O
Obygd: Såg den också hos auktionskammaren. Budet var uppe i 900:-. Det + moms + slagavgift gjorde nog sågen inte helt prisvärd med tanke på osäkerheten kring skicket. Vet dock ej vad slutbudet hamnade på. Min far äger en likadan såg sedan 25(?) år tillbaka och jag har vid sidan av min far använt den en del. Säger som föregående, inget för precision, men mycket har den fått tåla genom
6 svar · 8,8k läst
·
M
magnlar: Hultafors HDC ser väldigt lik som 8032 dvs. man kan ligga den helt plant på arbetsstycket. Är HDC likvärdig i kvalitet som 8032:an?
5 svar · 9,1k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] En krona på ett pulpettak med papp.
20 svar · 14,6k läst
·
HogeN
HogeN: behöver test dem före man börjar göra mätningar med saker från Ali/wish så att 5m är 5000 och 1.25 är 1250 för jag köpte den digital vinkelmätare till julklapp åt mig själv och 90 grader var 90.4 Men det gör inget för mig man får fram vinkeln iaf =)
13 svar · 6,0k läst
·
HogeN
HogeN: det är ett slags stöd åt längre skruvar att den sitter kvar på bitsen och inte faller av 100-160 skruv
8 svar · 2,4k läst
·
nino
nino: Brukar väl finnas 2 index märken på bocken. Mät avståndet dit du vill ha bocken, gör ett märke på röret, lägg märket mot rätt index märke och bocka. Antingen får du böjen där du vill ha den eller så blir röret för långt, då har du lagt märket vid det märket som anger att böjen ska börja vid inte sluta vid
12 svar · 23,4k läst
P
Pysslarn: [citat] Fällknivens knivar ser ju fina ut, men för min del ligger de rejält utanför budget. Tack ändå för ett intressant tips! //Ronnie
20 svar · 7,2k läst
·
Daniel_N
Daniel_N: Det är ett frässtål för att göra slitsar i tappmaskin. Kan också användas i vertikalfräs för spår om man får plats med den.
1 svar · 2,2k läst
·
Alltgår
Alltgår: Titta efter stativ till blixt/lampa inom foto. De är teleskopiska och mycket högre än kamerastativ men har samma gänga. Jag tror jag köpte mitt i butik på tradera för ca 300 och det blir en 210 cm max tror jag. Jag köpte till en liten kulled att skruva mellan stativ och laser så kan lasern lutas precis hur som.
2 svar · 1,6k läst
V
vectrex: [citat] Beställningen gick bra. Dock var detta minst 3 år sen (kanske mer). Har sedan dess handlat många fler gånger från Tyskland.
28 svar · 29,2k läst
·
Lostmoose
Lostmoose: Den där gummirondellen på bilden använder jag som stänkskydd. Jag kyler kontinuerligt med vatten när jag borrar utomhus och det stänker ganska friskt.
37 svar · 12,1k läst
T
tasman: Beställt en Makita 680. Kul! :) Tack för hjälpen allihop.
35 svar · 15,5k läst
T
Tiwatz: Själv har jag precis köpt en DeWalt dwe7491 och är väldigt nöjd med den. Den har lite längre axel och går alldeles utmärkt att köra dadoklingor i. Den enda nackdelen jag kan se är att bordet är en aning litet men anhållet går att dra ut så man kan klyva upp till 800mm. Det går ju att bygga in sågen i någon form av bänk om man vill ha större sågbord.
7 svar · 4,5k läst
R
Robert-san01: Låt då iaf bli att köra bort riset! Du får pengar för det också när de flisar resten.
17 svar · 3,6k läst
T
tasman: Å andra sidan. DHS680 med adapter, skena och inlägg till lådan (skruvdragaren behöver ingen låda) går loss på 3100 hos prishammeren. För 3900 får jag en SP6000 med låda och skena. https://www.prishammeren.dk/shop/makita-230v-1300watt-3343p.html Om mobilitet är det enda jag vinner på att välja 680'n så är frågan om det inte är bättre att slå till på sänksågen.
