Ola C skrev:
När det gäller kap geren så kila aldrig arbetsstycket från båda hållen, låt istället avkapet löpa fritt. Nono är stoppet på ena sidan klingan och hålla fast ämnet med handen på andra sidan klingan.
Jag skulle vilja ha mer input på detta.

Exempel:
Jag har 3 m bräda, ska kapa av 1 m.
På höger sidan om kapen ställer jag stoppen 1 m ut.
Lägger plankan så att jag har 2 m på vänster och 1 m på höger sida
Jag håller i stycket på vänstersidan (2 m-sidan), och kapar.

Frågor:
1) Förstod jag rätt?
2) Får jag inte göra så?
3) Vad kan hända om jag gör så?

Om du gör tvärtom så undviker du att det nyper fast.

Om avkapet vrider sig aningen (pga frigjorda spänningar i träet) eller flyttar sig det minsta så kilar du klingan mellan 2 plankor och det kan hända oväntade saker, typ avkapet flyger upp i sågen med en härlig smäll som gör att dina händer flyger all världens väg.

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Apropå handskar. När man idag jobbar ute på vissa byggen idag, ska man ha handskar 7-16 oavsett vad man ska göra.
Senaste bygget jag var på, Engelskt företag, fick man inte ha kniv, om man inte investerat i godkända kevlarhandskar.

Annars är det som tidigare sagt, olyckor uppstår vanligtvis när det man bearbetar inte sitter fast, vem har inte borrat i en plåtbit som plötsligt börjar snurra när borren hugger.

Säkerhet handlar om inställning och kunskap. Tyvärr kan inställningen om att du är säker påverkas av kunskap du får här. Även om detta är bättre än noll kan de flesta nog skriva under på att det är bättre att få det visat för sig. Ett forum kan leva sitt eget liv där verkligheten skapas av de högljudda. Då kan handskar vara det värsta påfundet som finns och huggarbyxor onödigt trams och skyddsglasögon och svetshjälm ersätts med skydds-kisande.

Om det är säkert du vill arbeta så är inställningen säkerhetens första steg. Då har du med dig en önskan om analys av riskerna där du ser klämrisker, fallrisk, skärskador, brännskador etc och vad du gör åt dem. Men för någon helt obekant med ett verktyg eller en arbetsplats är hela begreppet sunt förnuft helt meningslöst. Det finns helt enkelt för mkt som kan hända om man är oaktsam, klantig, stressad och så vidare. Förnuftet bygger på erfarenhet, således finns bara sund erfarenhet som legitimt begrepp om man eftersträvar säkerhet.

Så ett råd är att hörsamma allt kul du kan göra själv med verktyg, men angrip situationer med ett lugn och en metodik där du känner att du kan förutse vad som kommer hända.

Ja, och 90% av alla byggolyckor börjar med att någon inleder en tanke med "äsch".

• Gilla
goatcat och 3 till
  • Laddar…
Bra sammanfattat!

goatcat skrev:
Jag skulle vilja ha mer input på detta.

Exempel:
Jag har 3 m bräda, ska kapa av 1 m.
På höger sidan om kapen ställer jag stoppen 1 m ut.
Lägger plankan så att jag har 2 m på vänster och 1 m på höger sida
Jag håller i stycket på vänstersidan (2 m-sidan), och kapar.

Frågor:
1) Förstod jag rätt?
2) Får jag inte göra så?
3) Vad kan hända om jag gör så?
Ja, du förstod rätt. Jag "råkade" göra så i höstas när jag skulle kapa spjälorna till trappan. Satte ett snabbpulat stopp, sågade för glatta livet och rätt va de va så sköts den biten, som jag kapade av, med en jävla kraft in i väggen bakom mig.

Om det alls är möjligt, spänn fast arbetsstycket. Nästan alla riskabla situationer jag har haft har varit när saker börjat snurra eller skjutits iväg.

Ha bra musik på när du jobbar. Saker kommer att krångla under bygget, energinivåer kommer att sjunka, och då är musik bra för att hålla humnöret och energin uppe. Blir man arg eller trött så gör man misstag.

• Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.