Slösurfade på blocket i somras och hittade en stickis för 300kr. Köpte den, men den var lite halvjazzig, så jag tog och plockade isär den i dag. Gjorde ren alla delar och la i nytt fett. Vanligt hjullagerfett. Men nu får ni hjälpa mig, får inte ordning på vredet som ställer in bladets vinkel, vad heter det? Hur som helst är den helt sladdrig.

IMAG1909.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMAG1912.jpg
Skapa konto

Här var det snusk
IMAG1913.jpg
Skapa konto

Lite renare, men överdrev jag med fettet kanske?
IMAG1919.jpg
Skapa konto

Båda två vreden är sladdriga, eller ska de vara så?
IMAG1921.jpg
Skapa konto

Med det stora vredet ställer du in pendlingen (III=störst pendelutslag=max avverkning), och med det lilla vredet kontrolleras utblåset (som blåser rent vid klingan).

Båda vreden har distinkta lägen på min 85:a - de är inte de minsta sladdriga. Eftersom det finns små "gropar" bakom vreden för varje läge gissar jag att det sitter någon form fjäderbelastad kula, eller fjäderbleck, i själva vreden. Kan kanske vara värt att kolla upp?

• Gilla
Öfremora
  • Laddar…
bygga_bo skrev:
Med det stora vredet ställer du in pendlingen (III=störst pendelutslag=max avverkning), och med det lilla vredet kontrolleras utblåset (som blåser rent vid klingan).

Båda vreden har distinkta lägen på min 85:a - de är inte de minsta sladdriga. Eftersom det finns små "gropar" bakom vreden för varje läge gissar jag att det sitter någon form fjäderbelastad kula, eller fjäderbleck, i själva vreden. Kan kanske vara värt att kolla upp?
Aaah tack! På sprängskissen ser det ut att vara någonting under vredet som du säger. Ska montera ner igen och kika närmare.

06015846.031.gif
Skapa konto

Märker du om bladet ändrar pendlingsfrekvens om du rör stora spaken?
Du kan känna det genom att hålla ett finger bakom styrhjulet som utgör pendelrörelsen.

• Gilla
Öfremora
  • Laddar…
Javisst rör det sig lite, men spaken är helt slapp, så bladet stannar inte i det läge jag väljer.

Nu tog jag loss den, och det sitter som en kula, men som verkar ha fastande inne i sitt hål, ser lite rostigt ut. Ett nytt vred löser nog saken

IMAG1922.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Efter två omgångar beställningar har jag fått ihop den, nästan. Förvånansvärt billiga reservdelar. Passade på att byta kontakten, några låsklipps, brickor, packning och nya dekaler. 300 kr för allt inklusive nya vredet.

Men, kolen hade gått av, båda två, under arbetet. Så det får bli en beställning till.

IMAG2009.jpg
Skapa konto

IMAG2010.jpg
Skapa konto

IMAG2011.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
bygga_bo och 4 till
  • Laddar…
hade tack och lov kol liggandes hemma. Så nu snurrar den fint 😊

IMAG2013.jpg
Skapa konto

Kul att det löste sig! Nu lär du ha en såg som tuffar på i många år framöver.

• Gilla
Öfremora
  • Laddar…
Ja tack det är jag övertygad om 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.