44 968 läst ·
17 svar
45k läst
17 svar
Klippo med ny kniv = ny maskin!
Att putsa till kniven några ggr per säsong kan göra underverk för klippningen. Allt går så mycket lättare då kniven hugger istället för sliter av gräset. Man hör nästan på ljudet om kniven är skarpslipad. Det riktigt ryter under kåpan...gaffa skrev:
Hej. Jag har en klippo comet s med klipptalrik och undrar om man kan bytta ut talriken mot mulcher kniven?märker att tallriken lämnar en hel del gräs efter sig som måste kratas upp och det skulle vara skönt att slipa detta. Mvh
Jag följde trådskaparens råd och bytte till en rak mulcherkniv. Kunde konstatera att det blev mycket lättare att klippa. Tack för det tipset!S spamb skrev:
Jag tror tyvärr inte byte till rak mulcherkniv löser ditt problem. I vårt fall tyckte vi det blev en förbättring eftersom vi ofta klipper gräs som blivit högt. Tallrikskniven kunde inte hantera detta utan plattade ner det. Mulcherkniven klipper utan problem även gräs som är högt och kompakt.. Dock får man en hel del gräsklipp som ligger kvar, vilket inte vi bryr oss om och inte heller krattar upp.. Det går att minska mängden gräsklipp som blir liggande om man då och då skrapar ut kåpan invändigt från gammalt gräs som har fastnat (försiktigt lyfta så¨att tändstiftet alltid sitter på den högst belägna sidan). Det fastnar lätt gräsklipp under kåpan, vilket gör att finfördelningen av gräset inte funkar optimal (oavsett kniv). Skrapar man rent funkar finfördelningen bättre. Fick tipset av den vi köpte vår Comet av och tycker att det har funkat.
Tror tallrikskniven är bättre på att finfördela än mulcherkniven, förutsatt att man inte klipper högt gräs.
Klicka här för att svara