Byggahus.se
Tjena forumet, jag är en glad amatör, 26 år, som börjat göra mer och mer händigt. Nu senast renoverade jag ett kök, i sommar ska jag bygga en altan.

Jag skulle vilja ha tips och råd gällande risker med verktyg. Finns det någon bra resurs på internet där man kan få do's and don'ts angående maskiner? Tänk en slags säkerhetsgenomgång per verktyg.

Jag använder helt vanliga maskiner som vilken hemmafixare som helst. Men jag vill ju kunna göra detta hela livet :)
  • Skruvdragare
  • Slagborr
  • Sticksåg
  • Cirkelsåg
  • Sänksåg
  • Kap- & Geringssåg
  • Tigersåg

Ha alltid bra stöd för materialet när du sågar, det är nog det allra viktigaste. Håll inte någon hand i linje med sågsnittet. Försök inte backa med sänksågen.

En annan - ofta förbisedd - åtgärd är att faktisk läsa manualerna, och fundera lite över varför det faktiskt varnas för vissa saker.

Mer allmänt än för ert specifikt verktyg. Använd handskar, skyddsglasögon och hörselskydd. Själv är jag tyvärr dålig på hörselskydden.

Tänk på att stå stadigt och ta dig tiden att flytta pallen/stegen istället för att sträcka på sig och riskera att tappa balansen eller slinta med verktyget.

Det där med handskar skulle jag vilja motsätta mig. Undvik handskar i närheten av roterande verktyg säger jag. Kommer man för nära med en hand utan handskar så har man en chans att dra undan handen och minimera skadan. Med handskar kommer maskinen istället att hugga tag i handsken och dra in mer av handen i en motsvarande situation, med en större skada som följd. Handskar är bra när man ska bära tungt och för att undvika stickor i händerna. När det ska jobbas med elverktyg tycker jag man bör lägga undan dem.

• Gilla
jac och 5 till
  • Laddar…
R
Nja, i det stora hela håller jag med dig.. Dock att köra vinkelslip utan handskar är inget jag rekommenderar:)
Kapade plåt förra sommaren med endast jeansshorts, hörselkåpor och skyddsglasögon. Kände inget under tiden men var duktigt bränd på händer och kropp efteråt. Kliade jävlar i ett par dagar. Lesson learned:)

Jag håller med pyro.

Handskar ihop med träbearbetningsmaskiner är ett riskmoment som man måste acceptera när det är för kallt för att arbeta barhänt. Kan man arbeta barhänt utan att bli frusen skall man göra det när man använder maskiner. INGA RINGAR PÅ FINGRARNA!!!!
Metallbearbetning kräver handskar.

Ett riskmoment med handhållna borrmaskiner av olika slag är att inte hålla i bakom där man borrar. Det är så lätt hänt att borren skär igenom och far in i handen.
På större maskiner skall man akta sig för att fastna i den snurrande borren och chucken. Ett finger kan bli alldeles skinnflått om man har otur.

Handcirkelsågen är en farlig maskin i mina ögon.
Personligen vill jag inte ha någonting att göra med de moderna handcirkelsågarna utan klyvkniv för när man klyvsågar och kommer till ändan på en bräda håller man ju i brädan med vänsterhanden bakom sågen och klämmer den fast då och hoppar bakåt är man minst 4 fingrar fattigare.
Det absolut viktigaste är att alltid hålla reda på var den utstickande klingan under arbetsstycket är och vad den sågar i.

pyro skrev:
Det där med handskar skulle jag vilja motsätta mig. Undvik handskar i närheten av roterande verktyg säger jag. Kommer man för nära med en hand utan handskar så har man en chans att dra undan handen och minimera skadan. Med handskar kommer maskinen istället att hugga tag i handsken och dra in mer av handen i en motsvarande situation, med en större skada som följd. Handskar är bra när man ska bära tungt och för att undvika stickor i händerna. När det ska jobbas med elverktyg tycker jag man bör lägga undan dem.
Håller helt med.
Jag har fastnat med handske i kap- gersågen. Lyckligtvis slets den av och jag fick bara ett ytligt snitt över fingertopparna.
Jobbarkompisen gjorde samma miss, men han torska halva handen; vänster tumme var det han fick behålla.

Hmmm, det verkar som jag får tänka om vad gäller handskar. Jag använder det mer eller mindre alltid. Tur att jag skrev det i tråden så jag fick mig en tankeställare.

• Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
När det gäller kap geren så kila aldrig arbetsstycket från båda hållen, låt istället avkapet löpa fritt. Nono är stoppet på ena sidan klingan och hålla fast ämnet med handen på andra sidan klingan.

Långt hår och pelarborrar är farligt. Med otur lindas kalufsen runt chucken och man dör en smärtsam död. Det är iaf vad min slöjdlärare ingående förklarade och den bilden fastnade hos iaf en 9-åring😱

• Gilla
Rådalen
  • Laddar…
Rent allmänt en varmdag se till och drick bra, omdömet kan grumlas rätt snabbt.

Lägg ned arbetet i tid när man är trött i kroppen och "Jag ska bara" är alltid en dålig idé.

• Gilla
etjo
  • Laddar…
Min lillasyster provade när hon var liten, fast med elvispen. Håret rycktes dock bort, men gjorde nog ganska ont. Fläcken på huvudet var flera cm^2 som var hårlös.

Den där mentala notisen man bör ha gjort gällande arbeten som involverar stegar/ställningar: "Om jag bara sträcker mig lite till här så behöver jag ju inte flytta stegen/ställningen en gång extra...." Så fort man känner igen en snarlik tanke i huvudet säg till dig själv: "stopp!"

Visst tar det lite längre tid men oavsett om man har med manuella verktyg/redkskap eller el/batter-drivna så kan det fort gå riktigt illa den dagen man sträckte sig för långt, någon sprang in i stegen, robotgräsklipparen körde in i palllen du stod på eller något annat scenario du inte tänkte på ovan där.

Ni förstår ;)

• Gilla
goatcat och 1 till
  • Laddar…
mounte skrev:
Den där mentala notisen man bör ha gjort gällande arbeten som involverar stegar/ställningar: "Om jag bara sträcker mig lite till här så behöver jag ju inte flytta stegen/ställningen en gång extra...."

Ni förstår ;)
Mm, har aldrig haft ondare än av kotfrakturen av att ramlat ner från tak pga dåligt säkrad stege. Och heller aldrig långtråkigare än närmaste månaden efter...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.