Jag ska modifiera ett antal garderobsstommar och känner att jag skulle behöva en sänksåg.

Jag har övervägt alternativen jag har hemma (kap o ger, cirkelsåg, sticksåg, fogsvans, japansåg, o t o m multimaskin). Men inget av dessa gör jobbet precist och problemfritt nog. Provade sticksåg med anhåll men det blir skit efter en bit... Hade nog blivit bättre renare med BTM50'n :o

Så, sänksåg. Vad ska jag satsa på. Min gissning är att sågen kommer användas mer än jag tror idag, men 4-5tkr känns ändå rätt mycket att vara slänga ut på en såg för vad som idag är ett jobb. Kör mest Makita hemma idag, men märket kvittar egentligen...

Bosch, Makita, Scheppach (å liknande)? Tacksam för all input!

Du kan göra en egen "skena" till din cirkelsåg för en billig peng om du vill ha en snabb lösning. Hittar ingen länk nu men det finns beskrivningar på youtube. Själv har jag en Bosch och är nöjd med den, brukar dyka upp erbjudanden titt som tätt där du får såg och en eller två skenor för en rimlig peng.

Fredrik

Tack Fredrik. Jag är medveten om att det är ett alternativ. Men tror det är en sänksåg jag vill ha då min ärvda Makita SR1600 är gammal, bra på många sätt men inte som finsåg. Har en annan också som jag använt till rivning men den är ännu värre... Behöver visserligen en snabb lösning men är mest intresserad av en bra, stabil såg som ger precision och fina snitt.

Jag sågade upp ett laminatgolv för ett par veckor sedan med farsans minisänksåg från Lidl och insåg fördelarna med sänksåg. Det är visserligen en ganska medioker maskin men den sågade ändå fina snitt, men saknar skena vilket jag vill ha och så tar den sig inte igenom så tjocka material. Dessutom är jag sån att jag vill ha egna verktyg, låna/hyra blir för bökigt.

• Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
Jag har Boschen och är nöjd.
Blir glad varje gång den används.
Den säljs till bra pris här, visserligen säljer Lindarn för nån krona mer utan kampanj tror jag.
http://www.bygghemma.se/hus-och-byg...kt-55-gce-professional-med-styrskena/p-316741

Lägger du en dryg 5-hundring till, och är villig att beställa från Tyskland får du 2 skenor, skarvstycke, sken-väska ink. frakt från Rubart (bra ställe!)
http://www.rubart.de/Bosch-Tauchsäg...00--FSN-BAG-und-VEL-0615990EA8-p10028087.html

En som jag ser det enorm skillnad mellan cirkelsåg och sänksåg är spånhanteringen.
Med sänksåg och dammsugare kan du snudd på såga i vardagsrummet utan att de blir kaos..
Med cirkelsåg och dammsugare.. får du sanera..

Ok ovanstående är en lätt överdrift, men skillnaden är STOR: :)

En till kanske mindre fördel med Boschen, är att du kan köra den på Festools och Makitas skenor, det är inte möjligt med såg av andra märken - än.

Redigerat:
Tack för det FredrikR. Varför föll valet på Bosch för dig?

Jag har precis tittat på videos för Bosch, Makita- och Festoolsågen. Justeringen mot skenan på Festool gav den pluspoäng, blev rätt sugen. Priset med skena är ungefär detsamma om Festoolen köps på nätet. Bosch och Makita finns tillgängliga lokalt, vilket är bra.
Lutar åt Makita ändå, gamla hjulspår osv...

Nån uppenbar nackdel med Makita'n jämfört med andra?

Redigerat:
Jag har två Makita, två Festool och en Bosch.

Det vi kommit fram till på fikarasterna är:
Snittkvaliteten är lika bra, även dammupptagningen är likvärdig.
Festoolen låter förjäkla illa, Bosch har en låda som är stor som en flyttkartong och Makitan är marginellt jobbigare att byta klinga på.

Mao: Köp den du hittar till bäst pris/mest tillbehör.

• Gilla
patrik och 1 till
  • Laddar…
Valde själv mellan bosch och festool. Trodde detta var en given vinst för Festoolen och att sänksågen skulle bli min första Festool, men icke.

Hade jag andra festoolmaskiner skulle jag gått på den gröna, stor fördel att kunna dela skensystem etc med tex fräsen.
Vill man såga väldigt väldigt nära tex en vägg så är festoolen bättre på det. Skiljer några millimeter till dess fördel.
Festoolen har klyvkniv, det har inte boschen.

Men, boschen, som egentligen är en Mafell, kändes som en blå bosch ska göra när man håller i den. Inte alls den billig-plast-känsla man får med Festoolen. Mycket bättre feel-good här alltså....kunde inte förmå mig själv att köpa den gröna som dessutom var dyrare än Boschen på rea.

Nu har jag hunnit köra boschen en hel del och är supernöjd varje gång jag använder den.

lego skrev:
Tack för det FredrikR. Varför föll valet på Bosch för dig?

Jag har precis tittat på videos för Bosch, Makita- och Festoolsågen. Justeringen mot skenan på Festool gav den pluspoäng, blev rätt sugen. Priset med skena är ungefär detsamma om Festoolen köps på nätet. Bosch och Makita finns tillgängliga lokalt, vilket är bra.
Lutar åt Makita ändå, gamla hjulspår osv...

Nån uppenbar nackdel med Makita'n jämfört med andra?
Lite av samma anledning som för dig och Makita.. Hjulspåren.. :)

Att sen Boschen är en brandad Mafell, som i sin tur fått mycket goda omdömen gjorde beslutet lätt i mitt fall.
Hur menar du med justeringen mot skenan?
Skalan eller hur precist sågen löper längs klacken på skenan?

Jag skrev ett inlägg innan jag satte av mot Bauhaus för ett par timmar sedan men det blev visst aldrig postat. Tack hantverkare1 och MathiasS för er info, jag läste inläggen innan jag åkte.

FredrikR; jag menar hur sågen löper längs skenan och justeringen där. Ang skalan så såg den ruggigt smidig ut, men plastig(?)

Nu kom jag hem med en Makita, men Bosch såg kändes minst lika bra. Gamla hjulspår :)
Kände på Scheppach såg och det som gjorde störst intryck där var nog vikten...

Tack för all input

Det blir lätt att man hamnar där, i gamla hjulspår :). Hur som kommer du att bli nöjd. Lycka till.

Fredrik

körde en makita ett år eller så och köpte sedan en ts55. Min erfarenhet säger att de presterar så jäkla likvärdigt att det bara är att gå på priset. Gäller samtliga PRO märken. Dewalt kanske hade lite sämre dammupptagning läste jag nånstans men...

Sågen har fått jobba lite nu och jag tycker den presterar riktigt bra. Grymt nöjd!

Någon som vet vart jag kan hitta en kort skena som passar Makitas sänksåg?

Hur kort är kort? Festools skena passar. Finns 800mm som kortast. Behöver du kortare blir det nog till att kapa. Aluminium är relativt lättkapat. Går att köra i kapen med rätt klinga.

Under metern hade jag tänkt mig så 800mm blir nog perfekt. Känns som kortare än ca 2,5ggr sågens längd blir närapå obrukbart ändå.

Finns det några andra fabrikat än Festool som passar? (Läst nån tråd om detta förut men kan inte hitta på den nu...)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.