3 592 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Dyckertpistol vet att det avhandlats i många trådar...
...Och det är kanske det som är problemet!
Har sökt och läst här på forumet men känner mig inte klokare för det. Så nu söker jag slutgiltiga svar.
Ska småningom köpa en dyckertpistol och är förtjust i Bosch GSK 50 som verkar bra. Dock ska tydligen ha några droppar olja då och då för att funka. ???
Är det bra eller dåligt?
Tänker mig använda den till att bygga inredning och möbler som på olika sätt ska ytbehandlas men riskerar jag dåliga resultat där pga att dyckertpistolen ev spottat olja på mitt alster?
Sammanfattningsvis ska jag ha en oljefri pistol eller är det OK med en oljesmord med hänsyn tagna till användningsområde? Är det Yes eller Totally no som gäller?
//Ronnie
Har sökt och läst här på forumet men känner mig inte klokare för det. Så nu söker jag slutgiltiga svar.
Ska småningom köpa en dyckertpistol och är förtjust i Bosch GSK 50 som verkar bra. Dock ska tydligen ha några droppar olja då och då för att funka. ???
Är det bra eller dåligt?
Tänker mig använda den till att bygga inredning och möbler som på olika sätt ska ytbehandlas men riskerar jag dåliga resultat där pga att dyckertpistolen ev spottat olja på mitt alster?
Sammanfattningsvis ska jag ha en oljefri pistol eller är det OK med en oljesmord med hänsyn tagna till användningsområde? Är det Yes eller Totally no som gäller?
//Ronnie
Jag har inte spikat som en 'maniac' vare sig med Fusion eller FP18MG, men har aldrig smort nån.. och än tuffar det på.
Läste precis att FP18MG är oil-free.
Säger Boschen att den behöver en droppe eller två bör det inte vara några bekymmer.
Läste precis att FP18MG är oil-free.
Säger Boschen att den behöver en droppe eller två bör det inte vara några bekymmer.
Gäller ju att man har riktigt ren och torr luft om nu oljan skulle vara det största problemet.
Sen ska det bara vara en droppe lite då och då inte en lite skvätt olja.
Till slut brukar man ju kunna rikta utblåset bort från arbetsytan.
Sen ska det bara vara en droppe lite då och då inte en lite skvätt olja.
Till slut brukar man ju kunna rikta utblåset bort från arbetsytan.
OK, tack för kloka svar. Det låter som att oljesmorningen av t ex en Bosch GSK 50 inte kommer att skapa problem — goda nyheter för mig som har sneglat på en sådan ett tag! Nu ska jag bara sluta vela när det gäller kompressor...
Stort tack!
//Ronnie
Stort tack!
//Ronnie
Har själv surfat runt som en galning i jakten på den perfekta 18 Ga-pistolen och även jag varit inne på en GSK 50. Den har dock några nackdelar. Den kräver olja, saknar bälteskrok och har utblåset uppe på maskinen. Dessutom ser den inte ut att erbjuda jättebra sikt kring området där spiken drivs in och det finns några tveksamma recensioner på Amazon.
Just nu lutar det för min del åt en beställning av en oljefri Bostitch med "smart point" som enbart verkar säljas i USA: http://www.ebay.com/itm/Bostitch-Sm...090246?hash=item5b1b99d4c6:g:GusAAOSwAYtWL888. Ny kostar den strax under 1500 inkl frakt och tull. Kan man tänka sig en fabriks-rekondad begagnad så sparar man några hundralappar.
Min lika omfattande research gällande kompressor landade i en Metabo Power 250-10 W OF. 10 bar, 1,5 kW, 24 kilo tung och (förhoppningsvis) lite tystare än en Meec från Jula.
Just nu lutar det för min del åt en beställning av en oljefri Bostitch med "smart point" som enbart verkar säljas i USA: http://www.ebay.com/itm/Bostitch-Sm...090246?hash=item5b1b99d4c6:g:GusAAOSwAYtWL888. Ny kostar den strax under 1500 inkl frakt och tull. Kan man tänka sig en fabriks-rekondad begagnad så sparar man några hundralappar.
Min lika omfattande research gällande kompressor landade i en Metabo Power 250-10 W OF. 10 bar, 1,5 kW, 24 kilo tung och (förhoppningsvis) lite tystare än en Meec från Jula.
Jag har inte upplevt något av det du nämner som negativt utom att den saknade bälteskrok men det var snabbt ordnat enl. inlägg 15 i denna tråd
Utblåset är ställbart.
I princip alla 18g pickadoller verkar ju vara mer eller mindre samma. Men några mindre avvikelser imellan sig. Jag köpte Paslodes för den var i stort likadan som två andra jag tittat på, en billigare och en dyrare. Fast denna såldes i paket med en liten behändig kompressor, så man slipper släpa runt det stora aset för småfix på andra våningen.