32 svar · 15,4k läst
·
Y
Yrrol: Kollar man på Bosch webbsida så hänvisar dom till "Top precision best for wood" https://www.proffsmagasinet.se/verktyg/forbrukningsmaterial/sagklinga/bosch-2608642101-top-precision-best-for-wood-sagklinga-48t Något smalare(2,3mm istället för 2.4... eller 2.8mm som min luna), något dyrare. På webben ~700, lokala butiken 1400kr. haha Å, jag blev kär i det arbetsbordet för sågar: Bosch
2 svar · 5,6k läst
FredrikR
FredrikR: Nu klarnar det :) Föregångaren till den skena du har saknade allt vad gummilist heter, den var helt i aluminium. Klingan löpte ca. 2mm utanför, så det funkade inte att lägga skenan kant i kant där man ville ha sågsnittet. Utan funktionen blev mer ett rakt sågsnitt som krävde en del mätande för att få det där man ville. (y)
13 svar · 10,6k läst
MultiMan
MultiMan: Oljenivån korrekt?
5 svar · 5,8k läst
E
etompau: Ser hur kommunens entreprenör fräser runt och klipper gräs med Husqvarnas åkgräsklippare. Kanske är det andra grejor än de Husqvarna-modeller som säljs för privatanvändare.
4 svar · 4,0k läst
W
WarHawk: Någon som vet hur bosch gho 6500 står mot bosch andra modeller? Verkar bara saluföras av verkter i Sverige och finns knappt någon info. https://www.verkter.se/hyvel-bosch-gho-6500.html?gclid=Cj0KEQjwzYDMBRC1-JHJ7pPU278BEiQAwCv6Jk9Q8yFwmGelAHnjMuc8EDLvBH99K3nAvnCXQhJNGcEaApHh8P8HAQ Eftersom priset är bra så är jag sugen på att slå till men vill inte köpa grisen i säcken. Verkar ju
0 svar · 1,6k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Maskinhjälp löser alla problem...förutom tidsåtgången och motionen. [MEDIA=youtube]zX6goDkFayc[/MEDIA]
19 svar · 5,8k läst
Björn Melander
Björn Melander: Det finns dubbelhäftande kardborrehane (på rulle som används inom industrin) som sitter grymt bra.
8 svar · 1,5k läst
·
F
fsn: Det är väl ganska självlkart att det inte är ens i närheten av nogrannhet på vattenpass, laser, avvägningsintrument eller nåt liknande. Tror det handlar om meter i höjd. Använd en avvägningslaser, avvägningsintrument eller nåt liknande istället så blir du inte besviken.
4 svar · 1,0k läst
L
lolukokasos: Heimlagas kinafobi är säkert korrekt utifrån hans vy men jag har egen erfarenhet av vad som kan tillverkas där (tro mig det finns både hög och lågteknologi i ett land 100ggr större än sverige), och ägt 2 bandsågar tydligt gjorda i folkrepubliken och har även en stor rackare som är gjord i konungariket af Sverige...det är nog helt riktigt att en begagnad Ejca med stor sannolikhet är
2 svar · 7,1k läst
S
smurfen72: Har aldrig sen nån göra det vad ska det vara bra för när man ändå dragit fram en automat är det väl lika bra köra allt med den går ju så mycket fortare.
11 svar · 5,7k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] 75 l/min vid 6 bar ger den, användbart men räcker nog inte till allt. 49 dBA är dock riktigt bra.
2 svar · 2,3k läst
H
heimlaga: Om du drar upp röret på vinden gäller det att vara absolut säker på att spjället dit är tätt och aldrig någonsin öppnar det vintertid av misstag för då får du väldiga mängder kondens på vinden.
6 svar · 1,7k läst
larsbj
larsbj: [citat] Så är det nog...., dom ska skötas om annars krånglar dom. Fördelen med luft eller batteridrift är att dom bara går och går.
5 svar · 980 läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Impregnerat trä räknas som farligt avfall och ska inte slängas ihop med brännbart, Men det går givetvis att beställa en extra container för det tryckta virket. http://www.suez.se/sv-SE/Guider--Hjalp/Avfallsguiden/Tra/
19 svar · 82,9k läst
Alltgår
Alltgår: Har kört med den lite nu. Dels sågat upp parketten där jag bygger ny vägg, dels sågat lite osb. Sågen känns gedigen med stabila inställningar. Nöjd, inget att klaga på hittills. Klingan som följer med har 12 tänder och det återstår att se hur snitten ser ut i mdf som jag ska såga upp till en bokhylla. Eventuellt köper jag en klinga med 30-40 tänder som komplement, men vi får se.
4 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.