Byggahus.se

Klippo med ny kniv = ny maskin!

1. Crille68
    Medlem · Skåne · 312 inlägg

Crille68

Medlem
    Hej!
    Jag vet inte om jag slår in öppna dörrar här och nu men jag måste bara få berätta:
    Idag har jag sett ljuset när det gäller gräsklippningen på tomten!
    Jag har en Klippo Excellent från 2002 som varit utrustad med knivtallrik och 4+2 små knivar på densamma. Jag tror att den hette bioklipp eller liknande. Eftersom jag är lite slö med att klippa och vi har en naturlig tomt = är ingen gräsmattefascist... :cool: så hinner gräset växa både en och ibland två decimeter inte centimeter! :eek:
    Det har alltid varit ett drygt jobb som tagit ca 4-5 timmar att klippa hela tomten. Vi har mååånga träd och buskar och tomten är ganska kuperad. Klippon har inte någon drivning så det är bra träning måste jag säga. :p
    Idag bytte jag den utslitna gamla tallriken mot en rak mulcherkniv. Vilken skillnad! Nu kan jag låta innerhjulet gå i tidigare varvs "ytterhjul" utan något som helst överlapp och allt blev nedklippt första gången!
    Jag kan dessutom gå snabbare då den klipper bättre - trots att jag hade rätt ok knivar på knivtallriken innan också.
    Jag vill alltså med det varmaste rekommendera att byta ut den eländiga knivtallriken mot mulcherkniv. Att den dessutom kostade bara hälften i inköp gör inte saken sämre. Jag får se hur länge den håller eftersom den är lite svårare att slipa ordentligt än småknivarna så det inte är så noga med - typ.

2. G
    Medlem · jämtland · 157 inlägg

gaffa

Medlem
    Kapar tråd. :D

Brukar man slipa gräsklipparknivar, är det rekommenderat? De är ju inte knivskarpa ens när man köper dem, och jag råkade ställa familjens åkgräsklippare ovanpå en stenbumling som blev tydligt nerskrapad av kniven, var den slö innan var den rund efteråt, hehe.

Men jag märkte aldrig nån skillnad på klippresultatet och de är ju som sagt inte vassa från fabrik, är det meningen att knivarna ska vara "halvslö" för att kapa gräset på rätt sätt?

Bara undrar. Det är ju lätt att slipa av dem med rondell på samma sätt som man slipar en hammarborr om det är rekommenderat att ha vasst.

3. J
    Medlem · Västerbotten · 1 124 inlägg

jenfor

Medlem
    Ja, man brukar slipa gräsklipparknivar. Lämnade in vår klippare på service och då ingick slipning av kniven. Bör såklart gå att göra själv också.

4. R
    Medlem · Uppsala · 999 inlägg

RoTe

Medlem
    Bara att slipa och sedan balansera den genom att hänga centrumhålet på en knivsegg eller dylikt.

5. Sommartorparn
    Byggnadsvårdare · 2 959 inlägg

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    Jag förstår inte riktigt........ Du menar att du bytt ut kniven med de 4 småknivarna i spetsen mot en rak mulcherkniv och att det blev bättre? Jag trodde i mitt oförstånd att det var kniven med 4 småknivar som var en mulcherkniv, och att dom raka knivarna inte kunde finfördela gräset. Jag frågar eftersom jag just har köpt en begagnad klippo Comet och är jättenöjd med att den finfördelar även relativt högt gräs. Hade en billig Partner innan, som hade en rak kniv. Klippte man högt gräs med den lade sig gräset som ett täcke över gräsmattan och kvävde allting utom maskrosorna. Jag är jättenöjd med min klippo, framför allt att den har starkare motor = inga motorstopp, men jag trodde också att det var en väldigt stor fördel att ha en kniv med fyra småknivar i ändarna som "muchade" gräset.

6. O
    Medlem · Stockholm · 438 inlägg

oskis 123

Medlem
    Jag reagerade på samma sätt. Tror att du har rätt. En mulcherklippare har väl flera små knivar som sitter i olika höjder? Den klipper ner gräset till jättesmå partiklar som man knappast behöver räfsa undan. Därav namnet...

• Laddar…
  7. J

jenfor

Medlem
    • Laddar…
  8. Crille68

Crille68

Medlem
    Hej! :)
    Jajomensan! Jag bytte ut "multiklippen" mot en mulcherkniv och det blev 1000 ggr bättre känns det som. :p
    Den stora plattan med de små knivarna vek ned gräset på ett helt annat sätt än den nya kniven.
    Vad jag sett har inte Klippo den multiklippvarianten på sina nya klippare utan har övergått till mulcher istället.
    Det finns många namn på kärt barn och det som ibland heter multiklipp heter bioklipp på nästa ställe...
    Jag tycker i alla fall att det blev ett lyft och det trots att jag tog loss småknivarna och slipade dem ibland och trots att det var 4 + 2 knivar så är den nya bättre. Den klipper ju också på flera nivåer och har en propellerform som gör att den vispar runt och klipper sönder gräset ordentligt. :D
    Att det nu har blivit bättre kan det ju bero på att jag inte klipper flera ggr i veckan för sköter man gräsmattan minutuöst är det kanske skillnad... :surprised: Då fungerar nog "bioklippen" rätt bra men eftersom vad jag förstått att Klippo har gått över till en mulcher eller en "korsskärarkniv" så tror jag att de kom på att det var bättre.

