Verktyg & Maskiner
Stefan1972: vad ska man ha en högvarvig till då? De flesta borrar som får plats i vanliga chuckar mår bra av låga varv iallafall. De är ju maskinerna som varvar utav bara den som förstör borr.
Jocke_BP: Var köper jag dessa Greenlee's punchar i 40mm?
KnockOnWood: Hoppas att du är försiktig bara! Gabon, lackad, är väl en bra grund för lite av varje. Saknar faktiskt den där varma, bruna mahognyfärgen ibland. Påminner så mycket om min barndom/ungdom. Välkommen till Bygga Hus förresten :thumbup:
DennisCA: Som ex-lägenhetsmänniska skulle jag i den situationen inte skaffa batteridrivet ens. Används så sällan och batterierna dör fastän du inte använder dom. En sladdmaskin å andra sidan står sig i evigheter. Jag lånade farsans hitachi från 80/90 talet nån gång då jag behövde en.
pelpet: Det finns skarvdosor med master-slave-funktion. En sån borde funka. Det gäller dock att se till att masteruttaget klarar effekten.
HandySmurf: Om du köper utanför EU så be säljaren skriva gåva på tulldeklarationen så brukar det slinka igenom. Har beställt hundratals gånger på Ebay men endast en handfull försändelser har jag fått betala moms o tull på. Beställer man från Tyskland så är det lugnt, då tillkommer inget.
sagan1: Hej!Tempmätare pendlar mellan 1/4-3/4 ingen kokning,dålig kupevärme,lite klent med kylarvätska,fyllde upp exp kärl men ingen förändring på 7 mil,dock ej kok och inte kall men klen värme.Övre slang vid temostathus känns tom trots fullt I kylare.Beställt nytt thermostat 249kr värt att testa, någon med alternativ bättre förklaring?Lufta?Hur?Försöka höja exp kärl över
corre: [citat] När köpte du dina? Mina från ca 2012 behövde inte någon filning, passade direkt i skenan. Låter udda med så dålig passform :/
mattemaz: [citat] Känns som det är ett bra pris på den nu. Man kanske skulle slå till hmm.
Aberit: Hej! Jag söker exakt den golvlist som du sågar på bilden. Var kan jag köpa den? Bor i Örebro. mvh Berit
mattiasp: Den står längst inne i hörnet bakom långbandsputsen :)
spamb: För 2000 kan man inte vara mer än bara nöjd. Anslaget ät stabilt kan låsas några mm snett i bakre ändan om man inte kollar noga men annars inget att klaga över. hade den kostat 3000 eller met så skulle jag nog övervägs kanske en bosch. Lycka till
Lime113: Hornbach har just nu en grå Pattfield sänksåg för under 1100 kr. Även om vi inte pratar 1/10 mm precision så fann jag inget uppenbart fel (som glapp). Ska googla litet.
Mikael_L: Det där är en ljudfälla. Den ska ha lite dämpande material på väggarna i labyrintgångarna. Kan dämpa rätt effektivt i högre frekvenser. Men rätt dåligt i låga. I frekvenser som är en multipel av halva våglängden av de två ställen med parallella väggar i labyrintgången blir det stående vågor, och därmed ganska usel dämpning. Så man väljer helst dessa två distanser med
Lime113: Någon som köpte? Jag gick i samma tankar men tittar nu på ETS1825 som sägs vara samma mekanik som AEG TS 250 K.
A-Man_08: Jag har dom där Bosch borrarna och dom är ett måste ha även om man äger en borrhammare, den gör skruvdragaren otroligt funktionell. Här är ett test i olika material både med och utan slag när det borras i hård betong. https://www.youtube.com/watch?v=z-UO2UT_X3k
falkn: [citat] Det är sant, men jag har aldrig upplevt detta som ett problem, förutom att det blir dammigt.
buspojken: Senco är fina grejer 👍 men ta även en titt på Biltemas, den räcker finfint till hemma fix
dof: 480 på toolab. http://www.toolab.se/produkt/Makita-DDF480RMJ-Makita-Borr-Skruvdragare-18V-Kolborstfri-2x40ah Kit med 459&129 hos fastfix. http://www.fastfix.co.uk/makita/Makita-DLX2007-18v-LXT-2-Piece-Brushless-Kit.html Kit med 480&129 på toolstop. http://www.toolstop.co.uk/makita-dlx2002mj-18v-cordless-li-ion-2-piece-brushless-kit-2-x-4ah-batteries-in-p71709
phl: Brukar köpa reservdelar från Gerschwitz och Miles. Den senare brukar ta rätt lång tid på sig att få fram delarna, ibland flera veckor. De har dock låg frakt på småordrar.
k_haddock: Jag har starretts variant i byxfickan sedan tio år. Skulle inte klara mig utan den. Används till allt. 100mm lång. Används som stryckmått mm. Ställer maskiner och så vidare. Kostade hälften av vad Axels gör.
remdrivet: [citat] Jo vist var det så, men vanligast är ju att man filade bort den där förbaskade sprinten som var i vägen när man skulle ställa in stålen...
Joens: Blev inte att jag köpte några nya utan jag tog fram stora avbitaren och klippte till de jag hade. Så nu passar de "bra".
alfons.eriksson: Jag har en Makita DHR243 som funnits i min ägo dryga året. har inte stött på något som inte den klarar av och lånat ut till kompisar som även använt den för b.l.a. bilning i deras husrenovering. Används för det mesta med 4Ah batterier men när de tar slut får det bli 3Ah tills man laddat batteriet.
Lambr1: Jag skapade en separat tråd om renoveringen av sågen. Följ gärna med dit! https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/271338-renovering-wadkin-bursgreen-10ags.html#post2414330
Pysslarn: Skulle valt Domino alla dagar i veckan och några till. Önskar bara att jag haft råd... //Ronnie