Var just in på toolbox och såg att dom tog 129:- + moms för en st. styrhylsa och då var man tvungen att ha trends bottenplatta för 299:-
Dom må ha mycket där men känns som man måste halvt vara miljonär eller kunna försörja sig på snickeri för att ha råd att handla hos dom.

Åfan!
Surt.

Man kan sätta dit denna http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&%40where.ItemID%40EQ=050037 Milescraft platta, vilken liknar biltemas. Hylsorna är i plast så dom kanske inte tål hur mycket stryk som helst. Jag har Milescraft plattan men har inte använt hylsorna men dom verkar relativt stadiga. Ska finnas en med metallhylsor men den har jag inte sett säljas någonstans(har inte letat). Det följer dessutom med en adapter så man kan sedan köpa typ ett sånt här bushing kit och då har man ju helt plötsligt lite mer att välja på om man beställer från utlandet. Jag vet inte hur det är med den gröna fräsen men till min GMF1400 finns en adapter direkt från Bosch som gör att man kan använda dessa "bushings".

Någon adapter för att kunna köra bushings följde tyvärr inte med till gröna boschen
Men det verkar ju som att om man köper feltemas så kan man även med detta köra bushings
Nåja det var ju billigt så det är ju värt ett försök
Så fort jag nu får tillbaks boschen (pajjade efter 20 minuters användande, så nu är den på väg till danmark för rep).

Det vettigaste jag sett är det som de använder på "The Router Workshop", tyvärr kostar det en hel del.
Tack och lov har jag klarat mig med schablonringarna som jag redan har så jag har sluppit fundera ut något annat.
Tänk på att alla plattor minskar fräsdjupet en del och det är ibland ett riktigt stort problem.

/Kent

Jo, jag såg också dom på routerworkshop men är inte det någonting liknande dessa bushings som säljs på ebay?

Förresten, jäklar vad dyrt fräsbordet som dom använder i router workshop är.

Snailman
  • Gilla
JohanWWW och 2 till
  • Laddar…
Snailman
Redigerat:
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Snailman
Har fått dem nu, en liten besvikelse, muttern går inte igenom 30mm kopierringen heller! Kan nog gå att slipa bort hörnen på muttern, men det bör försvaga den.

Misstänker att andra tillverkares gör det.

Så det beror nog på att de som tillverkat handöverfräsen inte vet nåt om hur de används, det snabbt fallerande djuplåsningen tyder ju också på detta, den nya djuplåsningen ser likadan ut som den som gick sönder, så denna håller nog inte länge heller.

Det är likadant här på min, spännhylsan går inte genom men stålet går igenom som tur är;)
Som du ser på bilden så är det samma med Bosch där kopierhylsa och spännhylsa som Översiktsbild på en överfräs med synligt stål genom bottenplattan och en löstagbar kopierhylsa samt spännhylsa bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
står löst bredvid. På CO-fräsen går spännhylsan inte ner till kopierhylsan när stålet är fastdraget.
Hoppas du fattar ungefär vad jag försöker att säga:)

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
Snailman
Ska fräsa lite köksbänkskivor, och tex trend gör jiggar för detta med 30mm kopierring, de gör väl särskilda stål för detta, som är ganska långa, men skulle tro att deras spännhylsor går igenom.

Mina 30mm kopierhylsor har en innerdiameter på ca. 26mm och mina åtta spännhylsor till de större fräsarna ligger på ca. 27-28mm men det spelar ju mindre roll eftersom det är gränsfall att spännhylsorna går så långt ner att dessa tar i.
Har du provat att dra fast ett stål och se om du kommer ner till kopierhylsan? och om så är fallet hur mycket tappar du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.