9. Sommartorparn

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    Intressant!
    Jag är som du och klipper sällan. Ibland kan det vara halvmeterhögt när man kommer första gången. Har köpt en Klippo Comet med drag som är ett par år gammal. Har en klippanordning med snurrande småknivar. I och för sig har jag varit nöjd med resultatet jämfört med min gamla klippare, men om jag förstår dig rätt så skulle resultatet bli ännu bättre om jag köpte en s.k. mulcherkniv?

De fyra småknivarna har blivit ganska illa åtgångna när jag kört på stenar, så det kanske ändå blir aktuellt att byta? Hur tror du mulcherkniv klarar stenpåkörningar?

En viktig upptäckt jag gjorde var att när man klipper långt gräs så måste man ibland rensa kåpan från gräs som fastnat inunder i en tjock massa. Om det är fullt med gräs i kåpan så kan inte gräset virvla runt på rätt sätt för att klippas sönder, så det lägger sig i stället som en blöt filt över gräsmattan. Men håller man fritt i kåpan, så funkar multi-klippen bra, trots att knivarna har blivit buckliga.

10. J

jenfor

Medlem
    Mulcherfunktionen funkar inte speciellt bra när man klipper så långt gräs som nämns ovan. Riktlinjen att aldrig klippa mer än en tredjedel av gräslängden åt gången är i högsta grad aktuell vid mulching. Blir det kvar synligt gräs på mattan efter t ex en regnskur så har gräset varit för långt vid klippningen.

Självklart hinner man inte alltid med att klippa innan det blivit för långt, men då får man börja med att klippa på maxhöjd och därefter successivt klippa ner höjden till önskad längd.

11. Crille68

Crille68

Medlem
    Hej!
    Jag fick reda på att det var en "Bio-klipp" eller vad det hette - 4+2 knivar - när jag köpte gräsklipparen och att detta inte var optimalt när man klippte för långt gräs. Jag tyckte dock att det var ok och levde i den världen i 5 år. När jag nu köpte ny kniv i år fick jag som sagt en "ny" klippare. :D Jag tror att det är plattan som lägger ned gräset för mycket och att en kniv slår av det långa gräset bättre än småknivarna. Dessutom kan det vara så att dessa viker sig åt sidan lättare när det är långt gräs. (?) Vad vet jag...vad jag däremot vet är att det funkar mkt bra idag med Mulcherkniven. :D
    Hur den nya kniven klarar påkörning av stenar och rötter vet jag inte men den har klarat sig ännu...peppar peppar... Jag har mkt rötter och luriga stenar som man kan köra över ibland beroende på inställd höjd och hur det är i jorden. Det känns som om småknivarna skulle kunna vara bättre om man kör in i saker. Men som säljaren sa när jag frågade honom om detta. "Det heter ju GRÄSKLIPPARE och den är till för att klippa gräs med." Hmmm, sa jag och harklade mig lite förläget :surprised: och tänkte att hädanefter ska jag nog köra lite lugnare. Har ju fått bort de flesta lömska stenarna och fått koll på resten av "farorna" i gräsmattan nu efter ett antal års klippande på tomten.
    Att man sedan ska klippa oftare och eventuellt två gånger när gräset blivit för högt vet jag men vad hjälper det när man ibland är lite "lat" och inte klipper tillräckligt ofta för att ha en perfekt gräsmatta. Å andra sidan blir den alltid finare efteråt än innan jag klippte och det är ju det som är meningen. Sedan kan man fråga sig om man verkligen är lat när man klipper ca 2000 m2 (? Vi har 6000 m2 totalt men en stor del är skog.) med mängder av stenar och träd som ska rundas och tomten är sned och kuperad och använder en klippare utan drivning. Det tar trots allt ca 4 h att klippa hela tomten... :cool:

12. Sommartorparn

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    Jag tyckte ju att mulchningen fungerande förvånansvärt bra trots att gräset var så långt. Bara man då och då rensade i kåpan. Men så marknadsförs ju också K Comet som en klippare som klarar högt gräs!

Ska hålla detta med mulcherkniv i åtanke när det är dags för knivbyte.

Vad gäller klipphöjd, så brukar jag hålla mig till hög klipphöjd även efter första klippningen, eftersom jag tycker det är fult med kortsnaggat. Alla fall blir det inte snyggt på mitt gräs som är någon slags ängsgräs som jag sådde för att inte behöva klippa så ofta.

13. Andreas_Hansson
    Medlem · x · 3 399 inlägg
    Har just gjort samma sak på min Klippo Comet.Bytt ut den där talriken med knivar på till en vanlig mulcherkniv och det blev helt klar mycket bättre !

• Laddar…
  14. C
    Medlem · Stockholm · 2 474 inlägg

ClasseClas

Medlem
    Tallriken med småknivar är riktigt bra för typ stugtomter där det är lite ojämnt och mer skräp som kottar och annat. Om knivarna slår emot ngt hårt så viker de undan och räddar vevaxeln på klipparen. En mulcherkniv funkar bättre på jämna gräsmattor och jag tror att den kniven ger en bättre propellereffekt som gör att gräset reser sig på ett annat sätt än med tallriken.

15. N
    Medlem · Östergötland · 1 235 inlägg

Nonkan

Medlem
    Det där med stenar och kottar som kröker vevaxeln är inget stort problem på Klippo. Brakar man i en sten så är det en friktionsskiva som håller kniven. så kniven slirar (oftast) till. De som är känsligast (som jag upplever det) för påkörningsskador är Partner och liknande, deras knivfästen är stenhårda så motorn blir mer drabbad. Dessutom använder de maskiner med längre motoraxlar vilket också gör dem känsligare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.