Verktyg & Maskiner
Nötegårdsgubben: Fast 45*120 känns inte så stort. Och är det så att det är tvärs 120-sidan du ska snedsåga så har ju även sågar likt den jag nämnde ovan förmåga att vinkla 45 grader så att du sågar snett uppifrå istället för snedställt i sidled. Det behöver du ingen monstersåg för. Sen är det klart att det finns fördelar med att hyra, själv behöver jag en skylift till nästa större
ullberg: Jag hade liknande i en bitssats för länge sedan, trodde alltid att det var djupstopp till bits (skivskruvning) - hade inget behov av det då så jag undersökte aldrig hur de funkade... Min var alltså ren bitssats så jag vill påstå att det hänger ihop med bitsen, inte borrarna. /U
heimlaga: www.maskinisten.net är rätt forum för sånt här. Fast om du verkligen vill göra människor glada kan du ge boken åt någon av entusiasterna på det forumet på villkoret att de skannar den och publicerar den i forumets handboksdatabas.
Vulcan61: Givetvis.. skulle ja haft en oljefri skulle jag nog inte brytt mig att tillsätta olja!
norrbottenssnickaren: Slagankare verkar vara exakt det jag är ute efter. Och det finns på min lokala wurth. Tack för hjälpen.
hydrolift: [citat] Ok, har nu provat med en ny Bosch sågklinga och resultatet blir detsamma, se bild. Känner man på klingan så märks det ganska tydligt att konstruktionen måste vara dåligt upphängd i en mjuk plast. Blir till att returnera skiten. Lite synd att de bara kopierat och inte tänkt till på varför. Den kickar igång rejält vid start men det ska ju inte påverka själva sågningen sedan.
siggebo: Jag har en i samma stil och den gjorde jag helt enkelt lite för lång ut åt höger och där klämmer jag med en skruvtving då jag inte har någon bänktång än. Funkar finfint!
1337: Jag har båda de två och tycker bäst om det i plast. Mest för att det väger mindre och det är betydligt enklare att ta isär. Sen tycker jag inte att det nya fästet på Festool-slangarna passar så bra i metallhandtaget. Känns som om det drar lite tjuvluft i kopplingen. Munstycket som är till plast-kitet är överlägsen klumpen till metall-kitet. Nilfisk har ett liknande som är snäppet
Shiraz: Har nu fått en offert för att ta ner de träd och forsla bort dem. Den är på 17000 kr och i det ingår en monsterbjörk med stam på 120cm i diameter och fem stycken kronor som är som normalstora björkar... Det ingår tre stora tallar och björken samt tre mindre björkar och en liten lönn. Sedan ska de gräva upp rötterna och luckra upp jorden. Frågan är om man inte skulle kunna köpa
galento: Hej det som står överst på önskelistan är en skattebefriad s.k cargo van men dessa är svåra att hitta.Det som jag tycker är positivt med en jänkarvan är: slitstarka motorer och autlådor,reservdelspriserna och vridet i åttorna, inte så komplicerade att meka med. PS.ett alternativ är väl att köpa en "vanlig" och ta ur inredning bak. 5000 kr i skatt per år tycker jag låter lite mkt
Valkyr: Allt som tillverkas i kina genomgår inte samma kvalitetskontroll eller tillverkas i samma fabriker. Det är som att säga att alla bilar som tillverkas i Italien håller samma kvalitet. Läs recensioner, kolla upp produkten. Var petig.
