Hej har fråga kring en Hilti TE-92.

Ska bila bort en liten betongklack i ett rum om ca1,5kvm och har nu fått ett erbjudande om att få köpa en Hilti TE-92 för 1500kr. Jag undrar nu om den kommer att göra jobbet, vet att det inte är en bilmaskin men jag tänkte att den nog kan lösa jobbet om man lägger ner några timmar. Sen har jag sett att det finns andra borrhammare/mejselhammare att köpa för en billigare peng på Jula och Biltema och då får man en ny maskin för samma eller mindre peng. Jag vet att Hilti är bra grejer men jag har ingen aning om hur gammal den är och om det fortfarande går att serva m.m.

Känner inte för att hyra en bilmaskin då jag vill kunna jobba när jag känner för det :)

Mvh Peter

Fördelen med att köpa en beg Hiltimaskin är att du ger 1500kr, gör jobbet och så kan du sälja den för troligen 1500kr.
Nackdelen är ju om den skulle börja krångla, gissningsvis är reservdelarna hyfsat dyra med tanke på vad maskinerna kostar nya.
Jag har http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Borrhammare/Borrhammare-RH-1250-MAX-2000030975/
som jag bilat och borrat massor med, funkar skitbra och ser ut som ny fortfarande.
Skulle jag dock försöka sälja den är den inte värd ett skit.

Jula har annars en maskin som de brukar ha rätt bra pris på mellanåt, de kör ju kampanjer där de halvera priserna ibland.

Den där biltemamaskinen har jag också. Helt jäkla klockren. Bilat massor med den. Har använt ett par olika sådana där Hiltimaskiner också, de går inte att jämföra med vad biltemamaskinen avverkar.

C
Skulle mycket hellre köpa en begagnad Hilti än en ny kinamaskin för samma peng. Förutsatt att du har rätt maskin för rätt arbete kommer Hiltin att vara en dröm att jobba med och risken att du kommer att köra sönder den är förmodligen betydligt mindre än kinamaskinen. Om det ett bra köp eller inte hänger mycket på skicket förstås.

Redigerat:
cpalm skrev:
Skulle mycket hellre köpa en begagnad Hilti än en ny kinamaskin för samma peng. Förutsatt att du har rätt maskin för rätt arbete kommer Hiltin att vara en dröm att jobba med och risken att du kommer att köra sönder den är förmodligen betydligt mindre än kinamaskinen. Om det ett bra köp eller inte hänger mycket på skicket förstås.
Risken att ta sönder en kina maskin på att bila bort en liten betongklack är ju tämligen minimal, skulle man mot förmodan lyckas så har du ju garanti.

Jag har hyrt massa Hilti borrhammare innan jag köpte den från Biltema, Biltema maskinen fick mer gjort än vad motsvarande Hilti maskinen gjorde, nackdelen är vibrationerna där Hilti maskinen var bättre, men å andra sidan så var jag trött på att köra maskinen långt innan vibrationerna blev jobbiga.

Tycker många överdriver det förträffliga med Hilti och andra fina märken, de lilla man använder dem så ger det väldigt lite.

Det är inte överdrivet om man ska jobba hela dagarna med maskiner som vibrerar mycket.
Det är faktiskt skillnad som märks efter några timmar.
Men oavsett vad du köper för maskin så vila emellanåt så du inte vibrerar sönder nerverna, att köpa beg eller billigt är en bra idé då man slipper stressa fram jobbet och jobba mer än vad händerna tål för att spara en slant på uthyrningskostnaden.

Hej och tack för alla bra svar!
Har hört att det kan vara någon typ av elglapp i Hiltin så om det inte går att köpa reservdelar så kanske det lutar åt en Biltemamaskin då den fungerat bra åt andra. Gillar igentligen att köpa märkes saker men känns onödigt då den bara ska användas ett fåtal ggr.

Med vänlig hälsning, Peter

Du kommer bli nöjd med den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.