2 272 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Liten smidig fräs
Min gamla budgetfräs börjar ge upp så jag har börjat kolla på en ny och fastnat för makitas lilla RT0700 fräs med flera olika baser.
Men här på forumet när den nämns är det många som tar upp den klena effekten på 700 W. Vid vilka jobb kommer man märka att den är lite klen. Idag är det mest kantfräsning och visa spår jag gör men med ny fräs vet man ju inte vad man gör.
Skulle gärna ha flera olika men ett stort problem är platsbrist så har endast rum för 1 fräs. Funkar då RT0700 som ända fräs eller orkar den inte för vanligt hemmasnickeri?
Men här på forumet när den nämns är det många som tar upp den klena effekten på 700 W. Vid vilka jobb kommer man märka att den är lite klen. Idag är det mest kantfräsning och visa spår jag gör men med ny fräs vet man ju inte vad man gör.
Skulle gärna ha flera olika men ett stort problem är platsbrist så har endast rum för 1 fräs. Funkar då RT0700 som ända fräs eller orkar den inte för vanligt hemmasnickeri?
Dewalt 621 är på 1100 W och Festool OF1010 är på just 1010 Watt – bägge anses vara ganska nätta/smidiga fräsar som ändå klarar det mesta.
Om du främst ska kantfräsa och köra vissa spår som du skriver räcker säkert Makitan du funderar på. Det går ju alltid att fräsa i flera omgångar dessutom för att minska belastningen på fräsen. Men... Det är en otroligt mångsidig maskin och du kommer säkert snart att vilja göra mer med den och då kommer du att upptäcka att du också vill ha/behöver mer kraft.
Då kan du ju givetvis köpa en större handöverfräs men om du verkligen bara har plats för en ser jag en fräs på 700 Watt som en återvändsgränd som du måste backa ut ur såsmåningom; för dina behov kommer säkert att växa.
Lycka till och meddela gärna vad valet blev!
//Ronnie
Om du främst ska kantfräsa och köra vissa spår som du skriver räcker säkert Makitan du funderar på. Det går ju alltid att fräsa i flera omgångar dessutom för att minska belastningen på fräsen. Men... Det är en otroligt mångsidig maskin och du kommer säkert snart att vilja göra mer med den och då kommer du att upptäcka att du också vill ha/behöver mer kraft.
Då kan du ju givetvis köpa en större handöverfräs men om du verkligen bara har plats för en ser jag en fräs på 700 Watt som en återvändsgränd som du måste backa ut ur såsmåningom; för dina behov kommer säkert att växa.
Lycka till och meddela gärna vad valet blev!
//Ronnie
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Bosch har en grön modell på 1400w. Levereras med 6,8 och 1/4 spännhylsor. Den verkar väldigt prisvärd.
Medlem
· Västra Götaland
· 108 inlägg
POF 1400 blev testvinnare i senaste numret av tidningen Gör Det Själv. Där testades även den lilla Dewalten plus ett gäng till. Kan vara värt att kolla upp.
Fredrik
Fredrik
Vet inte budget, men Bosch har ju även blå GOF1250LC(E).
Har samma typ av pistolgrepp som OF1010
3750.- i Sverige och ca. 3250:- ink frakt från Tyskland.
OF1010 (i systainer) ser ut att kosta ca 1000:- mer än GOFen från Tyskland.
Har samma typ av pistolgrepp som OF1010
3750.- i Sverige och ca. 3250:- ink frakt från Tyskland.
OF1010 (i systainer) ser ut att kosta ca 1000:- mer än GOFen från Tyskland.
Tack för svaren. 700 w kanske är för lite effekt. Får känna lite på tipsen jag fått. är väll 621 eller of1010 så känns mest intressanta. Gröna boschen har inte riktigt imponerat på mig.
Tycker det är synd att Millwawaukee inte säljer sina fräsar i europa. Dom verkar ha mycket smarta lösningar.
Tycker det är synd att Millwawaukee inte säljer sina fräsar i europa. Dom verkar ha mycket smarta lösningar.
Klicka här för att svara