Frustrator
Frustrator: [citat] Ett ordentligt trådlyft som första inlägg :) @vresfura :tråden är från 2006..
18 svar · 9,3k läst
·
HogeN
HogeN: nja har prövat goggla men hittade inget
1 svar · 1,3k läst
F
Fredrik-: Är det någon av er med denna Stanley svets som kört med OK48 pinnar. Jag får inte dessa att tända, (eller snarare med extrem svårighet) se denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-att-taenda-stickor-med-ny-stanley-mma-svets.301390/#post-2781824 Nu har jag lämnat in den till Jula för kontroll, men det skulle ändå vara intressant att höra era erfarenheter av vilka
53 svar · 23,2k läst
·
W
wiz: [citat] Tackar! Har 100% förståelse för din situation. Har ej startat företag, men en ordentlig renovering och barn ser till så man är sysselsatt på fritiden. Har bokat in en snickare som skall hjälpa mig att färdigställa det sista. Lägger inte en sommar till på renoveringen. Ibland är man dumsnål.. Kåpa över matarväxeln finns faktiskt, var bara tvungen att demontera lite för
37 svar · 26,7k läst
·
FredrikR
FredrikR: Boschbeslaget gör det enkelt att få det rakt ;)
18 svar · 3,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: Har Hitachi någon? Så det passar min batteriserie ...
16 svar · 4,7k läst
·
siggebo
siggebo: [citat] Jag tror att min hushållsminister går att övertyga med ett erbjudande om mer dammsugning. Men hon är i allmänhet fruktansvärt tolerant mot mina upptåg...
11 svar · 2,3k läst
E
emwktj: Det låter bra, tack :)
4 svar · 1,1k läst
Frustrator
Frustrator: Det finns en del reservdelar att beställa från Frankrike. Just kontakten är väl en 'vanlig' kontakt och inget specifikt för Inca så den går fint med andra varianter.
2 svar · 1,2k läst
L
Lutte: [citat] Lyckas nästan jämt att aktivera det, så tillslut slängde vi bort Bosch skräpet. Räcker att bara köra med en slipskiva och slipa bort gammal svets för att den ska aktiveras. Detta gäller då 125mm rondellen. Föredrar Hitachi då dom inte har kick back och hade iaf en 730w modell som gick att köra med 1 hand. Nu har jag faktiskt själv hemma en makita 5030 som är en nätt maskin
55 svar · 24,5k läst
·
B
b8q: Borrskruvdragare Multiverktyg Sticksåg Vinkelslip Kaffebryggare ;)
13 svar · 3,9k läst
M
mlkjhr: Ärligt talat - En 8-tumssåg räcker för det allra mesta byggjobben, vill man även ha den till finsnickeri så handlar det mer om klingval än fabrikat om man håller sig till de kända kvalitetsmärkena. Behöver man 10 eller 12 tum så får man ta det men då blir det tyngre och dyrare klingor. Sen handlar det mest om vilka funktioner man vill ha. Tiltbar åt båda hållen till exempel eller
4 svar · 3,8k läst
P
p.lundgren: @Micro @Lutte @roli Tack för tipsen. Lägger in dem i min faktabank. Mitt släp har höga fasta lämmar så det går tyvärr inte att lasta något som är längre än ungefär 3 m. Nåja bra orsak att köpa en pryl till :-)
12 svar · 4,0k läst
·
Z
ZipLock: Här är en tråd som beskriver renovering av en E100: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=124&t=16339 Skaffa även ett motorskydd till maskinen om det inte redan finns. Bränner man motorn kostar omlindning mer än maskinen är värd.
9 svar · 10,4k läst
·
S
Setomidor: Blev en rasterskena, snabbtvingar och kickbackstopp från http://www.svh24.de Som vanligt är jag chockad över de hutlösa priserna i Sverige; stoppen kostar 15 EUR där eller ~320kr i Sverige. Rasterskena blev det för att den kostade 3 EUR mer än vanliga skenorna, totalt 75 EUR för skenan och billigaste jag hittade i Sverige var 1195:-. Frakten för hela kalaset gick på 11 EUR. Det enda jag
15 svar · 6,8k läst
B
badtastex: Fungerar limtvätt bättre än T-röd? Tycker det blir ganska bra med T-röd men lite gnuggande med borsten blir det ju förstås...
4 svar · 2,7k läst
Frustrator
Frustrator: Jag har rätt små händer men inga problem att hålla i ryobis verktyg. Däremot håller skruvdragaren på att ge upp nu efter närmare 5år..