magnlar: Har också RO90 och det är en maskin som jag omöjligen skulle klara mig utan (beror på förstås vad man brukar göra). Stark och avverkar galet bra. Dammupptagning är den bästa jag sett. Nästan 100% dammfritt om sandpappret har full arbetsyta. Deltaslipen funkar riktigt bra, men se till att sänka farten, annars förstörs den utbytbara bottenplattan rätt fort om man råkar trycka på
Lilak: Det löste tyvärr inte problemet. Jag är ganska säker på att det inte beror på startströmmen, eftersom jag tidigare kört vinkelslipar och andra verktyg med hög effekt runt 1500 W. Lösningen i det här fallet var att köpa en Bosch 7-125. Jonas
buspojken: Ja kör till 99% med slagskruvdragare, så då är de långa bits som gäller, kör mestadels med Bosch, varit nöjd med dem, köper på mig vid behov när ha handlar material
nanowire: Låter som en utmärkt plan. Om de individuella bladen är löstagbara kan du kanske hjälpligt knacka till ett nytt blad i plåt? Även om det inte blir perfekt så får du bättre balans och mindre ljud. Gissar att reservdelar kan bli svårt att hitta. Lycka till!
DinGranne: @Kane @ceson Ni hade helt rätt. Inget fel på min fräs. Måste ha missat att släppa spännarmen 22. Konstigt att jag lyckades få stålet att gå nedåt då bara. Nu funkar det utmärkt.
Patrick Svensson: [citat] Skönt att läsa! :) Köpte mig en begagnad 400 som kom hem igår. Trodde först det va glapp i lampan.
nanowire: Jo. Ingen konst för de som har en schyst metallsvarv. Gissar att muttrarna är det krångligaste.
Snailman: Notfräsen har skärlängd 25,5 mm Och totala längden är 65 mm Fräsen är treskärig.
Liteavvarje: [citat] OK vent har 100 rör och en borr för 110 frågades efter av TS jag sa 112 , ävensom det blev ett fel , så behövs inte större kommentarer om olika storlekar , det räcker med att säga , det blev lite fel här avlopp är 110 spiro 100 och går bra att borra med 112 , till det du ska ha
k_haddock: Vi tycker att den fungerar toppen. Vi har justerat rullbordet någon gång men annars tuffar allt på utan bekymmer. Skalorna fungerar också mycket bra. En riktig slitvarg.
Troberg: Om det alls är möjligt, spänn fast arbetsstycket. Nästan alla riskabla situationer jag har haft har varit när saker börjat snurra eller skjutits iväg. Ha bra musik på när du jobbar. Saker kommer att krångla under bygget, energinivåer kommer att sjunka, och då är musik bra för att hålla humnöret och energin uppe. Blir man arg eller trött så gör man misstag.
heimlaga: På korrekt Queen's English heter det väl "arse cramp"........;) ....och är man oförsiktig kan man få "kramp i aschöle"......:p
fsn: [citat] Japp, den är lömsk. Bättre att vrida på överspänning och bursta kort och låta det svalna om man inte vet. Pinne och tig är mycket ärligare.
heimlaga: Jag håller på och använder upp ett restlager slipskivor som jag skulle gissa är minst 20 år gamla. De fungerar. Märket är "Pureva". Personligen tycker jag att det är mycket viktigare att välja bra kvalitet än att hålla sig inom datummärkningen. Jag råkade köpa Mirkas nya billigserie M-Fix i stället för de vanliga välfungerande M-Cut en gång och ärligt talat var M-Fix rena
Sommartorparn: [citat] Jag följde trådskaparens råd och bytte till en rak mulcherkniv. Kunde konstatera att det blev mycket lättare att klippa. Tack för det tipset! Jag tror tyvärr inte byte till rak mulcherkniv löser ditt problem. I vårt fall tyckte vi det blev en förbättring eftersom vi ofta klipper gräs som blivit högt. Tallrikskniven kunde inte hantera detta utan plattade ner det. Mulcherkniven
Byggtankar123: Smart smart, jag skickade frun att köpa då hon hade bilen. Men nu orkar jag inte åka och lämna tillbaka och sen köpa på Bauhaus. Dock så är det WD6 P Premium och då ingår slangen för verktygsanslutning som jag hade räknat med att måsta köpa vid sidan av så jag är väldigt nöjd.