...Och det är kanske det som är problemet!

Har sökt och läst här på forumet men känner mig inte klokare för det. Så nu söker jag slutgiltiga svar.

Ska småningom köpa en dyckertpistol och är förtjust i Bosch GSK 50 som verkar bra. Dock — ska tydligen ha några droppar olja då och då för att funka. ???

Är det bra eller dåligt?

Tänker mig använda den till att bygga inredning och möbler som på olika sätt ska ytbehandlas men riskerar jag dåliga resultat där pga att dyckertpistolen ev spottat olja på mitt alster?

Sammanfattningsvis — ska jag ha en oljefri pistol eller är det OK med en oljesmord med hänsyn tagna till användningsområde? Är det Yes eller Totally no som gäller?

//Ronnie

Jag har inte upplevt några negativa effekter av ett par droppar olja :)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag har inte spikat som en 'maniac' vare sig med Fusion eller FP18MG, men har aldrig smort nån.. och än tuffar det på.
Läste precis att FP18MG är oil-free.

Säger Boschen att den behöver en droppe eller två bör det inte vara några bekymmer. :)

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Jag har en Paslode 1850, tror jag den heter, som jag är nöjd med. Den får en droppe olja nån gång då och då och aldrig märkt av det på några ytor direkt.

Gäller ju att man har riktigt ren och torr luft om nu oljan skulle vara det största problemet.
Sen ska det bara vara en droppe lite då och då inte en lite skvätt olja.
Till slut brukar man ju kunna rikta utblåset bort från arbetsytan.

OK, tack för kloka svar. Det låter som att oljesmorningen av t ex en Bosch GSK 50 inte kommer att skapa problem — goda nyheter för mig som har sneglat på en sådan ett tag! Nu ska jag bara sluta vela när det gäller kompressor...

Stort tack!
//Ronnie

Jag har Bosch pistoler bl.a.GSK50 och trivs bra med dessa. Bosch har ju tyvärr valt att avveckla luftdrivna pistoler i USA och England och det har även försvunnit någon modell i Tyskland.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Har själv surfat runt som en galning i jakten på den perfekta 18 Ga-pistolen och även jag varit inne på en GSK 50. Den har dock några nackdelar. Den kräver olja, saknar bälteskrok och har utblåset uppe på maskinen. Dessutom ser den inte ut att erbjuda jättebra sikt kring området där spiken drivs in och det finns några tveksamma recensioner på Amazon.

Just nu lutar det för min del åt en beställning av en oljefri Bostitch med "smart point" som enbart verkar säljas i USA: http://www.ebay.com/itm/Bostitch-Sm...090246?hash=item5b1b99d4c6:g:GusAAOSwAYtWL888. Ny kostar den strax under 1500 inkl frakt och tull. Kan man tänka sig en fabriks-rekondad begagnad så sparar man några hundralappar.

Min lika omfattande research gällande kompressor landade i en Metabo Power 250-10 W OF. 10 bar, 1,5 kW, 24 kilo tung och (förhoppningsvis) lite tystare än en Meec från Jula.

Jag kan rekommendera en Senco FP18MG annars!
Den har bälteskrok, är oljefri och har riktbart utblås, ledad (swiveling) slang-anslutning och ratt/vred för djupjustering.
:)

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Jag har inte upplevt något av det du nämner som negativt utom att den saknade bälteskrok men det var snabbt ordnat enl. inlägg 15 i denna tråd:) Utblåset är ställbart.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jo, det är ställbart men sitter inte nere vid slanganslutningen. Det senare ska tydligen vara att föredra, även om jag själv inte har erfarenhet nog att säga att det gör någon skillnad.

Det kanske är bättre med utblåset där vad vet jag:) Jag tror nog att man skall känna sig för och framför allt få en picka som känns rätt för just dig. Både Senco och Bostitch ser trevliga och kompetenta ut.

I princip alla 18g pickadoller verkar ju vara mer eller mindre samma. Men några mindre avvikelser imellan sig. Jag köpte Paslodes för den var i stort likadan som två andra jag tittat på, en billigare och en dyrare. Fast denna såldes i paket med en liten behändig kompressor, så man slipper släpa runt det stora aset för småfix på andra våningen.

Jag har med Paslode FN1850 och är riktigt nöjd....

IMG_20150323_115704.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en Senco FP18MG sen ett år. Har skjutit ca 5000 dyckert och är mycket nöjd! Köpte för en dryg 500-ing från USA.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.