Snailman
Jag vet inte hur mycket det gör, mallen jag gjort är 18 mm tjock, om jag inte gör den tunnare så kan jag flytta ner kopierringen genom att stoppa in distanser mellan fräs och kopierring. Det skulle ju också gå att slipa ner kopierringen.

Det går ju också att flytta ut fräsen i klämhylsan, med det är ju onödigt spännande.

Har några notfräsar med kullager i samma diameter, som jag kan ta resten med från andra sidan bänkskivan, men sådana har jag bara med 8? mm axel inte med 12 mm.

Hur tjock är bänkskivan? Med ett av stålen CMT rekommenderar för deras mall för bänkskivor 912.622.11 så har du en skärlängd på 50,8. Det är nog något jag missuppfattar här och det är inte omöjligt jag har inte använt mig av kopierhylsor speciellt mycket:)
Hoppas att någon annan som begriper bättre än mig rycker in till hjälp

Det är olika från maskin till maskin om muttern går igenom på insidan av en 30mm kopierhylsa. Of 1400/2000 funkar men inte 2200. I vilket fall brukar jag köra bänkskivor med 2200. Med ett stål med 50 mm skärdjup (+ att det är ytterliggare ca 15mm upp till muttern) har jag inte haft problem med någon bänkskiva. Då är iofs min mall bara 10mm eller så. Mallarna till kopierhylsor behöver inte vara så kraftiga, det är ju inte så stort slitage på dem som om man hade kört m kullager på fräsen.

I vilket fall så kan situationen lösas genom längre frässtål (axminster har) eller genom att du fräser så långt du kan och sen kör vidare m kullagrad kopierfräs. Tänk då på att fräsa från rätt håll så att du inte får urslag på den synliga delen av bänkskivan.

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Snailman
Bänkskivan är 40mm tjock, och jag ska fräsa ur för en underlimmad ho, så det är väl de 10 millimetrarna närmast ovansidan på skivan som är viktigast, och typ 8mm av dem ska ju sneddas till 45 graders vinkel, det har jag stål med kullager för, men den fräsningen ska ju göras allra sist efter att jag fräst ur för hon från undersidan ca 30mm djupt, men den fräsningen kan jag ju göra utan mall.

ska kolla hur lång skärlängd det är på stålet i morgon, jag köpte två satser 12mm stål på clas i sjön anno dazumal när de sålde ut. så har två likadana stål med diameter 12,5

Snailman
Notfräsen har skärlängd 25,5 mm

Och totala längden är 65 mm

Fräsen är treskärig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.