Byggahus.se

Tips på kap/gersåg

1. offlarjon
    Husägare · Borås · 203 inlägg

offlarjon

Husägare
    Ska till våren bygga trädäck & kommer då bl a behöva inhandla kap/gersåg. Reglarna kommer att ha dimensionen 45 x 120, & tanken är att ha lite vinklar på 135° på båda sidorna. Jag behöver alltså tips på en prisvärd maskin som klarar att kapa dessa reglar i just den vinkeln, eftersom det är den största virkesdimension jag kommer behöva kapa.
    Vet att man får lite vad man betalar för, men jag ska i princip bara ha den till trädäcksbygget & förmodligen inte mkt mer än så.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Kan du inte försöka låna av nån granne , bjud sedan in på grillfest vid premiären

3. offlarjon

offlarjon

Husägare
    Haha ja kanske det :) Nä, känner att jag gärna vill äga en om jag t ex behöver kapa lister eller någon enstaka bräda i framtiden.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Eftersom du ska vinkla , så rekommenderar jag dig att kolla upp längden på kapet som är störst så du inte står med 2 cm kvar på kapet och se vad som finns på olika ställen , det är ju ingen proffgrej du behöver , så en billigare variant kan vara bra , och framför allt en fintandad klinga

5. mattiasp
    Hårklyvare · Stockholm · 6 623 inlägg

mattiasp

Hårklyvare
    Det där reder du ut med en handklinga. Har du en? För att klara att såga regelvirke i 45 grader räcker normalt sett inte de mindre sågarna med klingdiameter på 160-165 mm, utan man får gå upp en storlek. Det är möjligt att den relativt nya Hitachi C6BUY klarar det, trots liten klinga. Man vill ha en så lätt klinga som möjligt.

6. Valkyr
    Verktygstokig · Stenungsund · 216 inlägg

Valkyr

Verktygstokig
    Nu kan jag ha missförstått, men inte är det väl 45 grader med vinklad klinga han skall kapa, utan bredden på regeln i 45 grader? Och 45mm klarar väl de flesta handklingor?

7. offlarjon

offlarjon

Husägare
    Handklinga? Glömde nämna att jag är nybörjare i sammanhanget så jag har inte superkoll på begreppen än :) Är det samma sak som cirkelsåg?

• Laddar…
  8. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 991 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Du får en enklare kap- och gersåg med benställning för 3.500–4.000 kr. Själv har jag en grön Bosch i den prisklassen som jag är nöjd med. Går att vinkla 45 grader åt båda sidorna samt åt ena hållet längs den andra axeln.

Det finns naturligtvis bättre maskiner, men för mig har den prisklassen räckt bra. Exakt vilket märke man väljer skulle jag nog låta bygghandelns kampanjerbjudanden avgöra.

9. mattiasp
    Hårklyvare · Stockholm · 6 623 inlägg

mattiasp

Hårklyvare
    Eftersom det rörde sig om att såga reglarna förutsatte jag att det skulle vara reglar på högkant som man skulle svänga med. Då blir det snedsågning med vinklad klinga. Likväl tänkte jag fel, det blir ju inte 45 graderssågningar om man ska svänga 135 grader med reglarna. Det blir 90-135/2=22,5 grader, och det klarar med en 160 mm handklinga (=handcirkelsåg). Om man inte är handcirkelsågsvirtuos, kan, eller snarare bör man göra sig en kapmojäng. Gör förresten två. Snedsågningen kommer att kräva en egen. Kolla tipstråden för kapmojängen.

• Laddar…
  10. offlarjon

offlarjon

Husägare
    Tack för tipset! Känner dock att det blir aningens komplicerat i min värld (är som sagt väldigt grön) så jag har funderat lite & troligen blir det så att jag hyr en Dewalt dw718xps från Cramo (ser ut att klara sågdjup upp till 160 mm) & köper en cirkelsåg istället. Tror jag kommer ha mer användning för den sistnämnda t ex när jag ska kapa trallen osv.

• Laddar…
  11. Valkyr
    Verktygstokig · Stenungsund · 216 inlägg

Valkyr

Verktygstokig
    Du kan mycket väl ha rätt, ju fler gånger jag läser första inlägget, desto mer förvirrad blir jag. :)

Det är roligt att köpa verktyg, men man bör ju väga utgiften mot uppgiften. Alltså hur mycket det kommer användas. Hyr du en kap/ger och köp en handcirkel. Det låter vettigt! :)

• Laddar…
  12. Nötegårdsgubben

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Jag tycker du ska köpa! Om du nu är "grön" antar jag att det innebär att du nyligen köpt en fastighet för första gången. Jag tycker att gersågen är bra till mycket och ett verktyg väl värt att investera i om det här inte är det enda byggprojekt du någonsin tänkt ge dig på.

• Laddar…
  13. offlarjon

offlarjon

Husägare
    Nja, ska sanningen fram var det snart 10 år sedan (!) :). Dock har jag mest engagerat mig i mark/anläggningsprojekt av olika slag, så det har inte blivit så mkt kring just bygg för min del. Ja, det blir nog inköp av en mindre/billigare kap/gersåg vad det lider. Som du skriver är det ju användbart till så mkt, men i just detta fall då jag behöver kapa virke av något större dimensioner blir det nog att hyra.

14. Nötegårdsgubben

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Fast 45*120 känns inte så stort. Och är det så att det är tvärs 120-sidan du ska snedsåga så har ju även sågar likt den jag nämnde ovan förmåga att vinkla 45 grader så att du sågar snett uppifrå istället för snedställt i sidled. Det behöver du ingen monstersåg för.

Sen är det klart att det finns fördelar med att hyra, själv behöver jag en skylift till nästa större projekt. Att köpa en sån skulle vara svårt att räkna hem – men kul! :geek:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.