10 394 läst ·
18 svar
10k läst
18 svar
Slipa en sickel, ska det vara så svårt?
Tack Bengt, för en bra beskrivning. Men jag blir inte klok på skillnaden mellan att dra stålet längs långsidorna kontra längs eggen. Om du drar det längs långsidorna, ligger då sickeln platt ned? För i så fall har jag missat att göra så.
Jag har filat eggen platt och dragit stålet längs eggen med en liten vinkel. Men om stålet varit hårt nog vet jag inte.
Jag har filat eggen platt och dragit stålet längs eggen med en liten vinkel. Men om stålet varit hårt nog vet jag inte.
Min erfarenhet av svenskköpta sicklar är dålig. De jag fått tag i har varit för tunna och för hårda. Framförallt för hårda, helt omöjligt att vika till en bra kant. De jag köpt från Dieter Schmidt har hållit en helt annan kvalitet.
Säger som några till redan har sagt. För att få en fin yta på trät som man sicklar så måste sickeln poleras med något. Sten, slippapper diamant osv. Måste nog upp i minst 2000 våtslippapper eller 4000-8000 sten. Gör man så så slipper man sandpappra ytan man sicklat. Använder man bara en enkelhuggen fil så blir ytan därefter. Det är synbar skillnad på en trä yta som är sicklad med sickel som är polerad och inte polerad.
Jag tycker bahco gör bra sicklar. Personligen tycker jag inte dom är svåra att få till bra krok på.
Jag tycker bahco gör bra sicklar. Personligen tycker jag inte dom är svåra att få till bra krok på.
Klicka här för att svara