Verktyg & Maskiner
Alltgår: Bosch Self cut speed borrarna är sjukt bra. Setet med 13 delar går för 260 kr i Tyskland.
senmathal: Nu har jag äntligen kommit mig för att testa hyveln. Som jag skrivit om i en annan tråd låste jordfelsbrytare ut. Visade sig vara enkelt åtgärdat då man kopplat ihop nolla och jord i motorskyddet. Efter att ha kopplat bort nollan fungerar det. Efter att kört den en stund så började ett skrikande ljud höras innanför kåpan där drivningen för matningen sitter. Var lite orolig för att
tobbbias: [bild] köpte just detta för 1500 spänn på stora Coop i Karlstad som hade utförsäljning. Visste inte om det men skulle dit för att köpa färg. Färgen var slut men kom hem med saker för 3000 kr ändå :)
Toddbertuzzi: Snubblade över en Proofy WHM-310 i bra bruksskick. Har inte någon aning om kvaliteten på denna hyvel men den kändes rejäl. Borden i gjutjärn var rostfria. Motorn har trefas och är på 2200 W. Tillverkningsår 2006 och Österrike är ursprungslandet. Är det någon som har en idé vad man ska ge för en sådan?
Agorazo: Uppföljning: Blev Hitachi dragaren tillslut. Låg bättre i handen än AEG:n och var något billigare pris. Blev då istället pengar över till bordscirkelsågen jag suktat över:D
ZekeG: Hur är makitas kompakta 18V maskiner (DDF483)? Tycker om storleken men funderar på om vridet blir lite klent (40nm)
altsaxofon: tack för svar! jag har funderat på att bygga ett eget skydd men hittar inga bra justerbara kopplingar för 1/2" fyrkantsprofiler - hur gick du tillväga för att bygga ditt? Ska kolla in Axminster! maskinen kom utan stål, enligt manualen har det ingått en kutter som vars hål inte är genomgående utan som fästs direkt med en skruv ner i fräsaxeln ( gissar fritt på dom tekniska termerna
Mathias Smolarek Johansen: [citat] Ok bra då vet jag det. Testade fjädern med en polygrip. Tryckte ihop den så gått de gick. Full fjädring kvar. Eller jag tror det i alla fall. Svårt när man inte kan jämföra med en ny men som sagt. Jag tyckte den var helt ok. Då får ja prova att flytta stålbitarna ännu nämre varandra. Vet bara att där svetten sitter på bladet tar i om ja flyttar ihop mer.
JohanFrick: Föredrar nog separata trådar, även om frågan är liten :-)
claes_g84: [citat] Det är lite det jag är ute efter. Bra pris och då kan jag ta skillnaden mot modellerna som kostar det flerdubbla. Att den skjuter dubbla ibland känns som en vanesak, min "stora" picka gör det ibland när man handhar den fel oxå. Iom att jula sålde ut förra modellen och tar in en ny kan man hoppas att det finns en bra anledning till det förutom in-priset för butiken :)
AlfSören: [citat] Hej Fahlis Fel av mig !!! ytterdiameter är 30mm, innerdiameter är 26,2mm inget annatJag skaffar en adapter för att chucken ska passa. Vilken standard ska jag välja? är M33 bra? Är det vanligt med skruvgänga på svarvchuckar
Byggaren Bengt: Finns något på nätet som heter Dammsugarpåsar.nu kolla där. Finns även div påsar på Biltema.
johan_81: [citat] För SmartWater fyller du i formuläret som jag länkade till så uppdaterar de databasen med vem som äger det aktuella objektet. Jag har aldrig gjort det själv, men jag antar att ett serienummer är bra att ha med. [citat] Inte för SmartWater iallafall, kolla FAQ:en som jag länkade till.
ceson: Med det lilla vi ser skulle jag gissa på Shibaura, men en sidovy skulle kanske kasta lite ljus över gåtan:)
P-plats: Svenska Batterilagrets kan starkt rekommenderas då jag jobbat för en återförsäljare i många år och sålt många genom åren.
vresfura: forts. på ovan nämnda. Goggla fram : PT 260 hobel planer dickenhobel thnicknesser unboxing 2 / Vresfura
heimlaga: Det där ser inte så illa ut tycker jag. Det behöver absolut riktas och svetsas för profilerna tappar styrkan när de är förvridna så nu tål din kärra knappast mer än 300 kilo last innan den börjar krokna.......men då den är riktad har du en bra kärra! Det är "bara att börja rikta. Sätta träklossar inne i profilerna där du skall dra eller trycka. Att slå med hammare leder
MH1001: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Kornare-Huggmejsel-och-Brytjarn/Huggmejsel-300-mm-2000020794/ Billigt.. och en vinkelslip med diamantskiva har du kanske redan.. så fixar du spårningen.
norrbottenssnickaren: Behöver ca 2 meter slang. Kikade på den från duab. Kombinerade rikt/planen jag har kräver att man bygger om maskinen och svänger runt spånstosen. Är slangen nog smidig?
Alltgår: Kikade också på den där metabon. Någon skrev att den var lite skranglig, men det kanske inte stämmer. Blev en dewalt dws777 för mig och den är jag riktigt nöjd med.
Purre: Gammal tråd men intressant ämne. Har ni som köpt luftrenare samma modell eller har ni bytt upp er? Inser att jag måste ha en snart men vet inte vad eller hur jag ska lösa det. Visst hyra en riktig går men då det kommer ta tid att bli klar (kan inte göra allt jobb på en gång) så kommer det bli dyrt att hyra. Var inne på om man skulle bygga egen lösning med G4 + F7 filter men den
norrbottenssnickaren: [citat] Är säkert ett kanonköp för pengarna...
Alltgår: Vad fick du pröjsa för Metabon? DW745 och det fenomenala bordet DE 7400 får man för ca 6300 inkl frakt från ffx i England. Jag köpte mitt set där.
Peligroso: Slog till på denna för mitt renoveringsprojekt, mycket nöjd med den: http://www.clasohlson.com/se/Torr--och-v%C3%A5tsugare-Cocraft-PRO-Edition-WS30-A/40-9908
Liteavvarje: Som amatör funkar nog dom satserna , man får vad man betalar för , ( stålinnehåll ) sedan det andra ska väl fungera , bitsen står ju i botten på infästningen
thomas33: Man borde kanske ha ett sånt här fixarbälte. :D [bild] [MEDIA=vimeo]202701945[/MEDIA]
pools: OK! Tack för svaren. Har tittat på Classes beslag, http://www.clasohlson.com/se/Expansionsbeslag/Pr407162000, och 400 mm. är billigare också, så dom får det bli.