Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Bitslåda

1. B
    Medlem · Stockholm · 2 inlägg

BLG1

Medlem
    Hejsan!

Vi är ett gäng på 4 studerande ingenjörer som har tilldelats ett projektarbete som går ut på att skapa en bitslåda för ett byggföretag.
    För detta behöver vi hantverkarens tankar kring existerande bitslådor, både för och nackdelar samt tillägg eller idéer ni skulle anse vara godtagbara för en ny produkt.
    Skulle även vara ett plus om ni kunde nämna ifall ni jobbar som hantverkare, har stor erfarenhet inom hantverk eller snickrar på fritid etc.

Vi vet att det kan vara svårt att kommentera något som man redan tycker fungerar som det ska men varenda input är varmt välkommen. (y)

Mvh,

Projektgruppen

Redigerat 28 jan 2016 19:46
    Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

2. Larsa
    Medlem · Stockholm · 3 611 inlägg

Larsa

Medlem
    Vad menar ni med bitslåda, något större stationärt, något man har i verktygslådan eller något man bär med sig i fickan eller bältet?

3. C
    Medlem · 12 708 inlägg
    Om ni menar en vanlig ask för att förvara en bits-sats, så bra, där finns det förbättringspotential!
    "Bitslåda" antyder att skulle handla om en större sats vilket känns främmande i byggsammanhang där man klarar sig bra med en handfull olika bits?

Det brukar antingen vara en ask med lock där bitsen ligger löst. Felet med den typ av ask är att man allt som oftast brukar fumla till det så att alla bits flyger ut. :mad:

Alternativ 2 är någon form av gummi- eller plasthållare med hål där bitsen pressas ner. Felet med dessa är att bitsen oftast sitter så hårt och tätt och sticker upp så pass lite att man nästan måste ha en näbbtång för att dra ut dem. En sak jag uppskattar med dessa hållare är när varje hål är tydligt markerat med vilken bit (typ/storlek) som hör hemma där.

En bättre lösning kanske skulle vara en hållare med hål och någon sorts magnet i botten så att bitsen hålls på plats med lagom kraft. Sen vore det najs om det fanns två hål för varje så att man kan ha en reserv redo.

Använder dock sällan bits yrkesmässigt så vad vet jag :p

4. M
    Medlem · Gävleborg · 82 inlägg

mounte

Medlem
    Något jag kan irritera mig på är att färdiga bitslådor är just precis färdiga. Konfigurerade så som tillverkaren tänkt det. En lätt modulär modell med 3-4 rader (eller 5-6 kolumner) som går att välja beroende på vad man vill göra. Då kan man också sälja/köpa låt säga en torx-rad då torxen tagit slut osv. Vidare så kan köparen konfigurera sin egen bitslåda och få den made-to-order.
    Om man sedan kunde lösa en smart infästning för bitsen i raderna/kolumnerna så att de sitter säkert på plats men är enkla att få på maskin/handverktyget då är ni hemma för min smak.

5. T
    Medlem · Blekinge · 8 269 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Det finns många bitslådor att köpa på Classe, Jula eller liknande. De innehåller alldeles för många sorter. Enligt min erfarenhet klarar man de flesta jobben med bara 3 storlekar philips, 3 storlekar pozidriv, och tre storlekar torx. Sedan är bits förbrukningsvara. Ibland är en bits slut efter några skruvar och behöver ersättas. Så magasinet behöver ha många av varje.
    Mycket viktigt är hög kvalitet på bitsarna. Bitslådorna ser helt olika ut på konsumentsidan eller proffsidan.

6. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · 2 359 inlägg
    färgkodade bits ala wurth är grymt. Man lär sig snabbt som attan vilka färger som motsvarar vilken bits. Tex vit är ph2, svart är pz2 och orange är deras egen aw20 (torx på steroider).

De har även en multibit som tar pz1,2,3 och ph1,2,3. Till träskruv funkar det kanon.

Mitt förslag vore en dubbelsidig ask där en sida innehåller en av de flesta bitsen typ spår, pH,px,TX och insex. Och den andra sidan är tom så man kan fylla på med egna bits i mängder.

• Laddar…
  7. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · 2 359 inlägg
  8. X
    Renoverare · Södermanland · 1 785 inlägg

xdigger

Renoverare
    Skippa sen alla dom där bitsen som man ändå aldrig använder utan bara släpar med sig i onödan.. ;)

9. slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 808 inlägg

slacker

Verktygstokig
    Kör själv med en systainer där jag förvarar de vanligast handvertygen, i locket finns ytterligare ett förvaringsfack och där har jag storpack av de bits som går mest. T20/T25/T30/PH2/PZ2. Samt mindre förpackningar av det som går mindre. T10/T15. Samt enstaka av udda storlekar som man använder ibland. Insex, Mindre T samt större T.

