Detta är en engelsk tillverkad Baily hyvel jag hittade billigt
Delar av en engelsk Baily hyvel upplagda på ett arbetsbord, inklusive kroppen, ett blad och spånbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delarna verkar inte passa ihop. Tappen som styr bladet är för tjock. Ska jag fila ner den eller förstora hålet i spånbrytaren? Eller köpa nya del?
En fråga till. Det får plats ett 50 mm blad i hyveln men den som följde med är bara 45 mm. Funkar hyveln med ett smalare blad?

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Finns det någon märkning på spånbrytaren? Märke/modell/annat nr? Om det är en fin brytare som passar till någon annan hyvel så kan det vara värt att köpa en ny..

Det brukar funka med lite smalare blad, men beror lite på om spånbrytaren är 45 eller 50 också, du vill inte ha för mycket överhäng på sidorna så spån tar sig in där och fastnar.

Bästa svaret

Jag tycker den ser ut som en Stanley-Bailey nummer 5 och en sådan skall ha 50 mm brett blad och lika bred spånbrytare.

Jag tycker det ser ut som om någon har tagit blad och spånbrytare och kanske också spännklaffen ur en nummer 3 och monterat i din. Nummer 3 har 45 mm bredd på blad och spånbrytare.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Hyvelstålet i din bild är ett E.A. Berg och hör till en annan, antagligen svensktillverkad, hyvel. Förmodligen kommer spånbrytaren från samma källa.

FreQa FreQa skrev:
Detta är en engelsk tillverkad Baily hyvel jag hittade billigt
[bild]
Delarna verkar inte passa ihop. Tappen som styr bladet är för tjock. Ska jag fila ner den eller förstora hålet i spånbrytaren? Eller köpa nya del?
En fråga till. Det får plats ett 50 mm blad i hyveln men den som följde med är bara 45 mm. Funkar hyveln med ett smalare blad?
Snygg slipstation! Tycker du det funkar bra?

nanowire nanowire skrev:
Snygg slipstation! Tycker du det funkar bra?
Idéen kommer från dig! Jo funkar jättebra. Kör tom utan jigg ibland ;) hur länge räcker dessa plattor?

:p:ok:
Jag vet inte men tror det håller ganska länge då det inte är varje dag man anväder dom. Har fått en repa i en av plattorna när jag lite oförsiktigt körde ner ett vasst hörn i den.

nanowire nanowire skrev:
:p:ok:
Jag vet inte men tror det håller ganska länge då det inte är varje dag man anväder dom. Har fått en repa i en av plattorna när jag lite oförsiktigt körde ner ett vasst hörn i den.
Tråkigt.
Hur får du din station att ligga still? Matta under? Listen på framkanten räcker inte.

Det gör inget, påverkar inte funktionen. Jag brukar sätta den, listen alltså, i framtvingen på hyvelbänken. Men har funderat på ngn typ av matta för att slippa och göra det mer flexibelt var man kan lägga den.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Jag har en i samma stil och den gjorde jag helt enkelt lite för lång ut åt höger och där klämmer jag med en skruvtving då jag inte har någon bänktång än. Funkar finfint!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.