
HogeN: haha och jag som hade tänkt köpa 2x 50watt led och koppla ihop dem i en gammal halogenställning ^_^.. mycket bättre alternativ med makitagaranti och mer till min makita familj
heimlaga: Om man är fattig eller snål så kommer man väldigt långt med att tänka på förhand och ibland göra några delar extra att ha som reserv. Problemet finns alltid där men det går att minimera.
heimlaga: Jag tycker deras pris verkar högt men inte alls orimligt. En vanlig flatfil av någorlunda hyfsad kvalitet går ju på 15-20 euro. En specialfil måste få kosta tre gånger mer. Om du skall fila järn så är det onödigt att köpa kinafilar. De brukar bli ovassa på en liten stund.
star_daddy: Jag har haft en ELU MOF96 med alla tillbehör i över trettio år. Den går fortfarande, men nätt och jämnt. Så jag har under några år skaffat två noname-fräsar och en billigast möjliga Black&Decker till grovfräsning av typ byggvirke (staket). Black&Deckern går fortfarande men låter inte så bra. Nu vill jag skaffa en ny frisk long-lifemaskin men jag vill behålla det gamla praktiska
heimlaga: Hmmmm..... jag tror att det väldigt långt beror på ens övriga liv. Jag började köra traktor och fälla mindre träd med bågasåg som 6-åring och fick egen yxa i 8-10årsåldern och då jag var 15 började jag gå till skogs med motorsågen. Farsgubben var och är extremt noga med arbetssäkerhet så jag fick ständiga påminnelser att titta efter och tänka efter och hitta på säkrare
jonmo: Finns även på Klasse för oss som bor i stan. Art.no. 40-7318 [bild]
Sister ray: Här är ytterligare en, från staterna: https://s3.amazonaws.com/lumberjocks.com/n0t1u46.jpg
Byggtankar123: I det paketet som sälja ut till kampanjpris är det ju en GSB så tyvärr kan man inte välja. tack för infon ang batterier och laddare.
bygga_bo: Jag är helt inne på phl:s linje. Att förbinda slangarna elektriskt fyller helt klart en funktion ("smygjorda" slangen mellan DD och verktyg via slangen till dammsugaren, för att undvika att den förstnämnda slangen blir statiskt laddad), men det lär inte bidra till att leda bort den statiska laddning som uppstår i DD:n. Slangen mellan DD och verktyg "hänger i luften" elektrisk sett
thomasx: Hejsan Någon med erfarenheter av UK Planet Tools? http://www.ukplanettools.co.uk/
thomasx: Det hände något skumt med mina kvitton, kolla i tips om tyskland-tråden, jag frågade där med bilder om det. Kort: Paypal skickade mig ett kvitto med korrekt belopp 235€, men Rubart skickade mig ett kvitto €355, alltså €120 mer. Skumt. Beloppet när jag checkade ut var alltså €235, ca.
torkelb: En senkommen kommentar angående Woodstar st8 och Scheppach HS80 som finns på bild ovan. Vid närmare studium ser man att bilderna är identiska. Man har helt klart tagit ett fotografi och sedan photoshoppat för anpassning till andra märken. T ex är sladden upplindad på exakt samma sätt på båda bilderna. Detta säger förstås inget om kvaliteten. Idag kostar Scheppach HS 80 899:- på
sblixten: Här är billigare: http://www.svh24.de/matador-ridgid-parallel-schraubstock-180-mm-lackierung-bl-150564#web_svh_article_variant_filter Jag är nöjd med mitt junior 140. Blir att komplettera med magnetbackar så småningom.