12 svar · 18,0k läst
D
DarrenB: Jobbar med att få ned ytan på snickeriverkstaden i garaget. Hade först funderat på MFT + 2 CMS extensionbord men tar för mycket plats. Funderar på att istället såga upp och fräsa till en öppning i mitt MFT3 för att trycka ner min CMS OF-modul med 1400:an på ena ändan av MFTn. Har redan CMS extension-bordet samt CMS 75 samt justerbordet men vill ha sågen där permanent och gissar att
0 svar · 3,1k läst
P
Pysslarn: Det finns en del saker som man kan göra själv, här är några exempel: [MEDIA=youtube]bpJyqLoqV04[/MEDIA] //Ronnie
4 svar · 1,4k läst
S
skogstomten: Skulle valt den med grövsta slangen! Gör en enorm skillnad på sugförmåga med en grövre slang. Även på min Festool och den Kärscher jag haft.
3 svar · 1,2k läst
C
claes_g84: Tack allihopa! Då får jag skicka kompisen till Elfa och köpa en 20uf så blir det bra!
5 svar · 4,9k läst
Mazen
Mazen: Är det en hård målad yta kan det åxå hjälpa att skära med en vass kniv, typ mattkniv, där snittet skall vara, men viktigast att klingan är vass och som Pysslarn skriver att det är en kap klinga. När jag jobbade med att montera kök och skulle kapa passningar, täcksidor etc brukade jag alltid prova på en spillbit först. Vi hade iof alltid ny slipade klingor att byta till.. OM det
3 svar · 3,4k läst
GK100
GK100: Det är en trafo så se i så fall att du får tag på vettiga pinnar för växelström om du ska köra med den. Inget fel på såna bara du har rätt pinnar har haft liknande en gång i tiden fast gammal med plåthölje och vev på toppen. Gissningsvis står T för trafo och HH för hur den är byggd invändigt med förskjutbara järnkärnor i form av H.
3 svar · 4,2k läst
Ola C
Ola C: Fiberriktningen ser man inte på den sidan man hyvlar (jo det finns nån regel inside against, otside with eller hur det var om man nu vill läsa ådrigspilar) Enklast o säkrast utläser man fiberriktningen på sidan 90 grader mot den man ska hyvla. Därmed inte sagt att du hyvlar på fel håll, bara att det inte går att se från det fotot. Edit. Läste igen, du skrev nog inget om
1 svar · 1,5k läst
·
Z
Zebban15: Tack för svaret.
2 svar · 1,4k läst
U
Micke64: Bosch Precision 60 tänder. 449kr Det var rätt smalt utbud på klingor, men jag tror den här blir bra ändå. Det fanns en blå Bosch-klinga för 1500, men det kändes lite overkill. [bild] [bild]
42 svar · 22,5k läst
·
FredrikR
FredrikR: På väggen blir det mindre känsligt, men visst en 16g sitter bättre. Clips och skruv kanske kan vara ett alternativ också? Dolt blir snyggast om det är möjligt. (y)
17 svar · 28,4k läst
T
thomasloven: Jag köpte en sådan här: http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/sagar/ryggsagar/ryggsag-120075/ kapade bort tänderna med vinkelslipen och skar nya enligt Paul Sellers metod [MEDIA=youtube]mTqZTGPPRj0[/MEDIA] Med ett nytt handtag också (http://www.blackburntools.com/articles/saw-handle-templates/index.html) så funkar den helt OK för mina behov. Kul projekt, huvudsakligen
23 svar · 7,9k läst
·
ceson
ceson: Dessa tjockskalliga varianter känner till. Fördelen jag såg med denna typ var att kunna gå djupare med ex. Notfräsar. Jag vet iofs. Inte hur mycket jag tjänar gentemot konventionella förlängare dessutom är jag i princip emot att använda förlängare. Men jag har hamnat i situationer där jag fått ha stålet lite för långt ut i spännhylsan för att jag skall känna mig bekväm och
9 svar · 6,5k läst
·
J
Jonteochjag: Maskinen fungerar nu som den ska, det var snarare handhavandet och slippappret som var boven. Fungerade bra idag, t o m dammuppsamlaren fungerade bra. Dörrarna är behandlade med typ vaxolja som sätter igen pappren fort, speciellt med för ivrig slipteknik. Täta renblåsningar av pappret var nyckeln.
1 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.