Sen i fickan har jag sedan en sån har från Essve:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    302795.jpg

Och bara byter ut bitsen löpande efter slitage. Städar ganska bra i dom där och borren tillsammans med hylsorna ryker direkt. Enbart bits samt två försänkare i min i vart fall.
    Underbar lösning och kan inte tänka mig något vettigare - Tar liten plats, rymmer dubbelt av de vanligaste, lätt att se vad som finns, lätt att plocka i och ur bitsen. Allt på en plats i princip - Där man behöver det.

Jobbar extra som hantverkare, påtar med egna huset.

• Laddar…
  10. F
    Medlem · Etelä Pohjanmaa · 2 122 inlägg

Finndjävel

Medlem
    Skippa onödiga bits och lägg flera av dom som används och nöts snabbast. Själv tycker jag att det borde finnas flera T15, oftast är det bara en. Den används inte lika ofta som T20/25/30 men den nöts desto snabbare. Är oftast den som tar slut först för mig.
    De minsta spår?bitsen som följer med brukar också vara värdelösa. Oftast när man behöver dessa så är skruvarna nedsänkta och bitsen blir för "fet" för att man ska komma åt. Man kanske kunde göra den smala delen längre.

11. oobum
    Medlem · Årsta, Stockholm · 1 280 inlägg

oobum

Medlem
    +1 på Essves lösning.

Har den, och bytt ut alla bitsen till bits från WERA.

Sedan i skruvdragarlådan har jag en större ask med massa udda bits.

Typ denna, men annat fabrikat:

https://media.dustin.eu/image/47777/500/500/microconnect-skruvbits.jpg

De bits som slits byts ut till nya från Wera.

12. B
    Medlem · Stockholm · 2 inlägg

BLG1

Medlem
    Tack för alla svar, grymt hjälpsamt!

Vi har spånat lite över vad man ska lägga fokus på, och i detta fall känns det som att vissa bitsar uppenbarligen används mer än andra.
    Funderar lite kring att ha ett extra utrymme för en utökning av de bitsar som man faktiskt använder, så man kan säga att vår kollektion har den vanliga upplagan men även ett litet utrymme med t.ex. extra T20/T25/T30/PH2/PZ2 likt det Essve har gjort.
    Då själva soliden i arbetet måste bli lite större än produkten Essve gjort lär vi nog behöva göra en "låda" ändå för att bevisa att vi kan hantera maskinerna men förstår helt klart resonemangen!

Har hört att bitsarna ovan är bra, vilka anser ni skulle kunna skippas i ett "paket"?

Tycker ni magnetiska fästen i lådan är ett plus/minus eller spelar det ingen roll?

Mvh,

Projektgruppen

13. mattiasp
    Hårklyvare · Täby, Sthlm · 6 695 inlägg

mattiaspPremiumikon: Hand

Hårklyvare
    Något som man kan hänga i bältet och man kan hantera helt med en hand, dvs både lägga i och plocka ur bits utan att behöva fumla med båda händerna. Om den dessutom kan hantera 50 mm bits av den typen man har i slagskruvdragare vore det riktigt bra. Där har ni en nöt att knäcka.

14. Isakare
    Medlem · Stockholm · 4 318 inlägg

Isakare

Medlem
    Jag har helt slutat använda korta bits med bitshållare, utan köpt på mig långa bits av alla sorter, dom korta försvinner bara hela tiden, och jag använder mest slagskruvdragare med 1/4 fäste, så bitshållaren har ingen funktion för mig.

Jag använder dagligen många olika storlekar i mitt jobb, jag saknar en komplett sats med långa 100 mm och även halvlånga ca 50 mm.
    Min drömsats skulle innehålla långa: PH1 PH2 PH3. Torx 15 20 25 27 30 40 Insex 3 4 5 6 Sexkantshylsa 8 10 13.
    Jag har idag samtliga dessa i dom 3 små yttre fickorna på höger sida som dom flesta arbetsbyxor har, men hade gärna sett nån hållare man kan haka fast som innehåller alla dessa.
    Hållaren skulle gärna vara magnetisk så man utanpå den kan fästa nått man behöver med sig tillfälligt. Jag står ofta högt upp och illa till, då skulle det vara kanon att ha en magnetisk yta för att ha några muttrar el liknande man lossat tillfälligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    WP_20160130_001.jpg

• Laddar…
  15. slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 808 inlägg

slacker

Verktygstokig
    Instämmer att långa bits är bra och trevliga att jobba med, men fortfarande så anser jag att prisskillnaden gör att jag hellre köper 3 stycken förlängare av olika kaliber snarare än att ladda på med bits i längd.

Generellt så det som jag, personligen, använder mest är just T20, PZ2 samt PH2. Väljer systematiskt skruv med T20 i den utsträckning det är möjligt för bekvämlighets skull.

PZ2 går för att jag monterar mest kök. PH2 går till gipsskruv samt boardskruv. T20 på allt jag kan hitta i vettiga längder och dia. Ofta får jag kliva upp till T25 när det kommer till infästning. Resten finns men är inte något som verkligen slits - Med det sagt så anpassar jag gärna skruven efter mitt personliga tycke med fokus på bits.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.