Byggahus.se
Tjena forumet, jag är en glad amatör, 26 år, som börjat göra mer och mer händigt. Nu senast renoverade jag ett kök, i sommar ska jag bygga en altan.

Jag skulle vilja ha tips och råd gällande risker med verktyg. Finns det någon bra resurs på internet där man kan få do's and don'ts angående maskiner? Tänk en slags säkerhetsgenomgång per verktyg.

Jag använder helt vanliga maskiner som vilken hemmafixare som helst. Men jag vill ju kunna göra detta hela livet :)
  • Skruvdragare
  • Slagborr
  • Sticksåg
  • Cirkelsåg
  • Sänksåg
  • Kap- & Geringssåg
  • Tigersåg

Ha alltid bra stöd för materialet när du sågar, det är nog det allra viktigaste. Håll inte någon hand i linje med sågsnittet. Försök inte backa med sänksågen.

En annan - ofta förbisedd - åtgärd är att faktisk läsa manualerna, och fundera lite över varför det faktiskt varnas för vissa saker.

Mer allmänt än för ert specifikt verktyg. Använd handskar, skyddsglasögon och hörselskydd. Själv är jag tyvärr dålig på hörselskydden.

Tänk på att stå stadigt och ta dig tiden att flytta pallen/stegen istället för att sträcka på sig och riskera att tappa balansen eller slinta med verktyget.

Det där med handskar skulle jag vilja motsätta mig. Undvik handskar i närheten av roterande verktyg säger jag. Kommer man för nära med en hand utan handskar så har man en chans att dra undan handen och minimera skadan. Med handskar kommer maskinen istället att hugga tag i handsken och dra in mer av handen i en motsvarande situation, med en större skada som följd. Handskar är bra när man ska bära tungt och för att undvika stickor i händerna. När det ska jobbas med elverktyg tycker jag man bör lägga undan dem.

• Gilla
jac och 5 till
  • Laddar…
R
Nja, i det stora hela håller jag med dig.. Dock att köra vinkelslip utan handskar är inget jag rekommenderar:)