Frustrator Frustrator skrev:
Paul selleri
Vafan! Skymfar du den störste folkbildaren av dem alla genom att göra dig lustig över hans namn?!? ;)

Jag tycker spontant att det låter som för slött blad alt för stort utskjut. Om inga av ovanstående tips hjälpt kan du kolla alternativa angreppssätt.

Om det är mycket avverkning som behövs för att komma i vinkel låter det som att det är läge att helt sonika byta taktik, skulle säga att såga är the shit i detta fall. Finns många filmer som visar hur, sök på "level table legs". Själv upplever jag japansågar som betydligt enklare att få bra resultat med för mig som nybörjare. Kostar heller inte så förtvivlat mycket om du inte redan har en.

jonmo jonmo skrev:
Luft skrev:
Paul selleri
Vafan! Skymfar du den störste folkbildaren av dem alla genom att göra dig lustig över hans namn?!? ;)
Eller hur!! Här tror man någon är reko och så händer detta. Sad.
Frustrator är numera som luft för mig.

• Gilla
badtastex
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
nanowire nanowire skrev:
Frustrator är numera som luft för mig
Tänkt vad lite ajtokorrektering kan ställa till med :)

Antar att det enda rätta är att göra en fullständig pudel? Läsa 10 Fader Schwarz och 10 Vår Fidgen.. och sen fortsätta hyvla mina ekbrädor ;)

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Tänkt vad lite ajtokorrektering kan ställa till med :)

Antar att det enda rätta är att göra en fullständig pudel? Läsa 10 Fader Schwarz och 10 Vår Fidgen.. och sen fortsätta hyvla mina ekbrädor ;)
Hmm, det finns avlatsbrev till salu via Patreon men om du dimensionerar tio bitar ek helt för hand ska nog allt vara förlåtet.

Hur lång är en bit? I veckan har jag ju gjort totalt 9meter för hand..ca 25cm breda..

Hur gick det förresten med hyveln till microkatten?

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Hur lång är en bit? I veckan har jag ju gjort totalt 9meter för hand..ca 25cm breda..

Hur gick det förresten med hyveln till microkatten?
Den ligger fortfarande med avbruten frontpinne och ger mig dåligt samvete varje gång jag see den. Ska ta tag i det... snart :p

Microkatten
*yrvaken* Oj, var det någon som nämnde mitt namn? Hyvla ändträ är svårt. *återgår till att fräsa tappar på fönsterbågarna med ett slött frässtål*

• Gilla
Valkyr och 1 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Oj, var det någon som nämnde mitt namn
Vi bara pratade om din hyvel ;) Du kan fortsätta fräsa..bara det kommer bilder på det hela :D

• Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Tack, hörrni. Ställde spånöppningen så tight det bara gick och jag kan visserligen ändå inte ta några snygga spånor men hyveln slutade hugga så det blev betydligt lättare att karva av det som behövs.

Nästa ben försöker jag eventuellt på något annat sätt. Kanske går att mecka en jigg till cirkelsåg?

För att kommentera lite annat i tråden:

- Det är 1-1½ mm som ska bort, så jag tror inte att jag hade klarat det med såg. Är dessutom fasligt dålig på att såga rakt.
- Spänna fast ordentligt i bänk för att det ska gå att hyvla? Det är ju bänken jag bygger!

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
siggebo siggebo skrev:
Nästa ben försöker jag eventuellt på något annat sätt. Kanske går att mecka en jigg till cirkelsåg?

För att kommentera lite annat i tråden:

- Det är 1-1½ mm som ska bort, så jag tror inte att jag hade klarat det med såg. Är dessutom fasligt dålig på att såga rakt.
- Spänna fast ordentligt i bänk för att det ska gå att hyvla? Det är ju bänken jag bygger!
Köp bordet av Remdrivet så har du något stabilt att fästa den på ;)

Har du en Kap-ger-såg så brukar det gå bra att liksom nagga av en mm, bara man tar det långsamt..

Annars med stämjärn, vasst, och använd en träbit du tvingar fast som 'anhåll' att styra mot.. a la Paul Seller*

Hade jag en kapger så hade problemet nog aldrig uppstått. Men de är lite för skitiga och stora för min nuvarande verkstad (läs lägenhet).

Har du ingen bänk får du köra Ass-clamp. Dvs sitta på benet och hyvla.

På korrekt Queen's English heter det väl "arse cramp"........;)
....och är man oförsiktig kan man få "kramp i aschöle"......:p

• Gilla
kuwi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.